Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mailserver på panther server

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag försöker få igång en egen server och jag har en hemsida och tänkte få igång en mailserver också.
Hemsidan går igång men mailservern hittas inte av mailprogrammet. Använder inte serverns mail utan ett fristående mailserver program. Client id ställer jag in på 127.0.0.1 eftersom det fungerade på den vanliga datorn när jag hade den där.
Vad kan jag missa för inställningar i Panther server måntro?

/Roffe

Vilket mailserver?
Var skriver du in Client ID?
127.0.0.1 är så kallade loop back. Den adressen pekar tillbaka på sig själv.
Så den kan du inte använda från en mailclient för att nå servern.

Jag har QM Pro server och när jag skapar användare så skriver jag in Client ID där. Har inte fast IP nr utan använder DynDNS

/Roffe

Ja... men var använder du 127.0.0.1?
Internt har du väl ett fast ip nummer på servern?

Panther Serverns mailserver är klart godkänd att använda.

När jag lägger till User så kan man skriva in Client ID, där har jag haft det inskrivet på OSX 10.3.
Internt går jag in på Go menyn kringla K, lägg till server.
Annars får jag väl försöka fatta inställningarna i Panther serverns mailserver.

/Roffe

Du menar att när du testat lokalt på servern så har det fungerat med 127.0.0.1?
Och när du skriver 127.0.0.1 på klienten fungerar det inte? Det är isf som sagt för att om du skriver 127.0.0.1 på klienten försöker den hitta tjänsten lokalt (på sig själv så att säga).

Men jag kanske missförstått något?

Jag skriver in det i QM Pro servern på users och sedan går jag över på den andra datorn och använder Mail, då svarar Mail att port 110 inte är tillgänglig och jag kommer inte åt kontot. På OS 10.3 så fungerar det klanderfritt. Måste väl missat någon inställning på servern

1
Bevaka tråden