Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ansluta Mac/iTunes till musikanläggning

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-09-06 20:22

Har digitaliserat musiksamlingen i iTunes och kopplar ibland ihop Macen med stereon bara för att det är så enkelt att söka och välja vad man vill lyssna på utan att behöva byta skivor. Funderar på alternativ för att få det att låta bättre. Spelar idag upp musiken via en PBook i lyssningsrummet, men musiken ligger på en annan dator (utdelat iTunes-bibliotek) och hämtas trådlöst till Pbooken.

Airport Express har ju digital utgång, liksom PM G5 och nya iMac G5. Hur fungerar egentligen det?
Är det bara för DVD-uppspelning och avkodning i surroundanläggning eller kan det användas för vanligt stereoljud om man har DA-omvandlare i förstärkaren?
Fungerar det i så fall bara om man spelar en CD i datorn? Fungerar det från iTunes? Kan väl knappast fungera från AAC, MP3?
Eller tänker jag fel. Görs avkodningen i iTunes och därefter kan ljudet DA-omvandlas var som helst - i ljudkortet eller förstärkaren. Känner mig lite osäker här. Någon som testat?

Hur är det med andra alternativ, t ex använda ett USB- eller FW-baserat ljudgrännssnitt och ansluta detta till stereon? Ger det bättre ljudkvalitet? (Bättre DA-omavndling än den i Macen, kortare analog ljudkabel.)

Är det någon som kan ge förslag på en bra lösningar och som testat själv?

Stefan

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2004-09-06 21:42

Den digitala utgången från G5´an är en optisk s/pdif utgång, har du en DA omvandlare med optisk spdif ingång så kan du köra digitalt till denna och sedan vidare till förstärkare. Jag vet inte om du måste göra nån inställning i macen att du vill ha ut ljudet genom den optiska utgången eller om den känner av det själv.

Allt du kan spela i iTunes kan du även köra via "Airtunes" och Airport Express. Det fungerar precis som utannonserat och det = magisk Apple-det-funkar-bara Rekommenderas verkligen.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-07 04:23

PowerMac G5 optiskt ut

Jag förutsätter att du kan köra ALLT ljud via optiskt ut. Skulle förvåna mig mycket annars. Det är i alla fall en av anledningarna att jag vill ha en G5a. Den förstärkare jag köpt innehåller en massa optiska ingångar. Idag är PlayStation och DVD anslutna så.

Men det måste väl finnas någon på 99mac som kopplat in sin G5 via optisk kabel till en förstärkare. Annars, gör det.

• Medlem
  • Täby
  • 2004-09-07 11:09
Ursprungligen av bod:

Jag förutsätter att du kan köra ALLT ljud via optiskt ut. Skulle förvåna mig mycket annars. Det är i alla fall en av anledningarna att jag vill ha en G5a. Den förstärkare jag köpt innehåller en massa optiska ingångar. Idag är PlayStation och DVD anslutna så.

Men det måste väl finnas någon på 99mac som kopplat in sin G5 via optisk kabel till en förstärkare. Annars, gör det.

Nej, som jag har förstått det så kan man endast streama ljud från iTunes till aidporten...

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-09-07 07:46

En AirPort Express har en inbyggd optisk utgång som kan anslutas till en förstärkare med optisk Toslink-ingång. Det innebär att även Macar som saknar egen optisk ingång kan anslutas digitalt till din ljudanläggning. Ljudet omvandlas då från digitalt till analogt i förstärkaren.

Men det går även att ansluta AirPort Express med en analog kabel till förstärkaren. AirPort Express har nämligen en inbyggd DA-omvandlare som då används.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-07 18:18

Hmm, innebär det att det inte går att t ex köra en DVD på datrorn och få ut ljudet från Airport Expressen digitalt till förstärkaren, eller? Är ju i så fall rätt kass.

Ursprungligen av rasta:

Hmm, innebär det att det inte går att t ex köra en DVD på datrorn och få ut ljudet från Airport Expressen digitalt till förstärkaren, eller? Är ju i så fall rätt kass.

En liten hyptoes är att eftersom APE måste buffra strömmen innan den skickas vidare till receivern, skulle ljuded alltid hamna i en oberäknerlig osynk med bilden du ser på skärmen. Hmmm... kanske är det lagget kanske inte så svårt att förutse. Men ni ser poängen i alla fall.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-07 19:38
Ursprungligen av Pegges:

En liten hyptoes är att eftersom APE måste buffra strömmen innan den skickas vidare till receivern, skulle ljuded alltid hamna i en oberäknerlig osynk med bilden du ser på skärmen. Hmmm... kanske är det lagget kanske inte så svårt att förutse. Men ni ser poängen i alla fall.

Sant. Men det går förstås att fixa, genom att även bilduppspelningen sker med lagom fördröjning.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-09-07 18:25

Om jag förstår saken rätt så är det bara iTunes som har stöd för AirTunes.
Men man skulle ju kunna tänka sig att DVD Player också får stöd för det i någon senare version.
Men då vore det väl naturligt att strömma video samtidigt.
En kommande variant lär säkert ha stöd för video också. Kanske blir det någon liten grunka med videoutgångar som man kopplar in på WAN-porten.

Den som lever får se.

1
Bevaka tråden