Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hjälp! ibook + 10.3 = kattastrof!

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-09-14 13:54

bah...vet inte var jag ska börja, men jag är helt förtvivlad...

formaterade min ibook....lägger in 10.3, läger in uppdateringarna från nätet, mail & safari fungerar perfekt...jag slår ihop ibooken, går och sover, vaknar på morgonen...

jag startar upp mail & safari...programikonerna ploppar upp...de får pil under sig men inget programfönster kommer upp!
(öviga program fungear utmärkt, enda gemensamma faktorn jag hittar är att de program som strejkar är apples egna som ingår i osx)

samma sak har hänt trots 3st! omformateringar...HJÄLP! vad är detta? har flertal viktiga jobb att göra, detta är fan kattastrof

ytterst tacksam om någon kan hjälpa mig att rätta till detta

Senast redigerat 2004-09-14 14:11
  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-09-14 14:01

Inte svar på din fråga, men varför tusan slänger du in ett beta-operativsystem på en maskin som du måste ha för att jobba med?
Vad händer om du installerar Panther igen?

• Medlem
  • 2004-09-14 14:02
Ursprungligen av nillon:

Inte svar på din fråga, men varför tusan slänger du in ett beta-operativsystem på en maskin som du måste ha för att jobba med?
Vad händer om du installerar Panther igen?

ber om ursäkt, skrev fel, det är 10.3 detta gäller, swe

Det hände mig ocskå för ett tag sedan. Har för mig att en omformatering hjälpte för mig...

Eller kanske jag provade med en annan uppsättning Panther-skivor...

Tror det finns tidigare trådar om samma problem, men jag kan tyvärr inte hitta den, sorry.

J.

Kör Repararera behörigheter som finns i Skivverktyg. Men det kanske du redan har gjort?

• Oregistrerad
  • 2004-09-14 17:45

I vilket fall som helst så skall den starta på CD:n som du installerade ifrån - där kan du köra en "installera och spara" (EVFDH - eller vad fan det heter).
Då har du ju kvar allt (etc...) och ett friskt system - men gör detta enbart om du inte kan fixa det med sedvanliga rättighetsreparationer och fix av det som rapporteras i "systemmeddelanden"…

F.ö.. 3 st omformateringar? Har du formatterat om så är ju jobben så väck dom kan bli… …menar du omstarter?

• Medlem
  • 2004-09-14 17:47

Repararera behörigheter som finns i Skivverktyg hjälpte inte...fick köra från skivan vid osxinstall...eftersom det inte går att starta i osx miljö

• Oregistrerad
  • 2004-09-14 18:18
Ursprungligen av P3t3r:

Repararera behörigheter som finns i Skivverktyg hjälpte inte...fick köra från skivan vid osxinstall...eftersom det inte går att starta i osx miljö

Rapporterar den något? Att något är fel?

Vad står det i console.log?

Har du lyckats ställa till datorn så den inte går start alls från HD:n nu?

• Medlem
  • 2004-09-14 19:17
Ursprungligen av Pär:

Har du lyckats ställa till datorn så den inte går start alls från HD:n nu?

förstår inte exakt hur du menar, vill du utveckla?

kan inte öppna ETT ENDA program som ingår i osx...förrutom finder då
program från andra tillverkare fungerar klockrent...

• Oregistrerad
  • 2004-09-14 19:50
Ursprungligen av P3t3r:

kan inte öppna ETT ENDA program som ingår i osx...förrutom finder då

Hm…
…inte terminalen, inte "systemmeddelanden", inte nätverksverkty, inte skivverktyg, inte…
…deep deep shit…

• Medlem
  • 2004-09-14 17:57

det jag kan komma på är att den senaste uppdateringen för osx keffade allt...enda gemensamma nämnaren jag kan da efte ina hitils 5 ominstalationer

• Medlem
  • 2004-09-14 19:22

Jag har haft liknande problem i perioder med min Powerbook. Det visade sig att ett minne var paj. Kör Apple Hardware Test för att utesluta det till att börja med.

Sedan kan du köra alla trolleritrix.

Jag har en känsla av att många som upplever OS X som ostabilt i själva verket har problem med hårdvaran.

• Medlem
  • 2004-09-14 19:26

Apple Hardware Test, var hittar jag det? 3:e skivan? bara att lägga in skivan och köra?

• Medlem
  • 2004-09-14 19:45
Ursprungligen av P3t3r:

Apple Hardware Test, var hittar jag det? 3:e skivan? bara att lägga in skivan och köra?

Håll ned "c" vid uppstart. På mina skivor låg det på den första, men om du har CD-versionen så är det nog en separat (kanske 3:e).

• Medlem
  • 2004-09-14 20:11

du gör mig ännu mer skraj, behöver fixa en lösning på detta...snabbt...gärna billigt...

hardware test hittade 0 fel, vad gör jag nu? AAAAAAA!!!!!! panik!

• Medlem
  • 2004-09-14 20:25

terminalen får jag igång i alla fall

• Medlem
  • 2004-09-14 20:36

hmm, det kanske stämmer poya!
jag drog själv vissa paraleller när det gäller fontproblem...men ignorerade det helt ...ett font kan väll inte ställa till med så mycket problem tänkte jag, men nu när du gav mig länken sågick det upp ett ljus för mig...

jag ska kika & återkommer!

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-09-14 20:42
Ursprungligen av P3t3r:

hmm, det kanske stämmer poya!
jag drog själv vissa paraleller när det gäller fontproblem...men ignorerade det helt ...ett font kan väll inte ställa till med så mycket problem tänkte jag, men nu när du gav mig länken sågick det upp ett ljus för mig...

jag ska kika & återkommer!

Troligen fontproblem. Har fått in flera datorer från kunder där dom pillat för mycket med typsnitten, då får man sådana problem du beskriver.

• Medlem
  • 2004-09-14 20:46

vi får snart veta...

att osx ska va sååå kinkigt när det gäller fonts

• Medlem
  • 2004-09-15 00:05

WOW! du hadde helt rätt, jag är oerhört tacksam för din hjälp & tid du la ner.
Utan dig så hadde kanske ibooken legat på bordet i mycket små delar (det där lät lite maffia aktigt?) och försökt hitta något fel.

PUSS & respekt poya!

1
Bevaka tråden