Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Oläslig text i Excel (Arial 8p.)

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-09-13 14:59

Jag är sedan två veckor stolt Mac användare och jag och min 15" PB håller som bäst på att lära känna varandra.

Jag arbetar alltid med Arial 8p. text i Excel på PC men när jag öppnar samma filer på Macen så är texten oläslig i 100%. Om jag ökar till 125% så blir den läslig men då förlorar jag mycket självklart utrymme. Texten är helt knagglig som det inte fanns tillräckligt med upplösning att visa den. Jag kör min 15" PB på högsta upplösning 1074 x 828, eller vad det nu är, och har bockat i nån inställning för bättre skärpa på flat screens (antar att PB skärmen hamnar i den kategorin också).

1. Är detta normalt?
2. Om inte vad kan vara felinställt?

Tacksam för alla svar.

//Fredde

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-13 17:26

Det är normalt, men nog så besvärligt.
Mac o Windows hanterar text på skärmen på lite olika sätt. Om jag minns rätt (expertisen får gärna korrigera/komplettera) är det ungefär så här:
På Mac antar man att man har 72 ppi (pixlar per tum) på skärmen medan Windows antar 96 ppi som standard. På båda datorerna vill man att texten ska vara ungefär lika stor på skärmen som på en utskrift.
Därför får bokstäver i samma punktstorlek lite fler pixlar att "bre ut sig på" på Windows än på Mac. En 1:a i Arial 8p blir t.ex 6 pixlar hög på Mac och 8 på Windows. Därför ser den sämre ut på Macen.
Vem som gör rätt eller fel kan diskuteras, men kanske inte här...

Tillägg: På Mac är antalet punkter i storleken lika med antalet pixlar som t.ex. tecknet [ har i höjd, men på Win får tecknet sträcka sig över fler pixlar.

Senast redigerat 2004-09-13 17:41
1
Bevaka tråden