Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ide´

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2001-09-05 10:19

jag har funderat över det här med att det tar tid att starta datorn och program.

Jag tittade då omkring mig för att se om det finns några system som inte behöver start tid. Det som jag hittade var nintendo som använder cartrige iställer för cd, och de startar direkt.

Så min tanke är att man skulle ha en bund med cartrige ingångar på baksidan där man stoppar in de program som man vill ha. Vad finns det då för fördelar med detta, det jag i första hand kom att tänka på är dessa:
* snabb start av program
* svårt att piratkopiera
* enkelt att installera och avinstallera, bara att sätta i eller ta ur

Nackdelar:

* Man vill ha egna inställningar i programen. Men det borde inte vara något problem då man kan ha dom som en fil på hårddisken. Den borde inte bli så stor så att det slöar starten.
* Jag kan tänka mig att det kostar mer att tilverka än en cd
* alla program som man laddar ner från nätet gratis hur skall man göra med dessa?? Man kanske inte behöver ha alla program på cartrige utan bara stora program som tex office, photoshop och själva opperativsystemet.

Lek lite med tanken, du behöver bearbeta en bild med photoshop men har inte programet. Du går då över till din granne som har det och frågar om du kan låna det en timme eller två. Javist, säger han och sliter ut cartrigen ur hans dator och ger den till dig. Väl hemma sätter du i den i datorn (som redan är på) och klickar på ikonen som kommer upp. En sekund senare är du ingång.

Låter inte detta som en bra ide´ Knappast något som pc världen skulle våga sig på men apple skulle kunna visa vägen.
Nytt och nytt föresten jag har förmig att min gamla atai hade en sådan ingång där man var tvungen att stoppa in en nyckel för att kuna använda musikprogramet creator/notator

så vad säger ni????

Intressant idé men lite väl knöligt om man vill dra och släppa mellan Illustrator och Photoshop till exempel.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2001-09-05 21:47

Dra och släpp Cartridgen på varandra?

Nä. Kanske man skulle kunna seriekoppla enheter?

Tycker faktiskt det var en rätt kul och bra idé!

/M

Problemet är bara att ingen annan har det... och sen så går det åt en jävla massa minne för att lagra ett progg. säg 500MB, blir ett par tusen bara för mediat... tror inte så många vill betala det

1
Bevaka tråden