Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan en krash steka hårdvara?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har efter mycket ångest precis formaterat om hårddisken och nyinstallerat Panther på min TiBook G4 1Ghz. Detta trodde jag skulle lösa det mycket märkliga problem jag haft på sistonde. Men icke.

Problemet: Vid startup får jag 4 pip och fem blink, och sen bara en svart skärm och en stendöd dator. Om jag stänger av burken och låter den stå någon timme brukar det å andra sidan gå att köra igång felfritt och allt är frid och fröjd tills nästa omstart då samma problem återkommer.

Hur det uppstod: Burken har varit felfri sedan jag köpte den ända fram tills jag körde uppgraderingen till 10.3.5 och allt hängde sig mot slutet av installationen. Sen dess har alltså ovanstående problem bestått.

Jag har zappat PRAM, resettat PMU och kollat efter klämda kablar (som tydligen kan vara en bov i liknande problem), men inget har hjälpt. Så inte heller formattering och nyinstallation alltså.

Nu undrar jag om en krash under en systemuppdatering kan förstöra hårdvara. Det verkar helt osannolikt, men jag försår inte annars vad jag råkat ur för.

Chris

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-09 14:17

Nej, en systemkrasch kan inte skada datorn. Snarare är det ett hårdvarufel. Testa minnena till exempel.

• Medlem
  • Alingsås
  • 2004-09-09 19:40

Fyra pip, innebär att datorn hittar fel på antingen minne eller logikkort. Du får plocka ur minnena och prova dig fram och se om det är fel på något av dem. Annars så är det logikkortet.

• Medlem
  • Tjörn
  • 2004-09-09 19:52

Tror nog att det är så att den stekta hårdvaran krashade datorn

Någon här har väl servicemanualen... jag har haft den men är osäker på var den ligger - detta borde kanske finnas med där som exempel på vad som är fel ?

En snabb fråga. Under tiden som datorn fungerar, har du hört att fläkten i din TiBook har gått igång någon gång?

Hälsningar
Richard

Ricky:
Det känns ungefär hur osannorlikt som helst att hårdvarufelet skulle dyka upp JUST när en systemuppdatering var i princip klar, det är därför jag har så svårt att acceptera att det skulle vara ett hårdvarufel. Det kunde väl i så fall ha dykt upp när som helst under datorns snart tvååriga livslängd.

Dudde:
Jag tror fläkten går igång. Skall lyssna, men jag har inte tänkt på att burken blir särskilt varm eller att det surrar mindre om den. Vad skulle det annars kunna indikera om den ej gick igång?

En varm processor är det vanligaste felet till att ett system kraschar. Detta oavsett system eller processor typ. Kommer ihåg en gång att systemet började att klappa ihop när vissa applikationer kördes. Detta berodde på att dessa var processorintensiva och att det visade sig vara fel på processorfläkten. När denna byttes ut fungerade allt bra.
Installationen kan göra att både hårddisk, läsare och processor används mycket och att detta leder till att processorn eller annan del överhettas.
Att den startar och fungerar efter ett tag, kan bero på att datorn svalnat.

Hälsningar
Richard

Ursprungligen av krillekrokodil:

Dudde:
Jag tror fläkten går igång. Skall lyssna, men jag har inte tänkt på att burken blir särskilt varm eller att det surrar mindre om den. Vad skulle det annars kunna indikera om den ej gick igång?

Du kanske kan köra Apple Hardware-test CD:n? Låg på en separat CD till vår gamla G4:an. Till min PowerBook G4 Alu ligger det som en dold partition på system-DVD:n man får med. Starta med skrivan i och Alt-tangenten nedtryckt och välj sedan Apple Hardware Test.

Intressant med fläkten, men jag hör nu att den går igång under en av min dators få perioder vid liv.

Kanske skulle testa Hardware testen om jag nu hittar den gamla DVDn vill säga.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-10 00:38

Firmware?

Du har troligtvis uppdaterat Firmware i burken?
Om inte så kan det faktiskt paja hårdvaran. Låter visserligen lite skumt att den inte skulle gjorde det redan vid 10.2 eller 10.3.

Men vi hade problem med en iMac som faktiskt OSX 10.2 pajade. Hade missat Firmware update på den eftersom jag testade NetBoot. Första gången funkade den bra. Sedan började färgerna på skärmen ändra sig. Trodde det var glapp. Blev värre och värre tills skärmen blev svart.

10.2 stekte Macens grafikdel. När jag kollade närmre på detta på Apples userforum var det en massa som haft samma problem. Det vansinniga är att OSX10.2 inte varnar för detta vid installation eller systemstart. Jag gav mycket arg feedback till Apple om detta och varningen kom med 10.3 faktiskt.
Mycket kasst av Apple. Under all kritik. Sist jag hade strul med att hårdvara kunde paja grafiken/hårvaran var på en Vector-dator, dvs innan PCns tid. Rätt länge sedan alltså.

Så visst, mjukvara kan paja hårdvara.
¨

Ja, det där var ju hårresande dåligt. Men firmwaren var nog lugn sedan längesen på den här burken. Den uppdateringen kom väl för typ ett eller två år sen, och sen dess har jag installerat både 10.2 och 10.3 så jag tror inte jag missade den.

Slutsatsen här verkar i alla fall vara att nåt med hårdvaran är åt skogen. Troligen minnet eller logikkortet. Och själv är jag säker på att det som är pajade, gjode det i DIREKT samband med uppdateringen till 10.3.5. Det känns ganska surt att behöva köpa nya delar eller ny dator pga en systemuppdatering får jag säga.

OM du har tid så testa med att neddatera (?) till 10.3.4 - dvs. så som den var när allt var frid och fröjd. Har du testat att köra ENBART med originalminnet ??? Vet att några på 99mac haft problem med minnen som såldes av en av sponsorerna på 99... sånt händer och det är trots allt livstids garanti OM minnena kom från den källan.... nä jag tänker inte på AppleStore.

Visst har jag nedgraderat. Sitter nu med en orginalversion av Panther nyinstallerad från skivorna efter formattering av hårddisken. Samma sak ändå.

Angående minnena: Jag köpte burken lätt begagnad så vet inte om minnena kommer från Apple, men det är två stycken PC133 256or av märket Samsung, som suttit i och funkat felfritt hela tiden.

Hittar för övrigt inte hardware test CDn, så kan inte köra den.

Nästa steg blir att låna minnen av nån för att se om det funkar bättre. Annars är det till att tjacka nytt logikort. Billigt blir det inte.

Nu har jag testat annat minne i burken och det är samma problem. Alltså var det inte fel på minnet heller.

Är det någon som vet om det finns ett sätt att uppdatera "Boot ROM" vad det nu är? Jag har hört talas om något program som skall kunna läsa/skriva till den, men det verkar rätt skrämmande. Kan man annars köra en firmware update kanske?

Chris

1
Bevaka tråden