Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lite nätverkshjälp tack

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2004-09-09 20:33

Har just konverterat till mac (hehe). FIck min ibook G3 idag och skulle hemskt gärna vilja flytta över mina gamla filer som jag la på min morsas pc när jag sålde min pc. Hur ska jag få över dessa till macen utan att behöva bränna skivor och dylikt (ja dom är i samma nätverk). Kör OS X 10.1. Nån som kan/vill berätta hur man gör?

Jag har knappt använt 10.1, men förhoppningsvis fanns FTP inbyggt redan då. Titta i

Systeminställningar -> Fildelning

och se om du kan kryssa i FTP-åtkomst. Får du det att fungera så kan du ladda upp filerna med Explorer eller valfri FTP-klient från PC:n. (Du kommer då åt användarmapparna på Macen, så du loggar in med samma användarnamn och lösenord som du redan har på den.)

Det finns kanske andra lösningar, så du kan ju alltid avvakta och se om det kommer flera svar.

• Oregistrerad
  • 2004-09-09 21:16

Du kan ju även nå din pc med samba.

Anslut via finder genom att trycka Äpple K, eller från menyn Go -> Connect to server,
och i rutan skriv, smb://ipnummerpåpcdator/sharenamn

Om det ser likadant ut i 10.1 vet ja inte då jag inte kört det själv, men något liknande?
Är nämligen själv switcher men annars borde detta funka, öppna ett terminal fönster
och skriv

mkdir /mnt

sudo mount_smbfs -U användarnamnpåpc //ipnadresspåpcdator/sharenamn /mnt

<ange lösenord för admin kontot på din mac>

<ange lösenord på pc >

typ..

Försök att uppdatera till 10.3 om du kan, kommer garanterat att göra datorn mycke snabbare.

1
Bevaka tråden