Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Navigering i dialogrutor med tangentbord?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2004-09-02 12:43

Jag undrar om det finns något bra sätt att navigera i dialogrutorna i Panther. Jag använder min PC parrallellt med min Mac, och detta är en av de saker som jag faktiskt tycker fungerar bättre i Windows.
I Windows hoppar man lätt mellan både knappar och "filnavigeringsrutorna" med tab-tangenten, men i Panther kommer man inte åt knapparna på detta sätt.

Det samma gäller den lilla ruta som kommer upp när man stänger ett dokument som inte är sparat, man kan i och för sig spara genom att bara trycka Enter, samt avbryta genom att trycka Esc, men jag har inte kommit på något sätt att välja "Don't Save" utan att använda musen.

Det samma gäller tex "New Folder" och de droplistor man väljer filformat med.

Någon som vet hur man gör?

Ja, man kan slå på den funktionen i kontrollpanelen. Gå till Tangentbord och mus, kortkommandon och aktivera funktionen "slå på tangentbordstjänster"

Ursprungligen av lokedhs:

Ja, man kan slå på den funktionen i kontrollpanelen. Gå till Tangentbord och mus, kortkommandon och aktivera funktionen "slå på tangentbordstjänster"

ÅÅH!!

detta visste jag inte!

Detta är nåt ja stört mig på ända sen ja började köra mac!
Kanon att de gick att fixa, trodde ja letat men icke.

1000 tack!

Ibland funkar de att trycka nån Bokstav, typ "D" för "Don't save" etc. Detta verkar dock vara programspecifikt o inte nåt som funkar konsekvent genom hela systemet. Lite synd tycker jag. Tangentbordsnavigering är bra, man slipper onödig musarm

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2004-09-02 13:27

Underbart!!!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-09-02 20:07

Du kan skapa ny mapp i en spara-dialog med cmd+shift+n, alltså samma kommando som du använder i Finder

1
Bevaka tråden