- Gäst
- Oregistrerad ●
Funderar på att sälja min G4 1,25 GHz och byta ut den mot en ny iMac G5 (minsta versionen). kan man någonstans hitta prestandajämförelser mellan dessa två datorer?
Gå till www.xbench.com där har dom en jämförelsesida , tror inte de har xbenchat en iMac G5 än men jämför G4an mot en 1.6 Ghz Powermac G5 vars prestanda ligger närmast iMac G5.
Hur stor är skillnaden i prestanda mellan dessa två? Någon som kan komma med ett kvalificerat bud?
Det är ingen jätteskillnad i upplevd prestanda nu , men när OSX blir mer 64 bitarsanpassat så lär det märkas mer.
Verkar ju inte alls vara någon stor skillnad. Leta upp min 1,25 Ghz under G4 MDD (Anders dator står den som), och jämför mot någon G5 1,6 Ghz. Ofta hittar man G5or som är långsammare än min! Hur kan det vara möjligt?
Beror bl.a på att OSX och programmen inte är 100% optimerat för G5 processorn än. Plus att mängden av installerat minne + grafikkort o.s.v. spelar stor roll.
Verkar ju inte alls vara någon stor skillnad. Leta upp min 1,25 Ghz under G4 MDD (Anders dator står den som), och jämför mot någon G5 1,6 Ghz. Ofta hittar man G5or som är långsammare än min! Hur kan det vara möjligt?
Beror framför allt på att man kan bevisa vad som helst med benchmarks; olika processorer är olika bra på vissa saker, och beroende på vilka sorts prestanda som prioriteras får man olika testvinnare. Vill man få en dual G4 att vinna över en singelprocessor-G5 bör man lämpligen prioritera heltalsberäkningar (eller kanske flyttal) med små datamängder. Då har G4-systemet, som har två processorer, fördelen av att ha fler funktionella enheter, och de små datamängderna gör att G4-systemets astmatiska lilla sugrör till systembuss inte märks.
Om man å andra sidan sätter altivec-enheterna i arbete och tynger ner systembussen med massor av data, vilket man ju bl.a. gör vid bild- och videohantering, kommer G5:an garanterat att stampa G4-systemet ganska rejält. Även om iMac G5 har en lätt strypt systembuss (600 MHz) är det fortfarande väldigt mycket bättre än G4-härkens 167 MHz, och det bör kunna märkas rätt ordentligt i en del fall.
Även om iMac G5 har en lätt strypt systembuss (600 MHz) är det fortfarande väldigt mycket bättre än G4-härkens 167 MHz, och det bör kunna märkas rätt ordentligt i en del fall.
Fast G5ans systembuss är inte riktigt jämförbar med G4ans. Apple "trollade" väl lite för att få fram smaskigare G5 siffror för att kunna konkurrera med PC sidans sifferhysteri..
Ja, men de jag sett har oftast haft mer minne än mig! Och grafikkortet som sitter i G5an borde ju inte vara sämre än det som kom med min G4a. Gå in på http://ladd.dyndns.org/xbench/merge.xhtml?doc1=78473 och jämför med valfri G5a! Verkar ju helskumt...
Ja, men de jag sett har oftast haft mer minne än mig! Och grafikkortet som sitter i G5an borde ju inte vara sämre än det som kom med min G4a. Gå in på http://ladd.dyndns.org/xbench/merge.xhtml?doc1=78473 och jämför med valfri G5a! Verkar ju helskumt...
Allt nytt är inte automatiskt mycket bättre var samma sak när G4an kom då förväntades den krossa G3 men det gjorde den ju bara på ett fåtal punkter.
http://ladd.dyndns.org/xbench/merge.xhtml?doc1=78473&doc2=61245
Här är min G4 1,25 Ghz jämförd mot en G5a 1,6 Ghz, som verkar vara någorlunda representativ för just G5a 1,6 Ghz. Kanske till och med bättre än snittet. Om man kollar på det som heter "Altivec Basic" så har ju min 155 mot G5an 83! Båda datorerna har 512 meg ram. Dens overall score borde ju vara mycket mer än 15% snabbare än min dator!
Men om det är så att såna här benchmarks egentligen inte säger nånting, vilket jag säkert också tror; Hur tror ni en iMac G5a kommer kännas i rapphet jämfört med min nuvarande G4a? Det jag gör är alla de klassiska sakerna, surfar, lyssnar musik, pillar runt med datorn, spelar lite spel, leker lite i Photoshop och iLife. Ja alltså, allt typiskt. Vad tror ni? Är det värt att lägga till några tusen för att byta ut min dator?
Här är min G4 1,25 Ghz jämförd mot en G5a 1,6 Ghz, som verkar vara någorlunda representativ för just G5a 1,6 Ghz. Kanske till och med bättre än snittet. Om man kollar på det som heter "Altivec Basic" så har ju min 155 mot G5an 83! Båda datorerna har 512 meg ram. Dens overall score borde ju vara mycket mer än 15% snabbare än min dator!
Men om det är så att såna här benchmarks egentligen inte säger nånting, vilket jag säkert också tror; Hur tror ni en iMac G5a kommer kännas i rapphet jämfört med min nuvarande G4a? Det jag gör är alla de klassiska sakerna, surfar, lyssnar musik, pillar runt med datorn, spelar lite spel, leker lite i Photoshop och iLife. Ja alltså, allt typiskt. Vad tror ni? Är det värt att lägga till några tusen för att byta ut min dator?
Tror det är smartare att stoppa in ett dubbelprocessoruppgraderingskort och ett raidkort i din G4 burk om du vill ha "max"prestanda. Eller köpa en dubbelprocessor G5:a.
Angående benchmarks så säger de ganska mycket men inte allt om en dators verkliga prestanda.
Tror det är smartare att stoppa in ett dubbelprocessoruppgraderingskort och ett raidkort i din G4 burk om du vill ha "max"prestanda. Eller köpa en dubbelprocessor G5:a.
Angående benchmarks så säger de ganska mycket men inte allt om en dators verkliga prestanda.
Dubbelprocessoruppgraderingskort finns ej till MDD ännu.
Jag tror att svaret i det här fallet ligger i RAM-minnet. Som jag förstått det ska en PowerMac G5 ha MYCKET RAM-minne för att prestera optimalt. Alltså betydligt mer än de 512 som finns här. Någon som kan bekräfta det?
Jag tror att svaret i det här fallet ligger i RAM-minnet. Som jag förstått det ska en PowerMac G5 ha MYCKET RAM-minne för att prestera optimalt. Alltså betydligt mer än de 512 som finns här. Någon som kan bekräfta det?
Anledningen till det är nog att en snabbare dator tappar förhållandevis mycket mer i prestanda om den måste använda virtuellt minne. Däremot tror jag inte att de här typerna av tester påverkas speciellt mycket av det. Jag tycker inte att de här testerna ger någon bra bild av hastigheten över huvud taget.
Om man är nöjd med din dators prestanda så tycker jag att man ska behålla den tills man inte är det. Begagnatprisrna är ändå inte skyhöga, så man tjänar nog inte så jättemycket på att byta snabbt. (om man hade tänkt sälja). Om ett år kommer det garanterat finnas en dator som motiverar ett byte, och det är först då man ska byta tycker jag.
Jag tror det du beskriver kommer kännas rappare i iMacen. Men i applikationer som till fullo utnyttjar dubbelprocessorn och som behöver mycket kraft (typ video som sagt) är G4an helt säkert snabbare. Sammantaget så har du ju mera processorkraft än 1,6Ghz även om man inte kan räkna så rakt av, plus att jag ser dubbelprocessorn som bättre vad gäller multitasking.
Bytte just från en MDD 2x1,42 till G5 2x1,8. I processorkrävande uppgifter är det inget snack om att G5an är snabbare, men jag hade ett GeForce Ti grafikkort på 128MB i G4an mot 5200 Ultra 64MB i den här och jag upplevde helheten som "rappare" och med "bättre flyt" i G4an.
Sen måste du väga in tystheten i de nya burkarna! Det är som en dröm med G5 efter att ha haft två olika MDD (den senare med nya fläktar). Till det du beskriver som användningsområde skulle jag välja nya iMac...
... om att jag kommer uppleva den som mycket snabbare?
Den kommer att vara snabbare! Mycket eller lite är en subjektiv definition, du kommer att uppleva den som snabbare men det handlar ju inte om nån revolutionerande hastighetsökning. När systemet går över i 64 bitar blir det nog en annan sak. Nu skulle jag säga att det handlar snarare om processorhastigheten mer än om G4 eller G5 även om bussar etc också är snabbare.
Tänk helhet, du får en tyst, snygg modern dator som är beredd på att bli snabbare och slipper en stor, blåsig gammaldags låda som aldrig ger dig mer än det du har...
När systemet går över i 64 bitar blir det nog en annan sak. Nu skulle jag säga att det handlar snarare om processorhastigheten mer än om G4 eller G5 även om bussar etc också är snabbare.
Det har sagts förut: 64 bitar kommer inte att ge någon enorm generell hastighetsökning. Det är bara när processorn behöver räkna på tal som är större än 32 bitar som det gör någon skillnad, och det kommer att vara fallet när man hanterar stora bilder eller redigerar film. De flesta uppgifter man pysslar med till vardags, som att orientera sig i Finder, surfa, maila osv kommer inte att påverkas.
Jag vet visserligen inte om några av operativsystemets vanliga uppgifter överskrider 32 bitar, men jag gissar att uppgifter som att öppna och ändra fönster och liknande håller sig inom gränserna, annars skulle det vara usel optimering och slöseri med resurser. Det samma gäller Safari, mail, ordbehandling och så vidare.
Jag är dock inte expert på området, så rätta mig om jag har fel. Och jag säger absolut inte att 64 bitar inte kommer att göra skillnad - vi är ju rätt många som använder Macen till film, bild och musik.
Från en artikel i Ars Technica:
Right now, some would go so far as to argue that 64-bit PCs are a solution in search of a problem. Sure, a PPC 970, Opteron, or Itanium server loaded with 32GB of RAM would be fantastic for serving up databases, but who needs a word processor that can support 64-bit integers?
Det är bara när processorn behöver räkna på tal som är större än 32 bitar som det gör någon skillnad, och det kommer att vara fallet när man hanterar stora bilder eller redigerar film.
Goda nyheter, jag har undrat över det där men inte riktigt vetat...
bod> Tack för den, den har jag letat efter! Jämförde mot min egen, och såg att iMacen vann mot min på nästan alla punkter, förutom några på processorn (vilket känns skumt ändå!). Men överlag verkar ju iMacen en bit snabbare än min. Dock kommer jag bara köpa 1,6 GHz, någon större skillnad på den och den som testats här?
Det får nog bli att jag byter ut denna. Även om jag är totalt helnöjd med den, och jag känner egentligen inget behov av en snabbare dator, har suttit vid fars eMac hela sommaren, så den känns ruggigt snabb. Men det är klart. Man kan ju inte få för mycket.
Jo, jag känner inget direkt behov av att byta ut min dator p g a att den här skulle vara för långsam, för den är helt klart tillräckligt snabb, den känns väldigt snabb faktiskt. Anledningen är att den skärmen jag har nu är en kompis, och han vill ha tillbaka den nu. Alltså, skulle jag få köpa en ny skärm för några tusen, och då tänkte jag att då kan jag likaväl lägga dessa extra tusen på att köpa en ny dator istället (hade inte ni också gjort så?) i o m att en ny iMac får man med CSN-rabatt för 12100 kr.
Alltså, skulle jag få köpa en ny skärm för några tusen, och då tänkte jag att då kan jag likaväl lägga dessa extra tusen på att köpa en ny dator istället (hade inte ni också gjort så?) i o m att en ny iMac får man med CSN-rabatt för 12100 kr.
Så skulle vi också gjort. Faktum är att jag är i precis samma situation som dig, med enda undantaget att jag sitter på en Dual MDD, och iMacen känns som min räddning från denna härligt rappa, men förbannat högljudda, dator. Kör på iMac ffs!