- draags
- Medlem ●
Tänkte starta en tråd för de som tänkt köpa en imac G5. En tråd där vi lämnar design och usla grafikkort utanför.
Vilken är den mest prisvärda och hur ska man konfigurera den på bästa sätt/ pris.
Lite tankar vore intressant innan man trycker på köpa knappen.
Jag valde mellanmodellen. Varför? Ja, pris / prestanda. Ville ha en superdrive. Ville förstås
haft den större skärmen, men den är verkligen inte avgörande och prisskillnaden ändå rätt
stor. Valde 160 GB hårddisk, minnet lät jag vara kvar på 256 och bygger ut senare. Mellan-
modellen har också snäppet snabbare processor och busshastighet än den minsta, så då
känns det som om att man kanske blir "nöjd längre" med prestandan. Men minsta modellen
är absolut helt perfekt om man inte känner behovet av en superdrive. Det var den enskilt
avgörande "feature" som fick mig välja mellanmodellen.
För mig duger en 17" utmärkt, så jag skulle nog köpa en 17" 1.8GHz med Superdrive, blåtand och 160GB hårddisk. Känns mest prisvärd för mig.
Airport kan jag alltid slänga i senare om det skulle behövas.
Någon sa att 17" på iMac G% var bättre än den på globen. Någon som kan konfirmera det?
För mig duger en 17" utmärkt, så jag skulle nog köpa en 17" 1.8GHz med Superdrive, blåtand och 160GB hårddisk. Känns mest prisvärd för mig.
Airport kan jag alltid slänga i senare om det skulle behövas.
Någon sa att 17" på iMac G% var bättre än den på globen. Någon som kan konfirmera det?
Skärmarna på de iMac G5 är helt klart av bättre kvalitet än tidigare; mycket skarpare. Enligt äpplefolk är det samma skärm som används i Cinema Display. Jag har ingen anledning att misstro det uttalandet efter att ha klämt på nya iMac i Paris idag.
Det är tyvärr inte alls dags för mig att köpa ny dator - annars skulle det bli en iMac.
För mig verkar mellanmodellen vara det bästa köpet. Jag har inget större behov i dagslägen av att bränna DVD, men att få en snabbare processor och dvd-brännare för 2.000 kr extra verkar vettigt. (Tanken att eventuellt köpa till brännare senare verkar fel, eftersom man då förstör smidigheten med allt-i-ett.)
Minne kan man ju alltid köpa till senare om ekonomin sätter gränser.
Edit:
Specifikationer för skärmen:
[FONT="Times New Roman"] Built-in 17-inch (viewable) widescreen or 20-inch (viewable) widescreen TFT active-matrix liquid crystal display
Millions of colors at all resolutions
Typical viewing angle:
17-inch models
120° horizontal
90° vertical
20-inch model
170° horizontal
170° vertical
Typical brightness: 200 cd/m (17-inch models); 230 cd/m (20-inch model)
Typical contrast ratio: 350:1
Det är tyvärr inte alls dags för mig att köpa ny dator - annars skulle det bli en iMac.
För mig verkar mellanmodellen vara det bästa köpet. Jag har inget större behov i dagslägen av att bränna DVD, men att få en snabbare processor och dvd-brännare för 2.000 kr extra verkar vettigt. (Tanken att eventuellt köpa till brännare senare verkar fel, eftersom man då förstör smidigheten med allt-i-ett.)
Minne kan man ju alltid köpa till senare om ekonomin sätter gränser.
Edit:
Specifikationer för skärmen:
[FONT="Times New Roman"] Built-in 17-inch (viewable) widescreen or 20-inch (viewable) widescreen TFT active-matrix liquid crystal display
Millions of colors at all resolutions
Typical viewing angle:
17-inch models
120° horizontal
90° vertical
20-inch model
170° horizontal
170° vertical
Typical brightness: 200 cd/m (17-inch models); 230 cd/m (20-inch model)
Typical contrast ratio: 350:1
Tyvärr så går det inte att avgöra hur bra en bildskärm är, endast genom att läsa tekniska data. Skärmar som på papperet ser likvärdiga ut, kan skilja ganska mycket i verkligheten. Det som jag ser som negativt med 17" -skärmen är den låga betraktningsvinkeln. Även de billigaste märkesskärmarna har i dag betydligt bättre betraktningsvinkel. Men som sagt, jag skulle definitivt vänta med att köpa innan jag sett skärmen!
Det verkar relativt enkelt att byta hårddisk och CD-enhet senare, ser något mer lättskruvat ut än globen...
Snackade med en på nätet som tyckte att man skulle köpa 20" - han hade idag en 17" och tyckte den var för liten - plus att då har man lite skärm att växa i.
vad säger ni om det.
Jag talat utifrån min egen ekonomi - om det hade varit rimligt för mig att köpa 20" så skulle jag göra det.
Apples 20-tumsskärm kostar 14.495
Specifikationerna på Cinema Display liknar, men är inte identiska med skärmen på iMacen. Samma upplösning och betraktningsvinkel, men med ljusstyrka på 250 cd/m2 och kontrast på 400:1, jämfört med iMacens 230 respektive 350:1.
iMac 20" kostar bara 5.000 kr mer än 20" Cinema Display. Även det måste man väl se som ett prisvärt köp?
Vilken skärm man vill ha beror väl å andra sidan mycket på vad man gör med datorn, men om man spelar eller kör program med många paletter så är ju skärmyta alltid värdefull.
Tänk på att skärmens storlek inte går att ändra på i efterhand.
För mej är 20"arn självklar (om man har råd).
Det är inget lätt val - men jag antar att det kan vara bra att köpa en 20" 512mb direkt, blåtand och senare köpa både mer minne, airport osv.
Det är som sagt lättare att uppgradera detta än skärmen.
Men å andra sidan, räcker det inte med en 17" för de enklare hemma användningsprylarna?
Klart det gör. Du får tänka på hur folk svarar; vissa svarar på frågan "om du vann 100 miljoner, skulle du köpa en BMW och en Ferarri eller en rostig Skoda", andra svarar på frågan "om du tog dig råd fast du inte hade, vad skulle du välja"... jag är i den senare kategorin...
För bara några få år sedan så hade musikaffären Estrad här i Sthlm G4:or med nya 15"-skärmen
uppställda och jag trodde knappt mina ögon, det var hur koolt och hur snyggt som helst. Så det
är klart att åtminstone jag kommer bli väldigt nöjd med en 17"... tänk på att 17" också är som
den största och fetaste powerbooken...
Jag har en 17" platt-skärm på jobbet och den räcker. Min Powerbook hemma med 15" skärm har jag ibland för att kolla på DVD i sovrummet. Så även om 20" är jättebra så tror jag inte att man blir missnöjd med "bara" 17.
Självklart ska man baka in Bluetooth på en gång, och samtidigt ta BT-tangenbord så man behållen den rena looken på skrivbordet. Jag som har bastation skulle såklart sätta i AP också.
Får man 256+256 om man beställer 512 RAM nu också eller? Annars ska man nog betala extra för att få 512 på en krets så man har ena platsen kvar.
Fanken att det ska vara så mycket kvar på mitt hemdator-avtal
Blir minsta modellen, 17" @ 1440*900 känns fullt tillräckligt för mig. Hade varit fint med mellanmodellen, men det passar sig inte ekonomiskt :/ Hade tänkt mig en begagnad PowerMac G4 för ~9000 kr, men nu blev jag så sugen på imac G5 Så jag får låna lite pengar..
OT: Går det att byta användarnamn på 99mac?
det finns två olika konfigurationer av varje Imac G5 modell hos oss på Macoteket. mer säger jag inte:-)
Har man sagt A får man säga B!
Ok, Johan.
Smutt. Men Mecenat måste utnyttjas om
man har den möjligheten. Hoppas ni säljer
kitet som extratillbehör "stand alone" sen
också. Ej krav med Apples tgb + mus.
Varför inte ett sånt kit ihop med ett litet
minne på 1 gb, allt till kanonpris? Kan ju
sälja som smör i solsken.