Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

vilka (gratis) program bör man ha?

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Får min PB12" 1.33GHz på fredag och undrar lite vad för gratis program man bör ha i den. Tex om det är nån speciell codec/prg man ska plocka hem för att se film osv...
Vad klarar man sig inte utan?

Finns det några bra/roliga gratis musikprogram som man kan plocka hem?
Kanske några gratis VSTi eller plugins? (kör med Nuendo 2)

Bonus fråga:
Har en Ericsson T630 - krävs det nåt speciellt prg för att den och PB:n ska kunna snacka via bluetooth? Till telefonen kom det med en CD men enbart till PC.

Till Ericsson telefonen tror jag det räcker med iSync som följer med MacOSX (Kolla in SallingKlicker...:))

VLC för att kolla på film (alla vanliga codecs är "inbyggda")
sedan Limewire för att snabbt ladda ned något gott...

kolla annars in www.versiontracker.com

hej!

• Oregistrerad
  • 2004-09-09 08:32
Ursprungligen av tublenco:

Får min PB12" 1.33GHz på fredag och undrar lite vad för gratis program man bör ha i den. Tex om det är nån speciell codec/prg man ska plocka hem för att se film osv...
Vad klarar man sig inte utan?

Finns det några bra/roliga gratis musikprogram som man kan plocka hem?
Kanske några gratis VSTi eller plugins? (kör med Nuendo 2)

Bonus fråga:
Har en Ericsson T630 - krävs det nåt speciellt prg för att den och PB:n ska kunna snacka via bluetooth? Till telefonen kom det med en CD men enbart till PC.

För att kunna synka din mobil behöver du bara para ihop den med bluetooth enheten i datorn och sen leta reda på den i iSync. Därigenom kan du synka kontakter och kalender.

Du får ju massa roliga program från Apple.
Vet inte om de skickar med GraphicConverter fortfarande, men det ska man ha i burken.
Men som sagt, filmredigering, musik- och DVD-skapande, MP3-program osv får du utav Apple. De är suveräna program.

• Medlem
  • Varberg
  • 2004-09-09 10:51
Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Du får ju massa roliga program från Apple.
Vet inte om de skickar med GraphicConverter fortfarande, men det ska man ha i burken.
Men som sagt, filmredigering, musik- och DVD-skapande, MP3-program osv får du utav Apple. De är suveräna program.

Jodå, jag fick med GC till min 12" 1,33, så det skickar de fortfarande med.

OmniOutliner och OmniGraffle är två andra fantastiska program som också skickas med gratis. Funkar riktigt snyggt ihop dessutom. Upptäckte OmniGraffles storhet för bara ett litet tag sedan, nu tycker jag det är helt suveränt.

Ursprungligen av skamuel:

OmniOutliner och OmniGraffle är två andra fantastiska program som också skickas med gratis. Funkar riktigt snyggt ihop dessutom. Upptäckte OmniGraffles storhet för bara ett litet tag sedan, nu tycker jag det är helt suveränt.

OOT OOT! Såg precis att jag också har dem på jobb-Macen! Fett!

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2004-09-09 09:55

Graphic Converter har väll aldrig kommit med MacOs vad jag vet. Ej heller är det gratis. Men väl värt pengarna.

Jag har GraphicConverter i min jobb-Mac och det är registrerat som Apple Bundle Customers.

Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Jag har GraphicConverter i min jobb-Mac och det är registrerat som Apple Bundle Customers.

Mej med!

Använder det oftare än photoshop

• Oregistrerad
  • 2004-09-09 10:27

Ett program som jag tycker är oumbärligt på min pb är ucontrol.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/12106
Det gör om trackpadden till scroll-hjul (snygg svenska). Det har en massa fler funktioner, men just scrollen är underbar.

Ursprungligen av Pelle Gustavsson:

Ett program som jag tycker är oumbärligt på min pb är ucontrol.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/12106
Det gör om trackpadden till scroll-hjul (snygg svenska). Det har en massa fler funktioner, men just scrollen är underbar.

Kan gott kompletteras med Fasttrack (har ej länk, men kolla versiontracker.com)

• Medlem
  • Varberg
  • 2004-09-09 10:40

Kan varmt rekommendera BluePhoneMenu, smart liten applikation som är en förbättring/förlängning av sms/uppringningsfunktionen i Adressboken. Du kan se täckning/batteritid på mobilen du har parkopplat med datorn, samt läsa sms som finns lagrade i telefonen. Nummerpresentatör som kommer ihåg x antal senaste samtal.
Ett litet smart gratisprogram!

http://www.reelintelligence.com/BluePhoneMenu/

• Medlem
  • Mjölby
  • 2004-09-09 12:35

Kan varmt rekommendera BluePhoneMenu, smart liten applikation som är en förbättring/förlängning av sms/uppringningsfunktionen i Adressboken. Du kan se täckning/batteritid på mobilen du har parkopplat med datorn, samt läsa sms som finns lagrade i telefonen. Nummerpresentatör som kommer ihåg x antal senaste samtal.
Ett litet smart gratisprogram!

http://www.reelintelligence.com/BluePhoneMenu/

Men min T68i vägrar programmet konsekvent att kommunicera med.

• Medlem
  • Varberg
  • 2004-09-09 14:03
Ursprungligen av Le:

Men min T68i vägrar programmet konsekvent att kommunicera med.

Skumt! Min funkar jättebra. Har en hottad T68 (mjukvaran uppgraderat till T68i).

• Medlem
  • Mjölby
  • 2004-09-09 15:31

Skumt! Min funkar jättebra. Har en hottad T68 (mjukvaran uppgraderat till T68i).

Skam den som ger sig. Efter att kommit förbi 'parningsproblem' fungerar BluePhoneMenu utmärkt. Tack för tipset!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-09 10:44

-Har du ComHem bredband är MacICX ett måste (automatisk inloggning)
-Med Salling clicker ($9 för SE mobil tror jag) kan du styra allt i macen på avstånd, iTunes, presentationer, Applescript osv
-nu pratar vi om detaljer, men jag gillar också ByteController, som lägger grundläggande iTuneskontroller i menyraden

För övrigt har du det mesta från början. Ha så skoj nu!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-09 12:43

Art directors toolkit är också ett höjdarprogram, vilket bundlats med vissa upplagor av Macen. Något diskverktyg kan vara bra att ha, t ex Onyx (gratis) eller Cocktail (Shareware).

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-09 13:04

OmniGraffle och Graphic Converter, som brukar bundlas med PowerBookarna är suveräna och mycket användbara program.
-pdf-plugin till webbläsarna finns att ladda gratis för privat bruk: då kan man se pdf-filer direkt i webbläsaren, snabbt och mycket elegant.(det finns även en variant för .doc-dokument)
-DivX och 3ivx har plugin till QuickTime för att kunna hantera de flesta avi-erna. Annars är VLC-bra att ha till hands.
-SideTrack för att öka funktionaliteten på datorns StrackPad. Skrollhjul medmera. Vanebildande.
-FireStarter för att på ett okomplicerat och snabbt sätt bränna CD och DVD.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-10 00:25
Ursprungligen av pichia:

-pdf-plugin till webbläsarna finns att ladda gratis för privat bruk: då kan man se pdf-filer direkt i webbläsaren, snabbt och mycket elegant.(det finns även en variant för .doc-dokument)

Var hittar man den där pdf-plug-in-en? Vore ruskigt smidigt...

Ursprungligen av hgus:

Var hittar man den där pdf-plug-in-en? Vore ruskigt smidigt...

PDF Browser Plugin

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-10 00:41
Ursprungligen av Christofer:

Tackar!

Annars är ju iDVD helt ålrajt som dessutom kommer med installations-CDn

Ursprungligen av pichia:

OmniGraffle och Graphic Converter, som brukar bundlas med PowerBookarna är suveräna och mycket användbara program.
-DivX och 3ivx har plugin till QuickTime för att kunna hantera de flesta avi-erna. Annars är VLC-bra att ha till hands.
-SideTrack för att öka funktionaliteten på datorns StrackPad. Skrollhjul medmera. Vanebildande.
-FireStarter för att på ett okomplicerat och snabbt sätt bränna CD och DVD.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-09 13:09

Mera:
-På Omnigraffles hemsida finns det script att ladda ner. Bl a script till iTunes för att automatisk skapa CD fodral i OmniGraffle baserade på en vald spellista i iTunes. Mycket smidigt.
-R-name. Ett smidigt program för att batchvis omdöpa filer på alla olika möjliga sätt. Tidssparande som tusan.

Glöm inte Snood, den är viktig

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-09 13:57
Ursprungligen av hanshager:

Du har helt rätt!

• Medlem
  • Täby
  • 2004-09-09 14:50
Ursprungligen av hanshager:

Vad gör den?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-09 15:47
Ursprungligen av kainen:

Vad gör den?

Kastar färgglada figurer tvärs över skärmen så att de faller ner i klumpar.
Ja, det är mycket viktigt...

Åh tack för alla tips. Kom gärna med fler...

Inte gratis men ovärderliga

Launchbar som iofs inte är gratis men ovärderligt. Launchbar funkar ungefär som Spotlight (i kommandet Tiger). Klicka på en tangentkombination (jag använder ctrl-mellanslag) för att få fram en liten meny som man börjar skriva i och vipps dyker programmet eller dokumentet man vill öppna upp. Slut på mappnavigerande

Fruitmenu - Applemenyn som den borde fungera.

//t

Ursprungligen av Tomas Friberg:

Fruitmenu - Applemenyn som den borde fungera.

//t

Finns det några funktioner i Fruitmenu som gör det värt att betala för, jämfört med att lägga alias till sina mest använda program, filer osv i en mapp som man når från Dock? (Man kan ju organisera rätt väl med undermappar osv.

Bevaka tråden