Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

H.264 (AVC MPEG4 PART 10) Alternativ...

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För er som inte orkar vänta på Tiger, och H.264 i Quicktime så finns det redan nu alternativ.
Sorenson Squeeze 4 har en bra H.264 codec, FFMPEGX likaså. I FFMPEGX så stoppas H.264 video spåret "felaktigt" in i en AVI container, men det skall tydligen fixas snart så att den ligger i en MP4 container.
Dessutom så kommer nästa stora uppgradering av 3ivx codecen vara en H.264 codec.

För spela upp H.264 så använder du ett nattligt bygge av VLC, senaste MPLAYER och även Squeeze inbyggda spelare.

Jag och Johan Skaneby har testat lite lätt att koda, och kan bara säga att det är sjukt bra kvalité. Och det lär bli bättre när de olika codec tillverkarna optimerar och uppdaterar sina implentationer.

Nu talar vi om kvalité.

På Apple Expo demade de H.264 på en dator med Tiger (om jag minns rätt körde även Phil en liknande demo på själva keynoten). De hade kodat en och samma film med två olika codecs men med samma bitrate (1,5 Mbit tror jag). Den ena filmen var H.264 och den andra tror jag var det bästa som Quicktime kan fixa med dagens MPEG4. Skillnaden i kvalité var slående. De kunde köra mycket högre upplösning på H.264-filmen och om de skalade upp fönstret med den andra filmen till samma upplösning så blir skillnaden ännu tydligare.

• Medlem
  • Gällivare
  • 2004-09-09 11:44
Ursprungligen av Christopher Anderton:

För er som inte orkar vänta på Tiger, och H.264 i Quicktime så finns det redan nu alternativ.
Sorenson Squeeze 4 har en bra H.264 codec, FFMPEGX likaså. I FFMPEGX så stoppas H.264 video spåret "felaktigt" in i en AVI container, men det skall tydligen fixas snart så att den ligger i en MP4 container.
Dessutom så kommer nästa stora uppgradering av 3ivx codecen vara en H.264 codec.

För spela upp H.264 så använder du ett nattligt bygge av VLC, senaste MPLAYER och även Squeeze inbyggda spelare.

Jag och Johan Skaneby har testat lite lätt att koda, och kan bara säga att det är sjukt bra kvalité. Och det lär bli bättre när de olika codec tillverkarna optimerar och uppdaterar sina implentationer.

Nu talar vi om kvalité.

Är dom mycket processorkrävande? Behöver man Dual G5 och 2 veckor för att koda en film...?

iBjorn. Nops. Däremot så kan det suga kraft att spela upp. Beroende på codectillverkare. Apples H.264 encoder är däremot mer optimerad för playback, men inte för encoding. Men allt kommer blir snabbare och bättre.

• Medlem
  • Gällivare
  • 2004-09-09 17:37
Ursprungligen av Christopher Anderton:

iBjorn. Nops. Däremot så kan det suga kraft att spela upp. Beroende på codectillverkare. Apples H.264 encoder är däremot mer optimerad för playback, men inte för encoding. Men allt kommer blir snabbare och bättre.

Det låter bra, jag har tidigare sett siffror på typ 10 sekunder per frame med AVC-encoding. Blev lite orolig, pallar en G4/800 ett tag till tror du?

• Medlem
  • International user
  • 2004-09-14 16:14

Som en liten rättelse så är H.264 gjort för att det inte ska vara tungt att spela upp den, mycket tack vare integerbaserad DCT. Att encoda är däremot otroligt tungt då det finns flera olika blockstorlekar som måste testas, samt prediction framåt och bakåt. Att göra en snabb H.264 encoder är en otrolig utmaning. Räkna inte med att få samma hastighet när du gör H.264 jämfört med tex MPEG-4, men tiden det tar är väl värd det, kvaliten är otrolig.

Var hittar man senaste nattbygge av VLC? Jag hittade några små klipp med H.264, men jag får dem inte att fungera i senaste MPlayer.

Edit: Eller någon kanske har länkar till andra klipp som eventuellt fungerar med MPlayer. Det vore intressant att bilda sig en uppfattning om kvaliteten.

VLC nattliga byggen

Många tack!

Jag fick aldrig de klipp jag laddat ner för att testa att fungera, men efter att ha tagit hem hem senaste ffmpegx, nattbygge av VLC samt senaste MPlayer så har det hänt intressanta saker.

Jag brukar aldrig rippa mina DVD-skivor, så det ganska komplicerade ffmpegx fick jag inte att fungera. Däremot såg jag att H.264 nu var tillgänglig i menyn "Output format" i HandBrake (som är tillräckligt enkelt för att jag ska förstå det.) Ni som kan det här - använder HandBrake samma codec som ffmpegx?

Så för att testa satte jag igång med en av mina DVD-skivor, och om 14-15 timmar lär den ha kodat klart filmen till H.264.

Jag ser även att min gamla version av VLC, som fortfarande ligger kvar på HD:n, kan öppna filen som håller på att skapas af HandBrake. Återigen: beror detta på att någon codec som jag laddat ner tillsammans med ffmpegx, nya nattbygget, eller MPlayer även har blivit tillgänglig för mitt gamla ex av VLC?

Tyvärr kan jag inte uttala mig om kvaliteten på kodningen, eftersom min dator lider av något skumt problem som gör att film aldrig ser riktigt bra ut - inte ens när jag stoppar i en DVD-skiva.

(Med den kvalitet min dator kan prestera ser jag dock ingen som helst skillnad mellan DVD och H.264.)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-10 20:15

HandBrake använder x264 (http://www.videolan.org/x264.html) för kodning.

Handbrake ja.. Lider av samma problem som FFMPEGX för tillfället..

Det kanske inte är så rättvisande att jämföra den "experimentella" version av H.264 som finns i Handbrake med hur samma program kodar i avi, men jag har testat att koda en och samma film med båda kodningarna. avi tog ca 3,5 timmar, medan H.264 använde något i stil med 24 timmar. Koda verkar tungt ja!

• Medlem
  • International user
  • 2004-09-14 16:43

Komplexiteten är otroligt mkt högre för encodern i H.264 jämfört med tidigare codecs. Dom första "snabba" encodrarna som kommer närmaste tiden blir det enbart för att dom helt enkelt har slagit av features. Speed vs. Quality all over again.

Vart kan man få tag i testklipp?

Jag letade som 17 efter testklipp för några dagar sedan, men hittade inga som fungerade med senaste MPlayer eller senaste nattbygge av VLC. Hittar du något så meddela gärna!

Jo, jag har googlat en halvtimme nu utan resultat... Verkar vara väldigt jobbigt att koda

1
Bevaka tråden