Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur renderar jag detta på bästa sätt?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en animering gjord i ett 3D-program. Filmen är två minuter lång och ska visas med en Powerbook g4 på en 800x600-projektor.

Mindre storlek på filmen och färre bildrutor/s ger ju kortare renderingstid, men samtidigt vill jag att det ska se bra ut. 3D-programmet kan renderar ut bildfiler eller direkt till QuickTime.

Ska jag rendera först och sedan komprimera om i något program som steg 2? Jag ska ändå lägga på ljudet i fas två så det blir lite klipp å klistra i QT hur jag än gör.

Hur renderar jag detta bäst?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-09 15:55

Absolut bäst är att jobba med så hög kvalité som möjligt genom hela processen. Eftersom själva rendering tar tid är det alltid bra att köra ut i så hög kvalité som möjligt från animationsprogrammet.

Jag skulle rekommendera dig att köra ut din animation från programmet som en QuickTime-fil med komprimeringen ANIMATION 100%. Då får du en så gott som okomprimerad fil att jobba med. Nackdelen i det här i fallet är att filmen kommer kräva en rel. snabb hårddisk för att kunna spelas upp. Därför får du då ev. göra en komprimering på den filmen som du kan jobba med när du ljudlägger.

Storleken på det du renderar ut bör vara så stor som den fil du ska spela upp i slutändan (800x600 i det här fallet).

I slutändan när allt ska visas så måste du koda det till något mer "uppspelningvänligt" format. Bra komprimeringsalternativ är:

- Sorensonvideo 3.1 Pro (kräver dock en snabb dator för uppspelning om du kör i 800x600 och programmet Cleaner för komprimeringen samt tillägget Sorensonvideo Pro 3.1)
- JPEG (finns inbyggt i QuickTime och funkar rel. bra att spela upp på även mindre snabba maskiner. Kör du ex. JPEG 50% eller 75% bör en medmåttig G4 klara av uppspelning i fullskärm 800x600).

Nackdelen med JPEG-komprimeringen är att filen blir garanterat mycket större än med Sorensonvideo. Dock blir den mkt mkt vänligare att spela upp som sagt och du har bättre möjlighet att "hoppa runt" i filmen om du vill.

Vad gäller ljud skulle jag köra AAC.

Antal bilder per sekund får du avgöra själv. Ska du har juste flyt bör du köra 25 bilder per sekund. Om du vill tänka på att få ut din film på VHS eller DVD senare är det rekommenderat att följa just PAL-standarden när du renderar ut ditt material från 3D-programmet:

- 720x576 "non-square-pixles" eller 768x576 "square-pixles"
- 25 fps

Hjälper detta dig tro?

Superduper! Precis den hjälp jag behöver!

Jag har ju som sagt lärt mig ett 3D-program en gång i tiden men aldrig haft tid/ork/lust att gå vidare till nyare program. Programmet är infini-D 4.5 (vilket blev den sista versionen). Jag blev igår tvungen att sätta igång renderingen och kom då att tänka på DVD som inte fanns som alternativ för något år sedan när jag renderade. Den tanke jag hade var att det nog duger bra för visningen men att kunden även kan få en högupplöst film i slutänden.

Jag gjorde så här:
Jag renderar materialet enligt bilden nedan. Sen kommer jag att släppa in filmen i iMovie och göra en DVD. Vid presentationen får maskinen stå startberedd med filmen i pausläge. Jag satte QT till Animation men 90% inte 100%.

Det tar ca 10 timmar att rendera filmen så jag hinner med en version till innan det blir för sent. Tycker du jag ska göra om något?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-09 17:23

Jag tycker du ska föja Erik.dv´s rekommendation att ta ut den som Animation 100%, 800x600 från 3Dprogrammet. Då har du ett "orginal" i så bra kvalitet som möjligt, sen kan du komprimera ner det i lägre upplösning, storlek mm efter önskemål.

Om du vill göra om det till DVD senare tror jag (TROR) att iDVD gör om det till PAL i det format den kommer visa det oavsett orginal. Om inte får du göra ett "DV-orginal" av animationfilmen sen.

ps, varför låter du inte G5an göra det där tunga jobbet på en tiondel av tiden... (eller jag kanske missuppfattat nåt? Två minuter bör inte ta 10 timmar på en DP)? ds

Ursprungligen av Earth:

ps, varför låter du inte G5an göra det där tunga jobbet på en tiondel av tiden... (eller nåt)? ds

Hehe... det är G5:an hemma som står å tuggar... Får G5 på jobbet under hösten. Infini-D i Classicläge är väl kanske inte det snabbaste sättet att rendera på. Men jag blev positivt överraskad över hur smidigt Classic funkar dessa dagar.

Jag har bara nån timme kvar på min första variant så jag fullföljer den sen gör jag en till med rätt grundinställningar.

Tack för all hjälp!

Förmodligen därför att han inte kan köra OS9 på G5:an. Infini-D kom bara till OS9. Classicläget är inte det bästa.

Där ser man, du han svara innan jag gjorde det.
Sorry.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-09 17:47

Ha! Infini-D rockar ju. Det satt jag med väldigt mycket för 4-5 år sedan.

Du kan välja 720x576 "non-square-pixles" i Infini-D ser jag. Kör på det!

Animation 90-100% är bra. 90% kan ge VISS komprimeringsartifakter som inte är så roliga, men inte så farliga.

Infini-D är ett av dom bästa programmen någonsin som gått i graven. Otroligt lätt att lära sig men ändå med mycket lull-lull. Dom som fumlade bort den här produkten borde få livstidsförbud på OS X. Sen kan dom sitta där å fumla i mörkret på andra sidan...

• Medlem
  • Åstorp
  • 2004-09-09 19:06
Ursprungligen av Anders Täpp:

Infini-D är ett av dom bästa programmen någonsin som gått i graven. Otroligt lätt att lära sig men ändå med mycket lull-lull. Dom som fumlade bort den här produkten borde få livstidsförbud på OS X. Sen kan dom sitta där å fumla i mörkret på andra sidan...

Men är inte Carrara en fortsättning på Infini-D!? Det tror jag bestämt. Ta en titt på denna länken om du inte redan gjort det: http://www.eovia.com/home.jsp

Ursprungligen av Pidda:

Men är inte Carrara en fortsättning på Infini-D!? Det tror jag bestämt. Ta en titt på denna länken om du inte redan gjort det: http://www.eovia.com/home.jsp

jorå... den vändan gjorde man på gamla goda tiden. Inte en grej sitter på samma ställe eller ens heter samma sak. Det är som att titta på två helt olika program faktiskt. Den enda kopplingen programmen emellan som jag kan hitta är att Carrara öppnar Infini-D-filer. Jag kan lika gärna välja ett av de andra populära programmen om jag vill lära mig 3D i OS X.

Sitter nu med den brända DVD-skivan och ser en grej jag behöver fixa snarast. Skivan är gjord med iDVD. När filmen spelats upp så hoppar den direkt tillbaka till menysystemet. Jag skulle behöva någon minut extra på slutet där sista bilden hålls kvar. Har inte tid att rendera detta. Kunde man inte importera bild till QT och namnge t ex "Bild01.jpg" och "Bild99.jpg" så fyller den ut innehållet automatiskt. Hur gör jag för att lägga till två minuter med 25 bilder/s? Får det inte att funka.

Typiskt. Den dator som var tänkt att spela DVD-filmen orkar inte riktigt. Jag tror jag behöver koda om filmen för den här PC-maskinen

IBM Thinkpad Pentium 3 Mobile
CPU 1133 MHz
392 MB RAM

Jag hittade tyvärr inte var man ser vilket videokort som sitter i. DVD-filmen spelade dock inte alls med miljontals färger i 1024. Miljontals i 800x600 eller Tusentals i 1024 funkade.

Finns det någon typ av film jag kan koda om till som ger bra kvalitet och som maskinen orkar med? Divx eller nåt sånt?

Och nu har kunden raggat fram en supportkille... "jo den där maskinen ska klara det där...". Han fick en kopia på DVD-skivan att testa med själv...

Vaffö är dom alltid på det där viset...?

1
Bevaka tråden