Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PearPC - OS X under linux.

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad händer när en macanvändare måste lämna in sin stackars iBook på reparation och den enda datorn innom räckhåll är en PC som kör Linux?

Man installerar OS X under linux såklart.

Håller just nu på att testa PearPC som är en PowerPC emulator. Jag kör den under Gentoo Linux, men den finns även till andra OS. I detta ögonblick håller jag på att installera OS X och installationen har hittils gått bra (ca 50 minuter kvar enligt den själv).
Tänkte jag kunde dela med mig av mina (hittils små) erfarenheter med OS X på x86 och kommer uppdatera i tråden allteftersom projektet fortlöper.

Bra sidor:
http://pearpc.sourceforge.net/ - Deras officiella hemsida
http://www.pearpc.net/ - Bra guider och forum

Nu är OS X installerat. Det flyter på relativt bra för att vara emulerat, men man märker ändå av en visss seghet. Håller nu på att installera mjukvara från CD 2 så jag har något att testa lite med.

Helt klart tufft att OS X i ett fönster iaf!

Är de ungefär samma sak som VPC? Det finns tydligen till Windows me.

testat det under windows...usch vad segt det blir kan jag säga...men vafan har man all tid i världen så stäör kanske inte väntetider så mycket. Dessutom bryter man mot licensavtalet, man får bara installera MacOSX på datorer med äppleloga på men det kan man ju komma runt genom att rita dit en själv..hehe

Det var dessutom nära att döda min PC...hehe

Ursprungligen av ill_chrill:

Är de ungefär samma sak som VPC? Det finns tydligen till Windows me.

VPC för windows kan inte emulera PowerPC. Tanken med det är att du ska kunna köra flera operativsystem (för x86) lättare än att installera dem. Kan vara bra vid testning av hur program beter sig på olika windowsversioner.

Ursprungligen av Kristofer G:

VPC för windows kan inte emulera PowerPC. Tanken med det är att du ska kunna köra flera operativsystem (för x86) lättare än att installera dem. Kan vara bra vid testning av hur program beter sig på olika windowsversioner.

Jag kanske var lite otydlig men det var inte så ja mena.
Jag mena:
1. Kan man jämföra PearPC me VPC (jag vet att OS X inte rullar i VPC)
2. PearPC finns tydligen för Windows me, inte bara Linux

Tydligt?

Lita överraskande för mig… Jag trodde Apple hade fixat så att OS X enbart gick att köra på deras egna burkar. (Och då talar jag inte bara om vad som är tillåtet i licenserna. Det borde väl gå att lägga in kretsar i hårdvaran och kod i systemet som gör det ordentligt svårt att köra OS X på någon annan plattform?)

Betyder det att det går att installera OS X på en sådan här server från IBM?

(Hypotetisk fråga - varför någon skulle vilja göra det har jag ingen aning om.)

• Medlem
  • International user
  • 2004-09-02 21:17

Installerar du från fysiska CD-skivor, eller från imagefiler?

• Medlem
  • 2004-09-02 21:52

Vad är det för specs på din PC, x86?

Jag gjorde först iso filer. Är såpass smidigt i *nix (cp /dev/cdrom isofil.iso) att det är lika bra.
Är en AMD 2100+ 512mb ram. Efter lite testande kan jag konstatera att det är ganska rejält segt. Speciellt om man göra felra saker samtidigt. Tror det är mest användbart som testplatform faktiskt.

Jag har kört PearPC och Mac OS X 10.3.4 "Panther" nu på min PC: AMD 1ghz, 384 mb PC-100 RAM, 60 gb och ett geforce kort och jag måste säga att emulatorn fungerar, men jag kommer inte upp i några roliga siffror, enligt OS X är min maskin en G3 , 500 mhz osv. Men praktiskt taget att få prova på att använda OS X lite, dock har jag inte fått igång mitt internet , då det krånglar eftersom jag kör router som är lite halvknepig Men i det stora hela så har det gett mig mer smak...

Nu vet jag att det är Mac OS X jag vill ha och använda (inte för jag tvivlade förut på den punkten)..

Problemet är bara , VART E MIN G5:A , nu måste jag bara ha en sådan, jag e fast, nu är det bara att försöka klura fram en finansering till en sådan som arbetslös , men det är ett annat sorgligt problem..

Mvh

Martin

• Medlem
  • International user
  • 2004-09-04 02:31
Ursprungligen av djsomeone:

Jag har kört PearPC och Mac OS X 10.3.4 "Panther" nu på min PC: AMD 1ghz, 384 mb PC-100 RAM, 60 gb och ett geforce kort och jag måste säga att emulatorn fungerar, men jag kommer inte upp i några roliga siffror, enligt OS X är min maskin en G3 , 500 mhz osv. Men praktiskt taget att få prova på att använda OS X lite, dock har jag inte fått igång mitt internet , då det krånglar eftersom jag kör router som är lite halvknepig Men i det stora hela så har det gett mig mer smak...

Nu vet jag att det är Mac OS X jag vill ha och använda (inte för jag tvivlade förut på den punkten)..

Problemet är bara , VART E MIN G5:A , nu måste jag bara ha en sådan, jag e fast, nu är det bara att försöka klura fram en finansering till en sådan som arbetslös , men det är ett annat sorgligt problem..

Mvh

Martin

Martin: Den nya iMacen är ju billig

Ludvig: Var inte du med i skrivihop förut?

Ursprungligen av Spiken:

Martin: Den nya iMacen är ju billig

Ludvig: Var inte du med i skrivihop förut?

Nya Imac G5 är FUL , jag tycker den gamla är 100 ggr snyggare..
dessutom så kräver jag en G5:a med mina krav och med det jag gör..

Mvh

Martin

• Medlem
  • International user
  • 2004-09-05 01:01
Ursprungligen av djsomeone:

dessutom så kräver jag en G5:a med mina krav och med det jag gör..

Det är en G5:a...?

Ursprungligen av Spiken:

Det är en G5:a...?

Som är bantad och det finns bara 1 inuti den..

Nej som sagt jag behöver Powermac inte iMac

Mvh

Martin

• Oregistrerad
  • 2004-09-05 12:07

Med andra ord kan man slänga in linux på sin ibook och emulera os x? Häftigt!

Ursprungligen av Daniel R:

Med andra ord kan man slänga in linux på sin ibook och emulera os x? Häftigt!

Nej, nej, alldeles för enkelt. Vad du ska göra är att slänga in VPC i OS X på din iBook, och sen emulera OS X i VPC.

Jepp... på t.ex YellowDogLinux kan man det! men man köär inte pearpc.. det är bara för x86...

Jag har testat att köra MacOS X i Windows XP Home Edition SP1 mha PearPC och det gick väl, men inte mer. Installationen gick förvånansvärt fort, men att arbeta i OS:et går inte speciellt snabbt. Min iBook G4 800MHz, 256MB ram är mycket snabbare. Uppskattningsvis 5 gånger snabbare. Har inte gjort några mätningar, utan det är en skattning från min sida. Att testa och se att det fungerade var kul, men med tanke på hastigheten lär det dröja innan jag lämnar Windows och övergår till GNU/Linux (Gentoo), med PearPC.

Specifikation på PC:n:
CPU: Intel P4 2,8 GHz.
Ram: 512 MB.
Grafikkort: ATi Radeon 9700 Pro 128 MB.

1
Bevaka tråden