Hej!
För att minska antalet spam kommer vi framöver att spärra utgående mailtrafik (SMTP, port 25) från och med fredag den 3 september. Det innebär att för att kunna skicka mail med din e-postklient så måste du ändra till din internetleverantörs smtp-server.
Har du din uppkoppling via Home så skall du fortsätta att använda smtp.home.se
Har du din internetuppkoppling via Tiscali så skall du använda smtp.tiscali.se
Kontakta din internetleverantör för information om vilken smtp-server du skall använda. Detta brukar även stå i de papper som skickas ut med de övriga abonnemangsuppgifterna.
Exempel på andra smtp-servrar:
TeliaSonera: smtprelay1.telia.com
Spray: smtp.spray.se
Tele2/Swipnet: smtp.tele2.se
UPC/Chello: smtp.chello.se
Bredbandsbolaget: smtp.bredband.net
Glocalnet: smtp.glocalnet.net
Så här ändrar du inställningen i din mailklient
Outlook Express:
1. Starta Outlook Express och klicka på Verktyg och välj Konton.
2. Klicka på E-post.
3. Markera det konto som skall uppdateras och klicka därefter på Egenskaper.
4. Klicka på Servrar och ändra Utgående e-post (SMTP) till din aktuella internetleverantörs e-postserver.
5. Klicka på OK, och därefter på Stäng.
Microsoft Outlook 2002:
1. Starta Microsoft Outlook och klicka på Verktyg och välj E-postkonton.
2. Markera Visa eller ändra... och klicka på Nästa.
3. Markera det konto som skall uppdateras och välj Ändra.
4. Ändra Server för utgående e-post (SMTP) under Serverinformation.
5. Klicka på Nästa, och därefter på Slutför.