Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

externt ljudkort till iMac

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-09-13 15:08

Har precis köpt en 1,25 Ghz iMac. Bytt från PC....
Det finns ju en line-ingång på baksidan. Jag ser i Systeminställningar, att signalen går in, men något ljud hör jag ej. (Annars funkar ljudet felfritt).
Enligt uppgift, så skall det ju gå att koppla in en gitarr direkt.

Har någon något tips på ett billigt externt ljudkort?

Tack på förhand!

• Oregistrerad
  • 2004-09-13 17:44
Ursprungligen av cejono:

Har precis köpt en 1,25 Ghz iMac. Bytt från PC....
Det finns ju en line-ingång på baksidan. Jag ser i Systeminställningar, att signalen går in, men något ljud hör jag ej. (Annars funkar ljudet felfritt).
Enligt uppgift, så skall det ju gå att koppla in en gitarr direkt.

Har någon något tips på ett billigt externt ljudkort?

Tack på förhand!

Vad menar du med att du inte hör, men ser att signalen går in? Kan du spela in ljudsignalen i typ GarageBand?

har du kopplat in en elgura rakt in i imacen får du nog inte mycket signal om iMacen väntar sig en signal i linjenivå (1-7V), eftersom du ger en signal i svag mikrofonnivå (några mV). Du behöver isåfall en förförstärkare...

Billigt externt ljudkort = kolla in M-Audio.

• Medlem
  • Öland
  • 2004-09-14 10:03

en mbox är ju egentligen det bästa... den och protools för runt 4000...

• Oregistrerad
  • 2004-11-19 18:23

Mbox är i mitt tycke dyr och dessutom sämre än många andra liknande produkter. Exempelvis kan den bara spela in i 16bit 48KHz som max, men vad du behöver beror naturligtvis på din ambition. Men om du bara ska spela in i vanlig CD-kvalitet (16bit 44KHz) finns det andra, billigare lösningar än Mbox, t.ex. en från Tascam. Kolla på jam.se till exempel.

Sen är ju interna ljudkort billigare men då krävs ju en PCI-plats ledig och det har du ju inte på en iMac.

Ursprungligen av Filip:

en mbox är ju egentligen det bästa... den och protools för runt 4000...

• Medlem
  • Öland
  • 2004-11-21 19:59
Ursprungligen av petsematary:

Mbox är i mitt tycke dyr och dessutom sämre än många andra liknande produkter. Exempelvis kan den bara spela in i 16bit 48KHz som max, men vad du behöver beror naturligtvis på din ambition. Men om du bara ska spela in i vanlig CD-kvalitet (16bit 44KHz) finns det andra, billigare lösningar än Mbox, t.ex. en från Tascam. Kolla på jam.se till exempel.

Sen är ju interna ljudkort billigare men då krävs ju en PCI-plats ledig och det har du ju inte på en iMac.

Angående 16bit 48KHz... visst men sen kan man ju diskutera deras Preamps, även om man kan ha bättre upplösning på ljuden spelar ju preampsen en otroligt stor roll, inget bli ju bättre en den svagaste länken...

• Oregistrerad
  • 2004-11-21 21:19

Ja, självklart.

Men det finns många externa kort med lika bra preamps som Mbox. Bara för att de skryter med att Focusrite gjort dem betyder ju inte det är de är bättre än andra. M-Audio har väldigt bra preamps, Lexicons Omega-kort har tydligen dbx-preamps och dbx är ju ett skitbra märke. Och Mackie Spike har...tja, Mackiepreamps.

Men just Mbox känns i vilket fall som helst dyr. Om man inte behöver 24/96 finns det mer prisvärda grejer, med lika bra preamps.

För att inte tala om RME och ESI:s grejor, det är djävulskt bra skit, det! ESI Quatafire 610 är i mitt tycke den bästa komplettlösningen i sin klass - kanske av alla under tio papp. Ska du ha billiga grejer är nog M-Audios Mobile Pre mest prisvärd, alternativt någon av Edirols grejor.

Ursprungligen av Filip:

Angående 16bit 48KHz... visst men sen kan man ju diskutera deras Preamps, även om man kan ha bättre upplösning på ljuden spelar ju preampsen en otroligt stor roll, inget bli ju bättre en den svagaste länken...

Det beror på vilken sorts gitarr du menar. Har du en gitarr med aktiv elektronik ska det funka. En el-akustisk gitarr med pre-amp eller en elgitarr med EMG eller andra aktiva mikar ska funka direkt.

Annars finns Behringers V-amp som funkar smidigt direkt in i datorn via hörlursutgången direkt in i datorn.

varför är m-box det bästa?

m-audios audiophile-"kort" är väl utmärkta? dom har en usb-baserad och en firewire-baserad...för runt 2000 kronor. med detta följer bantade versioner av olika mjukvaror med - som reason etc. och med alla mac'ar följer ju "garage band" med...

m-audio + logic express 7 är inte helt fel...

• Oregistrerad
  • 2004-10-22 11:50

"varför är m-box det bästa?"

Rätt bra preamps, ProTools LE medföljer. Det är anledningar till att det är bra. Däremot vet jag inte om jag tycker att det är bäst.

Vore jag cejono skulle jag köpa Audiophile FireWire eller något liknande där något enklare program följer med. Om man nu inte är intresserad av att lära sig ProTools (rätt lätt egentligen, men det är väldigt kompetent så att säga), så är ju MBox toksmart.

instämmer i att Mbox är suveränt om man vill jobba med protools

har man en kompis som sitter på ett stort protools är det ju ännu bättre...för då kan man ju mixa sin produktion där...

1
Bevaka tråden