Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Den perfekta EQ inställningen...

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Läste på macosxhints om hur man får till den perfekta eq inställningen i iTunes.
Själv har jag aldrig gillat EQ eftersom jag ansedde att det mer förstörde än tillförde musiken något men så under kommentaren till tipset jag läste fanns det en kommentar från en ljudtekniker.
Jag läste hans kommenter med stort intresse eftersom han visade sig ha samma inställning som jag själv. Samt att han tillförde en EQ inställningen jag var tvungen att prova.
Jag blev snabbt imponerad av hans kunnande och ljudet i min Powerbook har aldrig låtit bättre. Jag var på väg att köpa "Volume Logic" men med dessa inställningar är jag inte alls säker på att jag behöver det programmet.
Nog prat nu jag vet att du vill prova.
Ta fram EQ och ställ in dessa värden:

-2, -5, -2, -4, -5,-6,-4,-2, 0,-3

Sedan drar du upp pre-amp till 6

Det som förvånande mig var minus värderna, trodde knappt på det förren jag provade.
Jag tog namnet från osxhints också på min förinställning...
Perfekt negativ II

Jo, två för att jag har dragit upp basen lite... den var i original inställningen på -6.

Jag har en applescript som inte riktigt fungerar ännu för att fixa detta men någon här kan säkerligen rätta till det.

tell application "iTunes"
	tell EQ preset 1
		set band 1 to -2
		set band 2 to -5
		set band 3 to -2
		set band 4 to -4
		set band 5 to -5
		set band 6 to -6
		set band 7 to -4
		set band 8 to -2
		set band 9 to 0
		set band 10 to -3
		set preamp to 6
		save
	end tell
end tell

"Till din powerbook"...?

Med de små högtalarna, med lurar eller kopplat till stereo?

Började med att testa rent i Powerbooken. Testade sedan lurar. Ska nu testa med datorhögtalare som är okej.
Powerbook = 5 betyg
Hörlurar = 4 betyg

Låter ju lovande - ska testa så fort jag får lite tid över, och se hur inställningarna förhåller sig till mina, högst oproffsiga, diton

hehe ska kolla med en studiokille här på kontoret.
Det var skoj att läsa något som en sådan proffsig person skrivit.

Sitter och lyssnar på mina basiga datorhögtalare nu med dessa inställningar, det låter bättre.
Men nu är jag missnöjd med min högtalare istället.:(
Få testa hemma sedan. Nu MÅSTE jag ha en APX verkar det som...

Jag har en annan inställning som "lyfter" ljudet. Med Perf Neg II lät det som man lagt en kudde över,

Mitt förslag; Pre=0 (3-6-9-7-6-6-7-9-12-7) Jag minns inte var jag "stal" den, men den är ursprungligen ngn annans arbete bakom.

Ursprungligen av leonardo:

Jag har en annan inställning som "lyfter" ljudet. Med Perf Neg II lät det som man lagt en kudde över,

Mitt förslag; Pre=0 (3-6-9-7-6-6-7-9-12-7) Jag minns inte var jag "stal" den, men den är ursprungligen ngn annans arbete bakom.

Kan du skriva ut värdena med kommatecken mellan?

Ok, lägg följande scripts i ~/Library/iTunes/Scripts

Ursprungligen av scooterbabe:

Kan du skriva ut värdena med kommatecken mellan?

Kommatecknet är trasigt på mitt tangentbord just nu :rolleyes:

Hmmm - det låter klart bättre än min inställning för mina små lurar - hoppas denna är universell så man slipper skifta för olika uppsättningar (naivt, tja...)

• Oregistrerad
  • 2004-09-03 11:38

som ngn kommenterade på macosxhints.com så tycker jag denna låter bättre...
tell application "iTunes"
tell EQ preset 1
set band 1 to -3
set band 2 to 0
set band 3 to 3
set band 4 to 1
set band 5 to 0
set band 6 to -1
set band 7 to 1
set band 8 to 3
set band 9 to 6
set band 10 to 5
set preamp to 0
end tell
end tell

Det är exakt likadant som den ursprungliga, bara inte lika uppumpad...

Ok, men är det -3,-6... eller är det 3, -6... eller använder du - som skiljetecken...?

Jag har testlyssnat nu i min lilla produktionsstudio. Jag vet inte om jag riktigt diggar att inställningarna trycker upp diskanten så hårt. Jag kan tänka mig att det funikar bra i ibook/powerbook-högtalare som kan kännas lite "luddiga" men vet inte om inställningarna är så optimala för hemmastereon. Jonny Larsen's version känns, som sagt, inte lika upppumpad vilket är skönt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-09 23:31

Men snälla nån...varje rum, högtalare, lurar mm behöver sin eq inställning. DET FINNS INGEN UNIVERSALINSTÄLLNING. Hur utbildad man än är. Men om man bara gillar skitig eurodiskobas så kan man ju dra på den och allt låter bas...om man nu gillar det.
Gånatt

Ursprungligen av jonjon:

Men snälla nån...varje rum, högtalare, lurar mm behöver sin eq inställning. DET FINNS INGEN UNIVERSALINSTÄLLNING. Hur utbildad man än är. Men om man bara gillar skitig eurodiskobas så kan man ju dra på den och allt låter bas...om man nu gillar det.
Gånatt

Det var ungefär min tanke när jag såg den här tråden. Möjligen kan man ha förutbestämda EQ-inställningar för vissa datormodeller, som iBook och PowerBook, förutsatt att man använder de inbyggda högtalarna och vill kompensera för toppar och svackor i frekvenskurvan på på dem. (Oftast har man ju med en bärbar dator högtalarna nära sig och lågt ljud, så att rummets akustik inte inverkar särskilt mycket.)

övrigt är tanken på en universell EQ-inställning orimlig. Jag säger som Nurell ovan.

Fy fan så dumt.
Man ställer väl in så det låter bra.
Det kan väl ingen annan bestämma.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-10 00:18

Perfekt EQ är en rak EQ

Ingen EQ alls, det är en perfekt EQ.
Det kräver visserligen att man bygger om hela lyssningsrummet och inte har några möbler och inga människor heller som lyssnar.
Med praktiskt sätt så får man ju ställa in en EQ för det rum, den förstärkare och de högtalare man har. Allt detta missfärgar ljudet och man får därför motjustera med EQ. Jag ändrade min EQ när jag bytte förstärkare.

Inte nog med det. Varje låt kräver en EQ-anpassning eftersom mitt ljud-ideal inte är detsamma som den som mixat musiken. Framförallt hör man detta på gamla låtar. Man hade ett annat ljudideal för 10 år sedan än nu.

Jag hade tidigare EQs för de låtar som stack ut för mycket.
Men nu har jag en inställning för mitt rum/förstärkare/högtalare.

Tycker personligen iTunes skulle ha det så är:
- En huvud-EQ. Där ställer man in justering för avvikelser i rum/förstärkare/högtalare.
- En låt-EQ som är för resp låt. Där ställer man in avvikelser för resp låt.
Som det är nu kan man ju lägga in en EQ på en låt. Men om man spelar upp denna låt på annat ställe, säg i hörlurar, i annat rum, i iPod etc så blir det ju fel där.

2st EQs skulle varit perfekt.
¨

Det är klart, men den andra, Larsens, är den som låter bäst. Jag misstänker att tanken med dem är att kompensera bristerna i pyttehögtalare, för det låter bra i powerbooken och i mina små plugg-lurar. I stereon därhemma funkar dock min gamla hederliga, manuellt inställda, EQ bäst.

1
Bevaka tråden