Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem för switchers, ej bra för Apple!

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har två bekanta som köpt macar på senaste tiden. Bägge två är missnöjda med att programmen hänger sig, och att det inte fungerar så pass bra som dom alltid hört att det ska fungera med mac.

Den ena har varit i kontakt med Apple support om detta, där sa de att det kan vara problem med det förinstallerade systemet och att dom har haft flera problem med detta.

Jag hjälpte honom att köra Cocktail men inget hjälpte. Nu ska datorn skickas iväg eftersom det troligtvis beror på något hårdvarufel.

Samma problem gäller den andre oxå.

Alltså ska inte Apple vara en föregångare när det gäller att enbart behöva trycka på start och sen så är man igång.

Os9 var mer sådant men osx kräver att man ska göra en massa saker som en nybörjare eller nybliven macägare inte känner till.

Jag har aldrig varit med om att mina datorer som jag installerat har strulat, hängt sig osv. Den ena av dessa har som tur är kört mycket på dessa och vet därför att det faktiskt fungerar annars hade han nog tvivlat på macens förträfflighet.

Jag har alltid ett admin konto och ett användarkonto, jag vet inte om det är till det bättre, samt att jag alltid ominstallerar systemet med enbart osx skivan.

Att man ska behöva ladda ner cocktail program för att få saker att fungera känns rätt löjligt - jag tror att de måste göra detta enklare för de som inte vet om denna förträffliga sida eller inte är bevandrade i datakunskap.

• Oregistrerad
  • 2004-09-11 18:27

För en ev. blivande "switcher" som jag är inte dylikt kul att höra. Men vissa problem uppstår ju såklart, hoppas detta inte är allt för frekvent bara.

Vad är "Coctail program" ?

Använd sökfunktionen här på 99mac så hittar du all du vill veta om Coctail och lite till.

• Medlem
  • 2004-09-11 18:36

Jag håller med till fullo. Rättighetsproblemen är en bugg som Apple måste ta tag i.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-11 18:45
Ursprungligen av stfm:

Jag håller med till fullo. Rättighetsproblemen är en bugg som Apple måste ta tag i.

Inte bara dom, utan hela "maintenance"-paketet är bortskyfflat. Trots att jag ju använde OS8-9, så tog det mig ett par månader innan jag fattade hur OSX funkar: permissions, pre-binding, cron-scripterna osv. För att inte tala om att datorn borde vara påslagen nattetid.

Jag stöter med jämna mellanrum på Mac-användare som sannerligen inte har tummarna mitt i händerna, men som heller inte har en aning om allt detta.

Apple borde fixa detta på bättre och användarvänligare sätt.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-09-12 11:57
Ursprungligen av Danne V:

Inte bara dom, utan hela "maintenance"-paketet är bortskyfflat. Trots att jag ju använde OS8-9, så tog det mig ett par månader innan jag fattade hur OSX funkar: permissions, pre-binding, cron-scripterna osv. För att inte tala om att datorn borde vara påslagen nattetid.

Jag stöter med jämna mellanrum på Mac-användare som sannerligen inte har tummarna mitt i händerna, men som heller inte har en aning om allt detta.

Apple borde fixa detta på bättre och användarvänligare sätt.

Varför bör datorn vara påslagen på natten ?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-12 12:05
Ursprungligen av flabb:

Varför bör datorn vara påslagen på natten ?

Se! Du har en dyr, modern dator och har missat detta. Kunde inte ha exemplifierat bättre: Apple mörkar med nödvändig information.

Jo, kort svar: Nattetid (kl 4 ungefär) så kör Mac OS en massa skripter och jox som optimiserar din dator och får den att må bra. I princip blir den snabbare och bättre ju mer sällan du stänger av den, anser många i alla fall. Men du slipper köra skripterna manuellt.

Detta har säkert diskuterats ingående här på 99mac och annorstädes. Kolla runt.

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-09-12 16:58

Se! Du har en dyr, modern dator och har missat detta. Kunde inte ha exemplifierat bättre: Apple mörkar med nödvändig information.

Jo, kort svar: Nattetid (kl 4 ungefär) så kör Mac OS en massa skripter och jox som optimiserar din dator och får den att må bra. I princip blir den snabbare och bättre ju mer sällan du stänger av den, anser många i alla fall. Men du slipper köra skripterna manuellt.

Detta har säkert diskuterats ingående här på 99mac och annorstädes. Kolla runt.

Finns det nåt bra sätt man kan köra dessa, och eventuellt andra növändiga saker, manuellt?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-12 18:45
Ursprungligen av tjogin:

Finns det nåt bra sätt man kan köra dessa, och eventuellt andra növändiga saker, manuellt?

Visst, det finns väl ett halvdussin små program (om du inte vill jobba i terminalen), t.ex. Cocktail (av Kristofer på Ekerö), SystemOptimizerX, m.fl. Själv använder jag Xupport som jag är väldigt nöjd med eftersom den har några extra features som jag gillar skarpt.

Kolla t.ex. på www.versiontracker.com under "Mac OSX" -> "system utilities"

Ursprungligen av tjogin:

Finns det nåt bra sätt man kan köra dessa, och eventuellt andra nödvändiga saker, manuellt?

Vad gör periodicscripten under natten undrar man? Det verkar vara många som tror att det händer någon form av mirakel. Det finns (minst) tre scripts som är tänkta att köras någorlunda regelbundet, daily, weekly och monthly. Kort (men inte helt kärnfullt och precist) om daily -scriptet vilket är det som gör mest:

*Raderar evt kvarvarande tillfällig fil om vilka som är inloggade på maskinerna i det lokala nätverket om den tjänsten används.
*Letar upp filer med ändelserna .# .core .CKP .emacs_0-9, alla a.out och filer som börjar med #. Dvs tillfälliga filer från bl.a. emacs, coredumps och evt. nykompilerade ej döpta program (a.out). Tar bort tillfälliga filer som sparats av NFS, ett gammalt nätverksfildelningssystem. Raderar alla gamla oanvända filer och bibliotek i katalogen för tillfälliga filer /tmp.
*Sammanställer inloggningstider till en log i /var/log om man använder den tjänsten.
*Tar en backup på NetInfodatabasen, typ systeminställningar, vilket är bra.
*Logga/visa vilka mail som ej skickats och ligger kvar i systemets utkö (Bara betydelse om du kör din egen lokala SMTP-server exv postfix som medföljer Panther.
*Logga/visa vilka maskiner som finns på lokala nätet, hur länge det varit igång och hur hårt de arbetat senaste tiden.
*Spara info från system.log till en samling prydliga filer med loggade händelser för respektive dag senaste 7 dagarna.
*Starta om systemloggningsprogrammet.
*Rensa bort alla filer som webservern Apache inte tagit bort själv. Exv om systemet kraschat.
*Utför scriptet /etc/daily.local om du skrivit något däri som du vill ha utfört varje dag.
*Utför scripter /etc/security som dock inte finns för närvarande. Skulle exv kunna fyllas med tripwireinfo/MD5-checksumma för alla systemfiler så att det blir lättare att avgöra/varna om de modifierats vid ett framgångsrikt utnyttjande av säkerhetshål i systemet.

För att manuellt starta något av de tre skripten enskilt eller alla på en gång så:

$ sudo periodic daily för skriptet som brukar köras varje natt
$ sudo periodic weekly
$ sudo periodic monthly
eller exv
$ sudo periodic daily weekly monthly alla tre

Ett annat sätt att lösa ditt problem är att inte köra scripten manuellt utan att installera Anacron som kör alla cron-scripts när datorn används istället för på natten. Eller ändra när scripten körs i /etc/crontab via crontab -e som admin (sudo crontab -e eller läs $man crontab).

"periodic"-scriptet utför scripten från biblioteket /etc/periodic. Om du vill se vad som händer kan du läsa med less och kolla upp saker du hittar men inte förstår med exv $man "ord du undrar kring" eller $man bash för syntax. På Google finns förklaringar och lösningar på i princip allt du undrar över eller får problem med.

Ad fontes

Senast redigerat 2004-09-12 21:07
  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-09-12 22:51
Ursprungligen av Axafluff:

För att manuellt starta något av de tre skripten enskilt eller alla på en gång så:

$ sudo periodic daily för skriptet som brukar köras varje natt
$ sudo periodic weekly
$ sudo periodic monthly
eller exv
$ sudo periodic daily weekly monthly alla tre

Tack så mycket. Jag trodde verkligen inte att de där scripten behövdes köras, jag tänkte att om de var viktiga så skulle Apple ha sett till att det finns skuggan av en chans att de kommer att köras av sig självt.

Finns det några gui-applikationer som man kan konfigurera att köra dem där då&då?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-12 23:15
Ursprungligen av tjogin:

Finns det några gui-applikationer som man kan konfigurera att köra dem där då&då?

Jo, vilket jag berättade när du frågade förut.

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-09-13 00:29

Jo, vilket jag berättade när du frågade förut.

Öh, Anacron eller vadå? Trodde inte det var GUI-baserat.

Uppdaterat:

Hoppsan, jag missade visst ditt första svar. Då vet jag. Tack.

Uppdaterat igen:

Anacron verkar vara smidigt och bra, men finns det någon risk att man fsckar upp något och att det blir snett vid en uppdatering av OS X sedan?

Senast redigerat 2004-09-13 00:53
Ursprungligen av Axafluff:

Kort (men inte helt kärnfullt och precist) om daily -scriptet vilket är det som gör mest:

---

Raderar alla gamla oanvända filer och bibliotek i katalogen för tillfälliga filer /tmp.

---

Någon som har en uppfattning om hur mycket skivutrymme dessa filer kan äta upp om de aldrig blir raderade? Fortsätter de att växa till scriptet körs? Försvinner de vid utloggning eller först vid omstart? (Jag undrar på grund av problemen som beskrivs den här tråden.)

--> tjogin, det har nämnts minst tre program i den här tråden för att sköta det via gui, och det finns många andra trådar om systemunderhåll.

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Någon som har en uppfattning om hur mycket skivutrymme dessa filer kan äta upp om de aldrig blir raderade? Fortsätter de att växa till scriptet körs? Försvinner de vid utloggning eller först vid omstart? (Jag undrar på grund av problemen som beskrivs den här tråden.)

--> tjogin, det har nämnts minst tre program i den här tråden för att sköta det via gui, och det finns många andra trådar om systemunderhåll.

* Jag har mest koll på Linux men bytte till OSX i Feb 04. De flesta välartade program raderar sina egna tempfiler under körning eller vid avslut. Kraschar ett program/systemet raderas programmets resp systemets öppna tempfiler med största trolighet inte. Så med dåligt skrivna program eller många krascher kan det fylla på sig. Hur många filer och deras storlek är svårt att säga. Kör du inte en publik terminal/filserver, mailserver, databasserver, webserver eller något annat med stor dataomsättning så tar det troligen väldigt länge innan användandet av /tmp kommer i närheten av att fylla upp särskilt mycket. Testa själv och se hur mycket det blir över tid i /tmp för temporär systemdata och /private/var för motsv egna kontots.

* Jag tror inte det finns andra delar i OSX som rensar /tmp än dailyscriptet. Jag sökte igenom det som fanns i /etc (=där denna funktion brukar ligga) utan att hitta nåt.

* Jag tycker Anacron är den mest pålitliga och problemfria lösningen för att få dessa scripts och allt annat som också styrs av crondemonen att utföras då datorn faktiskt är på. Då kan man lugnt stänga av och slå på datorn precis när man känner för det. Hittade det här nu: http://www.macosxhints.com/article.php?story=20031111110802488 och programmet finns på http://www.alastairs-place.net/anacron.html

Ad fontes

Senast redigerat 2004-09-13 00:41
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-09-14 19:56
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Någon som har en uppfattning om hur mycket skivutrymme dessa filer kan äta upp om de aldrig blir raderade? Fortsätter de att växa till scriptet körs? Försvinner de vid utloggning eller först vid omstart?

/tmp rensas vid omstart (till skillnad mot /var/tmp)

• Medlem
  • Jakobsberg
  • 2004-09-12 10:59
Ursprungligen av draags:

Alltså ska inte Apple vara en föregångare när det gäller att enbart behöva trycka på start och sen så är man igång.

Hm. Med risk för att kidnappa tråden - men är det inte rätt bedrägligt att köpa något för 10-20-30.000 och inte lära sej hur det funkar - ordentligt?
Vare sig det nu än är en Win-burk, Mac eller whatever?
Det är ju lite som att köpa en bil för samma pengar och inte lära sej att sätta på vindrutetorkarna, AC:n eller kolla oljan...

Alltså - jag menar inte att dina bekanta har gjort något direkt fel, snarare är det *samtliga* datortillverkare och OStillverkare som borde låta bli att säja "Uuh - man behöver inte lära sig - det är så enkelt - man kan det ändå". Typ.

Mac OS är nog det lättaste att KOMMA IGÅNG med - ja. Men inget OS är helt lätt att *lära sig*.
EX: Jag känner ett par som köpte nån trist peze (typ en PackardBell, tror jag).
1800 MHz, WinXP etc. Typisk "Siba-dator".
Efter ungefär ett år började maskinen konstra eftersom alla program blivit halvsopigt installerade, hårddisken var hur fragmenterad som helst, drivisar hade gått sönder, miljarder små registerändringar hade gjorts - kort sagt: Den funkade inget bra.
Dom gick till soprummet med maskinen. (Jag hann inte säja "Stopp...Jag kan installera om Windows...")
Sen köpte dom en ny Siba-dator.

Dom trodde att det var helt normalt att göra såhär. Det kan man ju tycka är korkat förvisso, men samtidigt är det inte SÅ korkat - eftersom man som "icke-hacker" bara får höra hur ENKELT allt är.

Datorer ÄR inte helt enkla. Enklare än dom HAR varit förvisso, men inte enkla. Vare sej det är ett äpple eller ett fönster på dom.

Mina två spänn.

• Medlem
  • 2004-09-12 11:35

Man måste komma ihåg vad man jämför. Klart man blir lite besviken när macen inte funkar till 100% men det är bra mycket bättre än att knappt fungera.

Som ensam switcher på jobbet fick jag nyligen redogöra för mina erfarenheter när mina kollegor skulle köpa nya laptops. Och ärlig som man är... krångel med vissa web-sites, näst intill totallåsning om man glömt koppla från en nätverksenhet innan man sätter maskinen i viloläge, jobbig ljudnivå, jo den blir ganska varm... men annars rätt OK. Eftersom jag inte i ärlighetens namn kunde säga att min mac var felfri, föll deras val på Dell. Men när det var dags att packa upp och kicka igång de nya maskinerna slogs vi av den verkliga skillnaden. Tre nya laptops direkt från tillverkaren och inte mycket som fungerade. Att använda de inbyggda trådlösa nätverkskorten har vi gett upp., sovläget fungerar fortfarande inte utan krasch, en undanskymd upplösningsinställning fick alla gif-ar i IE att se ut som stryk osv.
Då framstår trots allt min mac som felfri.

Ursprungligen av tomcat:

Hm. Med risk för att kidnappa tråden - men är det inte rätt bedrägligt att köpa något för 10-20-30.000 och inte lära sej hur det funkar - ordentligt?
Vare sig det nu än är en Win-burk, Mac eller whatever?
Det är ju lite som att köpa en bil för samma pengar och inte lära sej att sätta på vindrutetorkarna, AC:n eller kolla oljan...

Allvarligt!!! menar du att man pga priset måste ha dessa förkunskaper. Det tycker jag låter som dator-snobbism.

Jag vet många som inte är ett dugg intresserade av att lära sig hur en dator fungerar på det sättet utan vill börja arbeta med de program den erbjuder.

Att jämföra detta med att kolla oljan, byta vindrutetorkare osv känns en aningen långsökt. (Och varför alltid dessa jämförelser med bilar)

Jag har inga problem med macen och kan med hjälp av att läsa eller fråga mig till på exempelvis detta forum få den hjälp jag behöver men alla har inte den möjligheten.

Och frågan är VAR Apple berättar om att du måste göra en del systemunderhål själv.

Sen så kanske det är möjligt att osX är mycket enklare än vad en xp burk är men jag tycker inte riktigt det hör hit, framförallt för att slippa det evigt tjatiga vs. kriget.

Det som cocktail gör borde rimligtvis finnas i osx och på ett enkelt och logiskt sätt.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-12 12:07
Ursprungligen av draags:

Allvarligt!!! menar du att man pga priset måste ha dessa förkunskaper. Det tycker jag låter som dator-snobbism.

Jag vet många som inte är ett dugg intresserade av att lära sig hur en dator fungerar på det sättet utan vill börja arbeta med de program den erbjuder.

Att jämföra detta med att kolla oljan, byta vindrutetorkare osv känns en aningen långsökt. (Och varför alltid dessa jämförelser med bilar)

Jag har inga problem med macen och kan med hjälp av att läsa eller fråga mig till på exempelvis detta forum få den hjälp jag behöver men alla har inte den möjligheten.

Och frågan är VAR Apple berättar om att du måste göra en del systemunderhål själv.

Sen så kanske det är möjligt att osX är mycket enklare än vad en xp burk är men jag tycker inte riktigt det hör hit, framförallt för att slippa det evigt tjatiga vs. kriget.

Det som cocktail gör borde rimligtvis finnas i osx och på ett enkelt och logiskt sätt.

Nu läste du inte inlägget ordentligt, och det gjorde inte jag heller första gången. Han har uttryckt sej lite tvetydigt, men en bit ner så skriver han:

Citat:

Alltså - jag menar inte att dina bekanta har gjort något direkt fel, snarare är det *samtliga* datortillverkare och OStillverkare som borde låta bli att säja "Uuh - man behöver inte lära sig - det är så enkelt - man kan det ändå". Typ.

Jag tror nog att ni verkara vara ganska överens, faktiskt....

Jo vi kanske är det

Jag tycker man ska kräva av datortillverkare att försöka göra sina os än mer enkla och logiska, framförallt Apple som ofta pratar om att sätta användaren i fokus.

Problemet som jag pratar om borde lätt kunna ordnas.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-12 17:33
Ursprungligen av draags:

Jag har två bekanta som köpt macar på senaste tiden. Bägge två är missnöjda med att programmen hänger sig, och att det inte fungerar så pass bra som dom alltid hört att det ska fungera med mac.

Den ena har varit i kontakt med Apple support om detta, där sa de att det kan vara problem med det förinstallerade systemet och att dom har haft flera problem med detta.

Jag hjälpte honom att köra Cocktail men inget hjälpte. Nu ska datorn skickas iväg eftersom det troligtvis beror på något hårdvarufel.

Samma problem gäller den andre oxå.

Väldigt ofta händer det att extra minne är dåliga. Det uppstår konstigheter med system och program, bla fryser sig.
Apple BORDE inte sälja dator med så lite minne, det ger nybörjare problem och därmed tappar Apple kunder !
Apple MÅSTE sälja minst 512 MB RAM ! Dessa är kvalitet minne som är kontrollerad på fabriken.
Kunderna som köper extra minne, vet inte vilka märke är kvalitetkontrollerad. Det cirkulerar dåliga minne på marknaden.

SLUTSATS: Apple har ansvar och bör se till att grundutrustad dator har minst 512 MB RAM för att inte få arga switcher !

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-12 18:52
Ursprungligen av REP:

Väldigt ofta händer det att extra minne är dåliga. Det uppstår konstigheter med system och program, bla fryser sig.
Apple BORDE inte sälja dator med så lite minne, det ger nybörjare problem och därmed tappar Apple kunder !
Apple MÅSTE sälja minst 512 MB RAM ! Dessa är kvalitet minne som är kontrollerad på fabriken.
Kunderna som köper extra minne, vet inte vilka märke är kvalitetkontrollerad. Det cirkulerar dåliga minne på marknaden.

SLUTSATS: Apple har ansvar och bör se till att grundutrustad dator har minst 512 MB RAM för att inte få arga switcher !

Bra poäng.
Plus att dom ska köra med öppna kort om underhållskripterna och annat liknande, precis som biilfabrikanter faktiskt säger att det är bra att byta olja och annat.
Jag är ganska övertygad att dator- och mjukvaruleverantörerna lever högt på att datoranvändare är ett tåligt (och osedvanligt "korkat") släkte som står ut med alfa- och betaprodukter och annat skräp.
Tänk er själva: "Vi på Volvo släpper idag vår fyrhjulsdrivna S90 Beta och låter konsumenterna sköta produktkontrollen eftersom vi är för lata och snikna själva"
Kommer aldrig att inträffa....

Det är en debatt som denna jag många gånger saknar och efterlyst.
Jag tror att vad gäller bilindustrin så finns mkt starka konsument grupper och duktiga journalister i den vanliga pressen dvs tabloid och dagspress. När det gäller journalistik ang data så häpnar man ibland över okunskapen i den pressen. Konsument grupper som när ngt är fel faktiskt slår larm och journalister som snabbt avrättar galenskaper och inte låter alltför undermåliga produkter och dålig information florera utan effekt. Jag är en övertygad anhängare av folkbildning och konsumentmakt. Utan påtrycknings medel i kommer det att se ut som det gör för alltid. Varför finns idag ingen organisation som sätter standard? Bilar har av naturliga skäl ögonen på sig när det gäller säkerhet och tillförlitlighet. Måste nog säga att det inte är sällan som larmrapporter haglar när det gäller säkerhet inom data och det tror jag i mångt och mkt står för en hel del skadeverkninga som har negativa effekter på samhälle och företag. Får sällan annan effekt än att ytterligare ett program kan säljas...
Så det finns flera orsaker att sätta press. Dvs som konsument och ur säkerhetsperspektiv.
Nu är en bil ngt oerhört fysiskt vilket gör att människor uppfattar det nödvändiga i att kunna mer om det.
Sen vill jag bara säga att om jag köper jag en stereo för tjugotusen tolererar jag inga avbräck oavsett vad...
Jag KAN inte se varför det ska accepteras av mig då det gäller en sk "användarvänlig" dator...
Exempelvis, Var står det att bildförändringar och fel på skärm som är inom en viss marginal, är att betrakta som ok!?
Inte står det på Apples sida... Det står förvisso inte på förut nämnda exempel(stereo) heller men jag får vad jag betalar för. DET kan inte sägas om datorer idag.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-12 20:18
Ursprungligen av sisyfos62:

Det är en debatt som denna jag många gånger saknar och efterlyst.

Kul, fler värmlänningar!

Jag tror det beror på flera faktorer, bl.a. att "datoriet" är oerhört komplicerat jämfört med t.ex. en bil eller en stereo. Om man surnar till på en hårdvaru- eller mjukvaruleverantör, så blir man lätt bortkollrad hur duktig man (som journalist eller användare) än är:

"Jo, fesstårru, detta beror på att busshastigheten i förhållande till gluttenglä och 0.756Millihertz förslagsomkopplare inte amplifierar rendundansen när hårddisken är på 0,7825 Ångströms antivibrationsaxel"

Man står där som en idiot, och eftersom det inte är nån behaglig upplevelse, så drar man sig i det längsta nästa gång man vill gnälla...

Jag tror vi får acceptera det som det är, om inte bolagen på eget initiativ skulle bli mer användarvänliga. Ditt användarnamn för onekligen tanken till hur omöjligt det skulle vara att få dom att ändra sig p.g.a. våra ynkliga "påtryckningar"....

Danne
Kallsta mä...

(Förlåt att jag tog bort det mesta av ditt inlägg, men det var lixom inte nödvändigt att ta med allt...)

Jag är inte så säker på att det inte kommer att vara möjligt.
När jag ser den sammantagna kompetensen här på forumet som vida överträffar min egen o och åtskilliga av av de sk kunniga på arbetsplatser och i vissa butiker så är jag fast övertygad om att det handlar om organisation. organisation och vilja..." Det här är inte ok var god åtgärda" Hur många somskulle gå att prata bort enskilt vet jag inte. Vissa upprop har gällt rätten att använda mac som hempc och på arbetsplatser och man lobbar för det då o då. Strider för att kunna använda macen för att betala räkningar o sådant men att sen ställa krav på kelgrisen och att den svarar upp på lojaliteten, se det är väldigt besvärligt det...

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-12 21:32
Ursprungligen av sisyfos62:

Jag är inte så säker på att det inte kommer att vara möjligt.
När jag ser den sammantagna kompetensen här på forumet som vida överträffar min egen o och åtskilliga av av de sk kunniga på arbetsplatser och i vissa butiker så är jag fast övertygad om att det handlar om organisation. organisation och vilja..." Det här är inte ok var god åtgärda" Hur många somskulle gå att prata bort enskilt vet jag inte. Vissa upprop har gällt rätten att använda mac som hempc och på arbetsplatser och man lobbar för det då o då. Strider för att kunna använda macen för att betala räkningar o sådant men att sen ställa krav på kelgrisen och att den svarar upp på lojaliteten, se det är väldigt besvärligt det...

Jo, i och för sig riktigt.

Men jag tror att tillverkarna "spelar oddsen", dvs gör en kalkyl som bygger på nåt sånt här:

Det finns ett oerhört sug hos folk att få det absolut senaste. T.o.m. folk med imponerande kompetens (bl.a. folk här på 99mac som du själv nämner) kastar sig över nya program i beta (eller t.o.m. i alfa). Jag är ganska säker på att bolagen kallt räknar med att suget efter nyheter hos dessa är större än viljan att bojkotta halvtaskiga grejer. Men kanske svär och skriver av sig här och i andra forum, men fortsätter att köpa nytt likt förbaskat. Gruppen sådana helt beroende "technoholics" gör att leverantörerna kan fortsätta spotta ut halvfärdiga produkter.

(Om alla gjorde som jag, låg i kölvattnet och surfade, så skulle kanske leverantörerna lugna sig. Jag köper i princip aldrig nåt som inte varit på marknaden bortåt ett år. Under tiden läser jag synpunkter i olika forum, och väntar på att de obligatoriska barnsjukdomarna ska försvinna genom uppdateringar.)

Jaja...nu ska jag se Harrison Ford på teven o ta en pilsner.

Mors.

Ja jag tror att det är EN del av det hela.
Men jag skulle vilja veta o m det är fler än jag som på olika sätt skulle vilja diskutera och kanske så ett frö till ett verktyg som är användbart för att söka påverka. Stort som smått eller smått som stort..

• Medlem
  • Härnösand
  • 2004-09-15 01:13

Tänk er själva: "Vi på Volvo släpper idag vår fyrhjulsdrivna S90 Beta och låter konsumenterna sköta produktkontrollen eftersom vi är för lata och snikna själva"
Kommer aldrig att inträffa....

Nyligen tvingades Volvo ta tillbaka en massa bilar pga. en fläkt i motorn som var dålig (bilarna kan börja brinna)

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-15 01:27

Macaroni är ett finfint "tillägg" så fixar alla maintenance script och reparerar privilegier när det behövs. Det passar på när datorn står och är overksam. Behöver inte konfigureras, bara att installera! Finns på Versiontracker!

Bevaka tråden