Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan saker bli sämre?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-02 23:29

Jag har kört Pro Tools 6.x ett tag nu! Det har funkat som smort ett tag. Men på senare tid har den börjat klaga över olika error. kan inte spela med lika många pluggar längre och e bara allmänt kinkig. Kan processorn bli slappare med tiden eller? Verkar bara riktigt konstigt... Skulle instalera ett system optimerat för inspelning men kunde inte installera på min externa hårddisk utan att radera allt som fanns på den!

Ursprungligen av pgjores:

Jag har kört Pro Tools 6.x ett tag nu! Det har funkat som smort ett tag. Men på senare tid har den börjat klaga över olika error. kan inte spela med lika många pluggar längre och e bara allmänt kinkig. Kan processorn bli slappare med tiden eller? Verkar bara riktigt konstigt... Skulle instalera ett system optimerat för inspelning men kunde inte installera på min externa hårddisk utan att radera allt som fanns på den!

Processorn blir inte slöare men disken blir p.g.a. fragmentering swapping och att den överfylls. Mer minne skadar ju aldrig heller.
Sen så påverkas ju prestandan av hur strömspararinställningarna är gjorda. Har du ställt in för bästa prestanda ?

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-02 23:57

Kör inte disken i botten

Vad som är viktigt är att man aldrig kör disken i botten. Det måste alltid finnas rätt så mycket ledigt på den. Om man sparar när man har väldigt lite plats kvar så tvingas disken defragmentera mer och mer.

En annan sak du bör undvika, och det kanske du gör, är att köra ljudfiler/protoolssessions på samma disk som ditt system. Systemdisken skall vara helt separat från dina inspelningar och systemdisken skall också ha mycket ledigt utrymme.

RAM minnet är naturligtvis också väldigt viktigt. Kör du OSX så ännu viktigare. Mycket minne.

Kör du på din iBook 800 G3?
Vad har du för minne, hårddisk, osv?

1
Bevaka tråden