Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur varm får datorn bli ?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej allihop!

Jag är en något frustrerad ägare till en 2X1000 Quicksilver Mac. Jag gillar denna maskin,
men den för ett jäkla oväsen. Jag sysslar med musik och datorn står i hemstudiorummet.
Det blir ganska hög volym för det mesta, eftersom jag behöver överrösta fläkten.
När folk ringer och jag svarar i telefon säger de ofta "Jaha, du är i maskinrummet."

Nu har jag byggt en låda enligt en anvisning jag hittade i en musiktidning för ett par år sedan.
VId fläktens utblås har jag lagt ett plaströr som ligger an tätt mot datorn. Efter plaströret ligger ytterligare en fläkt för att det inte skall bli bastu i lådan. Jag har också stoppat in en termometer
för att hålla koll på hur varmt det är. Och då undrar jag : hur varmt får det bli ?
Vad händer när det blir för varmt ? Stänger datorn av...eller brinner processorn upp?

Artikelförfattaren påstod attdet inte borde bli varmare än 35 grader, men det verkar vara taget ur luften.
Någon upplyste mig om att processorn säkert blir 70 -80 grader varm. Alltså borde man kunna mäta upp rätt olika temperaturer beroende på var i lådan man mäter.

....och just nu är det 38,4 grader ovanpå datorn, på baksidan, ovanför datorns fläkt. Jag undrar om det börjar brinna innan jag får iväg detta mail.

Är det någon som har någon insikt i dessa saker?

Fredrik

10-35 grader skriver Apple i sina papper. MEn jag tycker det låter lågt.

Symptomen du får är nog en mer kraschbenägen dator. Den brinner nog inte upp pga 40 grader i alla fall.
Elektronik åldras också snabbare ju varmare det är.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-15 00:52
Ursprungligen av fredrikC:

Hej allihop!

Jag är en något frustrerad ägare till en 2X1000 Quicksilver Mac. Jag gillar denna maskin,
men den för ett jäkla oväsen. Jag sysslar med musik och datorn står i hemstudiorummet.
Det blir ganska hög volym för det mesta, eftersom jag behöver överrösta fläkten.
När folk ringer och jag svarar i telefon säger de ofta "Jaha, du är i maskinrummet."

Nu har jag byggt en låda enligt en anvisning jag hittade i en musiktidning för ett par år sedan.
VId fläktens utblås har jag lagt ett plaströr som ligger an tätt mot datorn. Efter plaströret ligger ytterligare en fläkt för att det inte skall bli bastu i lådan. Jag har också stoppat in en termometer
för att hålla koll på hur varmt det är. Och då undrar jag : hur varmt får det bli ?
Vad händer när det blir för varmt ? Stänger datorn av...eller brinner processorn upp?

Artikelförfattaren påstod attdet inte borde bli varmare än 35 grader, men det verkar vara taget ur luften.
Någon upplyste mig om att processorn säkert blir 70 -80 grader varm. Alltså borde man kunna mäta upp rätt olika temperaturer beroende på var i lådan man mäter.

....och just nu är det 38,4 grader ovanpå datorn, på baksidan, ovanför datorns fläkt. Jag undrar om det börjar brinna innan jag får iväg detta mail.

Är det någon som har någon insikt i dessa saker?

Fredrik

Varför byter du inte ut fläktarna i datorn i stället? Byt dem mot tysta fläktar, sen kan du spänna av, öppna en pilsner och njuta av tystnaden.

Ursprungligen av Mondo:

Varför byter du inte ut fläktarna i datorn i stället? Byt dem mot tysta fläktar, sen kan du spänna av, öppna en pilsner och njuta av tystnaden.

Jo, jag funderara på det, men jag vet inte var jag får tag i dessa tysta fläktar. Vet du ? Hur tyst blir det ?

Fredrik

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2004-09-15 07:47

Min G5 brukar hålla sig runt 42-45 grader...55-58 om den gör nåt extremt och vid 58 så brukar fläktarna kicka in...
Du kan kolla hur varm datorn blir med hjälp av Temperature Monitor:
http://www.bresink.com/osx/TemperatureMonitor.html

Datorn skall stänga av sig om datorn blir alldeles för varm.
Du kan ju alltid prova att köpa en ny och tystare fläkt eller koppla in ett eget motstånd mellan fläkten och moderkortet.

Ursprungligen av Ricky:

Min G5 brukar hålla sig runt 42-45 grader...55-58 om den gör nåt extremt och vid 58 så brukar fläktarna kicka in...
Du kan kolla hur varm datorn blir med hjälp av Temperature Monitor:
http://www.bresink.com/osx/TemperatureMonitor.html

Datorn skall stänga av sig om datorn blir alldeles för varm.
Du kan ju alltid prova att köpa en ny och tystare fläkt eller koppla in ett eget motstånd mellan fläkten och moderkortet.

Var mäter du dessa temperaturer ? Är det uppgifter från Temperature Monitor ? Själv har jag hängt en sensor till en digital termometer vid luftintaget , där somliga påstår att temperaturen inte bör överstiga 35 grader.

I min dator verkar det inte finnas någon sensor på processorn. Temperature Monitor kan dock läsa något den kallar S.M.A.R.T hard DIsk Sensor. Törs man lite på detta

Operating Temperatur avser nog temperaturen i rummet där datorn står. Så att mäta just vid fläkten är nog inte riktigt rättvist.

1
Bevaka tråden