Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Cocktail, Macaroni, Onyx…vad mer?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-09-03 18:31

Det finns en hel del systemsmörjningsprogram, t.ex. Cocktail, Macaroni, Onyx, System Optimizer, MacJanitor. Räcker det att ha ett av dessa eller kompletterar de varandra? Om man bara skall ha ett av dem, vilket skall man då välja?

• Oregistrerad
  • 2004-09-03 19:17

applejack 46 K stort som man kör i kringla S läge vid uppstart. den kan nämligen göra en diskrepair också
sen kan man ha onyx också för lite övrig städning

• Oregistrerad
  • 2004-09-04 22:38
Ursprungligen av johan skaneby:

applejack 46 K stort som man kör i kringla S läge vid uppstart. den kan nämligen göra en diskrepair också
sen kan man ha onyx också för lite övrig städning

Detta var en riktigt trevlig liten nyhet för mig... man tackar.
Riktigt smidigt på massor av sätt här.

Ännu ett annat - TinkerTool System

http://www.bresink.de/osx/TinkerToolSys.html

Jag har fastnat för Xupport. Vet inte om den har något unikt i sammanhanget men jag skaffade en licens för något år sen och har kört på med den.

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-09-04 21:30
Ursprungligen av Anders Täpp:

Jag har fastnat för Xupport. Vet inte om den har något unikt i sammanhanget men jag skaffade en licens för något år sen och har kört på med den.

Antalet tänkbara program ökar för varje inlägg. Mina ursprungsfrågor var, om alla dessa program kompletterar varandra eller om de åstadkommer samma effekt och därför utesluter varandra. Vidare undrar jag, om det finns någon som har hyfsad överblick och kan rekommendera vilket/vilka program man bör välja?

Varför inte ta allihop?
Jag har Macaroni rullande i bakgrunden, kör Onyx vid något tillfälle om Safari eller Mail uppför sig "konstigt",
Cocktail händer det att jag tar för omväxlings skull, vare sig det behövs eller ej.

Det viktigaste ur underhållssynpunkt är nog att cronscripten körs då och då. Den uppgiften klarar alla de nämnda programmen (utom TinkerTool, tror jag.)

Cronscript körs automatiskt av datorn om den är på mellan 3 och 5 på natten (ett arv från UNIX som ju körs mest på servrar som alltid är uppe.)

Om man kör Macaroni körs scripten automatiskt nästa gång datorn startas, om de inte blivit körda under nattten. System Optimizer tror jag även kan köra scripten automatiskt på andra tider. Med de andra programmen får man göra det manuellt istället.

Ett annat sätt att se till att cronscripten körs är att redigera en fil som heter crontab, och ligger i /private/etc. Den innehåller den tabell som talar om för datorn på vilka tider scripten ska köras, och de tiderna kan man alltså ändra. Om du söker på cron eller crontab här på 99mac så hittar du antagligen ganska enkla instruktioner för hur man gör det.

Kör Onyx precis som min ärade kollega Skaneby. Har det mesta, och är gratis.

1
Bevaka tråden