Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Osynkade färger, PC - Mac

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-09-07 10:11

Jag håller på en hel del med webdesign på lite olika håll & kanter. Jag sitter på en iMac-glob G4 17" hemma och på mitt arbete har jag en vanlig skabbig PC. När jag i hemmet gjort schyssta grafiska experiment som jag sedan beskådar på jobbet skiljer sig färgerna åt ganska mycket. Det som ser kung ut hemma ser mindre kung ut på jobbet, eller på vilken PC som helst för den delen.

Är det nån som har nåt kalibreringstips för macen så att färgåtergivningen blir någorlunda "universal"?

Nån som upplevt samma problem?

• Medlem
  • 2004-09-07 11:46

Detta är det klassiska problemet, och bl.a. skälet till varför det finns webbsäkra färger. 212-216 st som funkar på alla plattformar, i alla färgdjup. Nu är det ju värre än så med platta skärmars betraktningsvinklar, skärmar som är dåligt inställda etc.

Så det är bara att bita ihop och göra som vi andra - kompromissa där det går och ta skillnaderna när man måste. Det finns massor att läsa på nätet om detta. (Till och med webbläsare tolkar färger en aning olika).

Tyvärr måste man alltid kolla mellan mac/pc och crt/platt i olika upplösningar.

Kör på sRGB som färgprofil om dina grejer ofta ska visas på PC (95% av de som surfar på nätet lär ju ha just en pc, och de allra flesta en okalibrerad sådan). Det går att kalibrera PC:n att visa rätt färger med, förstås, men du kommer ju bara ha kontroll över din egen burk.

Om du använder "spara för webben" från Photoshop och tycker bilderna blir bleka och dassiga efteråt så kör du troligtvis en annan färgrymd. Kör en konvertering till sRGB innan du sparar för webb så ser färgerna bättre ut.

• Medlem
  • 2004-09-08 12:05

Det där e ett rent helvete. Helt å hållet omöjligt att få samma färgnyans på mer än en dator. Mac kanske är bättre och dyrare skärmar till PC kanske är det oxå men vanliga billiga konsument skärmar visar olika färger även om man ställer in dem likadant.

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-09-08 12:56

Det är tyvärr stört omöjligt att få färger att upplevas lika dant på alla datorer, kontrast och ljuskänslighet varierar från skärm till skärm.

Om man ställer in display-inställningarna enligt nedan bifogad skärmdump så får man dock en profil som är mer lik de vanligaste PC-inställningarna (men kontrasten varierar fortfarande).

1
Bevaka tråden