Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad Apple borde göra!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Släppa en Windows-verision av iChat. Japp jag tycker det är dags för ännu en spark i baken på windows-användarna så att dom vaknar till:). iTunes-släppet till Windows fick nog många win-anhängare att undra lite mer på Mac OS X. Som det är nu så faller det damm från iChat-ikonen i dockan de få gånger jag startar den (alla mina vänner o kära som sitter på sina hem-pc avtal= Windows, kör ju bara med "hysteriska MSN Mess". Jäkligt synd att det skall behöva vara så på ett så smutt program. //Niclas

Ja nån behöver definitivt ta tag i hela IM-träsket. Är så j***a trött på det att jag nästan slutat att använda det helt. Det inte är nog med att folk kör olika, givetvis inkompatibla, program/protokoll, man ska behöva krångla med olika versioner med som inte är kompatibla, etc.

Visst, det finns program som fixar 80% av funktionerna i samtliga protokollen, men jag vill ha nåt som bara funkar. Är så trött på det...

Ursprungligen av Hagelin:

Ja nån behöver definitivt ta tag i hela IM-träsket. Är så j***a trött på det att jag nästan slutat att använda det helt. Det inte är nog med att folk kör olika, givetvis inkompatibla, program/protokoll, man ska behöva krångla med olika versioner med som inte är kompatibla, etc.

Visst, det finns program som fixar 80% av funktionerna i samtliga protokollen, men jag vill ha nåt som bara funkar. Är så trött på det...

Gör ditt eget IM-program då, eller konvertera alla i hela världen till att använda samma protokoll och samma version... Det är många som sliter hårt med att göra det allt enklare att köra allting i samma program, så sakta men säkert blir det bättre. Adium är i betastadium men rätt användbart redan nu. Och det är fritt fram att hjälpa dem på traven...

Ursprungligen av Adrian B:

Gör ditt eget IM-program då, eller konvertera alla i hela världen till att använda samma protokoll och samma version... Det är många som sliter hårt med att göra det allt enklare att köra allting i samma program, så sakta men säkert blir det bättre. Adium är i betastadium men rätt användbart redan nu. Och det är fritt fram att hjälpa dem på traven...

Ja, för är det något världen behöver, så är det ännu en halvfärdig IM-klient.

Visst, det är ett fantastiskt arbete många oberoende utvecklare gör. Speciellt med tanke på att de gör det i ständig uppförsbacke, med regelbundna protokollförändringar och andra utestängningsförsök. Men mitt klagomål handlar mer om att man önskar att storföretagen för en gångs skull kunde ha satt slutanvändaren i första hand, och skapat en standardiserad lösning som funkade oberoende av plattform och leverantör... som bara funkade...

Ja. De borde släppa en klient för Windows.
De borde även förmå AOL att släppa protokollet som open source. Torde vara enda sättet att skapa någon slags öppen standard i branschen. Till syven och sist är detta ett använingsområde som väldigt många använder men som inte följer någon IETF-standard. HTTP, FTP, IRC osv. Allihopa följer en IETF-standard. Men IM ligger efter, även om väl både MSN Mess och iChat använder någon form av SIP (som uppenbarligen inte är kompatibla....). Men det beror väl på att alla de fyra stora redan hade släppt varsin variant när man insåg hur stort detta var.

• Oregistrerad
  • 2004-09-13 02:14

1. AOL har redan sin egen klient. iChat finns endast pga AOL tycker att det är oki.
2. iChat suger.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-13 09:38

Tror att lösningen heter SIP, ser i loggarna att iChat använder någon SIP implementation och MSMess kan använda sig av SIP...

Till och med MS "företags IM" lösning använder sig av SIP och Win Messenger för att låta anställda kommunicera via IM bakom företagens firewall.

Apples satsning på ett proprietärt protokoll (om än influerat av SIP) i iChat gör mig riktigt jävla förbannad..

MS framstår som "good guys" i jämförelse - de har fått mycket kritik för att Windows Messenger tänjer lite på SIP/SIMPLE-standardena, men den fungerar iaf med de flesta andra SIP-klienter jag testat.

Jag bytte till Mac för några månader sedan och just IP-telefoni och IM är det enda som jag blivit mer besvärligt. Enda alternativet verkar vara (rysliga) X-ten Lite/Pro för telefoni och en separat IM-klient

Men om två månader kommer Xten med Eyebeam, den ska ha SIP-baserad röst, IM och presence. Får väl hålla ut tills dess...

1
Bevaka tråden