Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firefox återtar marknadsandelar

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I alla fall enligt den här sidan. Enligt den ska IE tappat marknadsandelar och ligger nu på runt 57%, Firefox på 18% och Safari på smått otroliga 11% och då är det inte alla Mac-användare som använder OS X och Safari.

Eftersom statistiken endast har tagits från EN sida, Engadget.com, är nog statistiken lite missvisande. Förmodligen är det inga M$-fans som hänger där. Det är som om vi skulle hävda att Macen är störst, baserad på besökarstatistik på 99mac.se

Kul!
Även om, precis som du säger, statistiken är lite missvisande märks det faktiskt att färre använder IE. Jag stöter faktiskt ganska ofta på "vanliga" användare som kör Firefox nu. Så var det inte för något år sedan.

Själv är jag lite småsur på att Firefox inte går att starta på min skoldator (windoze)

• Oregistrerad
  • 2004-09-15 15:58

Jag har sett en rejäl ökning i firefox användare på min hemsida.

Med tanke på hur stilla IE har legat på utvecklingsfronten på sistonde så var det väntat. Men det ska säga att dom "stora massorna" aldrig byter web-läsare för dom vet inte hur dom gör och dom bryr sig i dom flesta fall inte. Dom tycker helt enkelt att "det där internet" det verkar fungera lite dåligt ibland.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-15 16:11

Njaee...det var nog lite "glädjesiffror" det.
Det är svårt - eller rättare sagt omöjligt - att få en korrekt statistik på all världens användare, men en sajt som brukar ha hyfsad sådan är www.thecounter.com som samlar ihop 20-40 miljoner "träffar" per månad i sin statistik.
Senaste rapporten visar på 2% Mozilla där Firefox ingår:
http://www.thecounter.com/stats/2004/July/browser.php
Det kanske låter ynkligt, men för ett år sedan fanns dom inte ens med, och i januari i år hade dom bara 1%.
Alltså en dubblering på 6 månader, vilket sannerligen inte är kattskit när man tänker på hur många som inte ens vet vad en webbläsare är....

Å andra sidan påstår de att 37% surfar medd 800x600, det jag ju för f-n inte gjort sedan 1997!

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-15 16:38
Ursprungligen av Marcus Holmer:

Å andra sidan påstår de att 37% surfar medd 800x600

Det stämmer nog ganska bra, det.
Glöm inte att vi (dvs folk i i-länderna) är ganska få, globalt sett.....

Även om det känns lite som glädjesiffror så tycker jag ändå att utvecklingen verkar peka åt ungefär det hållet. Firefox har liksom gått över till att bli var mans webbläsare, i stället för att vara ett halvobskyrt program som bara "power users" känt till. Börjar tappa räkningen på hur många i det närmaste datorillitterata människor jag råkat på som dumpat IE och fullständigt lovprisar Firefox...

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-09-16 13:58
Ursprungligen av Danne V:

Jag tror att folk i i-länderna utgör en ganska stor del av de som surfar på internet.

Ursprungligen av Danne V:

Men vi är väldigt köpstarka.

• Oregistrerad
  • 2004-09-15 16:29

Skillnaden beror nog på målgruppen. engadget är en sida som besöks av mer datorliterära människor än medel så.....

jag jobbar som lärare och IT-tekniker.
Efter .93 releasen av Firefox så raderade jag IE på 60 macar och kör nu Firefox som standard browser på alla mac- elevmaskiner. IE var en plåga att använda. De flesta av eleverna jag har frågat har börjat använda även hemma Firefox.

Ursprungligen av emilsson:

Men det ska säga att dom "stora massorna" aldrig byter web-läsare för dom vet inte hur dom gör och dom bryr sig i dom flesta fall inte. Dom tycker helt enkelt att "det där internet" det verkar fungera lite dåligt ibland.

Den stora massan vet inte ens vad en webbläsare är. För dom är IE = Internet.

Ursprungligen av Solitere:

IE var en plåga att använda.

Ja IE för Mac är ju verkligen efter.

Macanvändare har nog en betydligt större benägenheten att byta webbläsare eftersom skillnaden mellan IE5/mac och de moderna webbläsarna är så stor, men framförallt för att Apple lanserade Safari. Man kan tycka att Apple var lite fula som låtsades om att de var först med någonting när de lanserade Safari (Safari var varken först med de finesser Jobs visade eller snabbast som han påstod - Chimera/Camino var snabbare vi den tidpunkten), men Apple har i alla fall fått upp folks ögon för att det går att byta webbläsare.

Nu när Microsoft faktiskt kallat samman sin IE-grupp igen så finns väl risken att de tar nya tag på denna front. Risk i betydelsen att de lätt kan konkurrera ute Firefox om de vill (precis som de gjorde med Netscape en gång i tiden). Men för webbutvecklare vore det rätt skönt att jämnt slippa ägna sig åt hack för att få saker att fungera i IE.

Jag har hittat 5 st.

Ursprungligen av Marcus Holmer:

I alla fall enligt den här sidan. Enligt den ska IE tappat marknadsandelar och ligger nu på runt 57%, Firefox på 18% och Safari på smått otroliga 11% och då är det inte alla Mac-användare som använder OS X och Safari.

Eftersom statistiken endast har tagits från EN sida, Engadget.com, är nog statistiken lite missvisande. Förmodligen är det inga M$-fans som hänger där. Det är som om vi skulle hävda att Macen är störst, baserad på besökarstatistik på 99mac.se

Du sa det själv, sämre statistik får man leta efter. Jag vet en sida som mest handlar om Linux och Open Source, Häpnadsväckande nog är det fler som använder Mozilla/Firefox än IE 6. Stoppa pressarna, vi har en toppnyhet.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2004-09-17 19:37

Vad har egentligen Firefox, och andra webbläsare som Safari inte har? Safari är den överlägst bästa läsaren oavsett man sitter vid en Pc eller Mac.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-17 20:04
Ursprungligen av Ariel:

Vad har egentligen Firefox, och andra webbläsare som Safari inte har? Safari är den överlägst bästa läsaren oavsett man sitter vid en Pc eller Mac.

Firefox följer W3C-standarderna bättre, dukar inte under av gif-animationer och har inbyggd XML-parser. Bland annat. Windows-versionen av Firefox är den bästa webbläsaren just nu IMO.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2004-09-17 20:08
Ursprungligen av C-mon:

Firefox följer W3C-standarderna bättre, dukar inte under av gif-animationer och har inbyggd XML-parser. Bland annat. Windows-versionen av Firefox är den bästa webbläsaren just nu IMO.

Ok, ska ge Firefox en chans.

Ursprungligen av Ariel:

allt? safari har långt kvar innan den når upp till firefox nivå, den är fortfarande ganska primitiv

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-17 19:50

Det jag blir mest förvånad över är att det är ca 20 000 träffar med Netscape upp till 3.x. Finns det fortfarande användare som använder Netscape 1.x? Mycket märkligt...

Det man inte heller får glömma är att många som t.ex. använder Opera har ställt in browsern att låtsas vara IE. Jag tror att Opera har rätt många fler användare än vad som syns i statistiken från thecounter.com. Det finns trots allt rätt många webbplatser som inte tillåter andra browsers än IE och Netscape men fungerar alldeles utmärkt med de flesta andra.

Trots allt har IE fortfarande ett rätt förkrossande övertag, totalt ca 93 % av användarna. På jobbet där vi kör Win XP använder jag mig faktiskt utav IE. Den kanske saknar en del fiffiga funktioner men funkar trots allt helt ok. Jag kan förstå att de flesta inte orkar byta webbläsare. Men även IDG.se rapporterar om minskat användande av IE.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2004-09-17 21:12

Tydligen så är även jag på en primotiv nivå.

• Oregistrerad
  • 2004-09-17 23:17

Har blivit tvunget att använda en PC på jobbet ett tag nu och i början körde jag IE men sedan jag bytte det mot Firefox så har jag aldrig mer öppnat IE. Har inställningen att om de inte lyckats med att få andra webbläsare än IE att funka är inte sidan värd ett besök.

På macen kör jag dock fortfarande Safari, har installerat Firefox även där men fastnat för Safari. Tycker det är en helt komplett läsare.

Har pratat med några olika webbutvecklare och de påstår att de endast har IE i huvudet när de utvecklar deras applikationer. Och det tycker jag är synd då IE är en så omodern läsare.

1
Bevaka tråden