- miri
- Medlem ●
- Lund
Nikon introducerar D2X - sitt nya flaggskepp inom digitalfoto.
Intressanta fakta:
- 12.4 Megapixel
- Ej fullformat CCD (1.5 brännviddsförlängning)
- 5 bilder per sekund i full upplösning
- 8 bilder per sekund i 6.8 megapixel
- Möjlighet till WiFi anslutning
- GPS anslutning
PDF ifrån Nikon:
http://akam.no/images/nikon/digitalkamera/d2x/d2x_english.pdf
Kommentar ifrån Miri:
Nikon har frångått firewire för USB2. Högsta ISO är 800 men kan pressas 2 steg ytterliggare via extrafunktion i menyn.
(samma som D1X) Jmf med Canon som har upp till 3200Iso.
Sensorn är en cmos med 12,4 milj pixlar (inte tillverkad av Nikon)
Läs mer på Dpreview:
http://www.dpreview.com/news/0409/04091605nikond2x.asp
Skapad av Miri /delvis ändrad av Björnström. Gör detta till förstanyhet.
Intressant att man kan använda en beskärd del av bildsensorn för att snabbt ta bilder med 6,8 MP och då får man 2x på FOV (eller hur man nu uttrycker det) så att 200 mm blir 400 mm.
Det där förstod jag inte riktigt. Kan du förklara tror du? FOV?
Det där förstod jag inte riktigt. Kan du förklara tror du? FOV?
FOV betyder field of vision, typ synfält. Jag vet inte om det är rätt term i sammanhangen, jag kom bara inte på rätt svenskt fototerm. Poängen var att om man har ett objektiv som har en brännvidd (visst heter det så?) på motsvarande 200 mm så blir det motsvarande 400 mm om man väljer det beskurna läget (då kameran bara använder sig av de 6,8 miljoner mittersta pixlarna).
Field of view betyder det väl? /messerschmidt
Det kan nog stämma. Det var nåt jag lärde mig i Quake i alla fall
Förresten, här finns bilder och repotage kring kameran:
Nikon UK pre-Photokina press launch report
Bilder som denna:
Mycket teknik - MEN HUR SER SÖKARBILDEN ut??
Fortfarande biosalongen långt litet därborta???
Tyvärr ja.
Har gått omkring med 20D idag, denna sökare är större,bredare,närmare än vad jag upplevde med D2X
20D sökare är ljus men vid olika ljus uppvisar mattskivan något som kan beskrivas som ett hinnaliknande fenomen= slöj / ströljus som faller in på mattskivan.
mvh
Gör detta till förstanyhet!
Såg just att D2x var 1.5x crop factor, så inte full frame. Canon folket säger att när man sätter 12.4 miljoner pixlar på ett chip som är 50% mindre än 1Ds chippet så får man mycket problem med noise.
Och ny kommer rykten igång om en Canon 2D ... 27/9 22 miljoner pixlar
Vad som talar emot 22miljoner pixlar är den enorma bildfilstorleken, enskilda pixeln lilla storlek=brus.
15-16miljoner är nog mer realistiskt antal pixlar för att få en relativt snabb kamera.
mvh
Vad som talar emot 22miljoner pixlar är den enorma bildfilstorleken, enskilda pixeln lilla storlek=brus.
15-16miljoner är nog mer realistiskt antal pixlar för att få en relativt snabb kamera.
mvh
Efter att undersökt hur stor den enskilda pixeln blir på en 22Mpixel kamera ( matte har aldrig varit min styrka) så verkar den vara över ca 6 micron. En bra sensor skall ha en enskild pixelyta mellan 6-9 micron/my
Denna pixelstorlek är en bra vad det gäller signal/brus enligt flertal experter inom området.
Kanske vi ändå får se en kamera från Canon som får Nikons D2X att blekna vad det gäller antal pixlar.
mvh
Vad är det som hindrar Nikon från att få fram en "fullchippare"?
Det finns flera faktorer, som jag skrivit tidigare är Nikons bajonettfattning mindre än Canon i diameter. Detta betyder att spegelhuset är för trångt invändigt för att få vidvinkelobjektiv att teckna ut lika bra i kanterna som i mitten. Nuvarande objektivs skärpecirkel är även den för snålt tilltagen.
Inte ens Canon har fullgått resultat med kantteckningen på sin 1Ds.
Nikon har därför valt en rakare strålgång från objektiven med mindre sensor som följd.
Intressant vore att jmf D2X med Canon 1DS och se hur de båda tecknar skärpa från mitt till kant. Det är inte säkert att en bild från en fullformat blir skarpare än D2X dvs kan teckna fler antal linjer/mm
Negativt för Nikon är att bruset ökar med de mindre enskilda pixlarna, med D2X har Nikon infört en ny brusredusering som enl de själva skall avhjälpa problemet. Blir resultatet liknande det som Canon 20D uppvisar så behöver vi mao inte vara oroliga
mvh
Någon som vet pris på D2X ännu?
Någon som vet pris på D2X ännu?
Jag har kameran i min hand om en timma och tjugo minuter.
Skall pumpa Lasse på Nikon om exakt pris
Tilläggas kan att priset kommer säkert att justeras allt efter vad som händer på Photokina.
Är med på Canons presskonferans i Köln när de släpper sina stora nyheter
mvh
Jag har kameran i min hand om en timma och tjugo minuter.
Skall pumpa Lasse på Nikon om exakt pris
Tilläggas kan att priset kommer säkert att justeras allt efter vad som händer på Photokina.
Är med på Canons presskonferans i Köln när de släpper sina stora nyheter
mvh
Med Miri på vår sida har vi allt vi behöver för en 99foto!
YFO snackade om runt 40000.
Jag är på. Domänen är redan reggad. Allt som behöver är ett gäng glada fotovänner och en massa tid över.
Pris enl Lasse och Nikon 49900:- inkl moms, sedan upp till var och en av återförsäljarna att sätta sitt pris.
Kamera+ sökare samma som D2H. I mitt tycke något mörk och "grön"
Utsnittsmarkeringar i mattskivan för läge med 6,8 miljoner pixlar och snabb serietagning 8 bilder/sek
15 bilder raw men med antagligen samma dynamiska buffert som D70, dvs det går att skjuta av mera bilder och kameran "storknar"inte=lägger inte av helt för att skriva ner på kortet. Bättre cf-kort ger högre presttanda.
Ny förbättrat signalomhändertagande från sensor till bild. Tömning av cmossensorns signal till 4 omvandlare i stället för en som är standard hos konkurenterna
Fick ej ta några bilder med eget kort, presample.
Nya lägen i S-rgb och AdobeRGB.
Mycket bra LCD med 800% förstoring , enkelt att kontrollera bilden om den är skarp etc.
Trådlös överföring med 54Mbits hastighet, genom datorn kan man även styra kameran trådlöst.
Mitt intryck är gott men vill gärna testa kameran och se hur Nikon har löst bruset från denna sensor med den enskild minsta pixelytan för att vara en prokamera.
Tillägg: en indikation om sensorns optimala återgivning utan störande brus är det faktum att 800 ISO är det högsta rekommenderande ISO tal.
Jag fick lära mig för två veckor sedan att man uppskattar upplösninge på ett kemiskt foto (analogt om ni så vill) till ungefär 17 miljoner pixlar.
Men det kanske ni fotonördar redan vet? Någon som hört det samma eller som hört något annat?