Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Önskelista: 99mac version 5.0

Tråden skapades och har fått 193 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Christofer:

Dyker resultaten upp innan man postar? Annars känns det som att man får reda på det försent...

Det kallas för "sökning" och fungerar jättebra. Rekommenderar alla använda sökfunktionen innan man postar.

Nej, den kan inte göra sökningen innan den vet vad den ska söka efter.

Tanken med liknande trådar är att knyta ihop diskussionerna som ett stort nät, man kan klicka sig vidare och vidare i all oändlighet inom ett diskussionsämne.

Talade inte så mycket för egen skull, jag vet hur sökmotorn funkar, men det är många som inte gör det (eller bryr sig), tyvärr.

Nyhetskommentarer (klick på "kommentera") öppnas i fortsättningen i samma fönster.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-10-01 10:18
Ursprungligen av Björnström:

Nyhetskommentarer (klick på "kommentera") öppnas i fortsättningen i samma fönster.

Tack! Det var min 'main request' för 5.0.

Jag hoppas att det även gäller _alla_ länkar till 99mac-sidor, även i trådar. Om inte - fixa!

  • Medlem
  • 2004-09-23 22:35

jag orkar inte ta mig igenom hela den här tråden men hittar inget om "utskriftsvänlig" när jag gör en sökning. Alltså, mitt önskemål för 99mac.se 5.0 är att kunna klicka på en knapp för att se en tråd i utskriftsvänligt format, kanske brutet i lämpliga ark för A4-utskrift. Bra att skriva ut till PDF eller till papper.

Ah, smart. Det går nog att fixa. Finns även möjlighet att ladda ner tråden som textfil har jag sett.

  • Medlem
  • 2004-09-26 20:57

Jag skulle vilja se en pricerunner som bara hittar prylar som fungerar med mac. Minnen, hårddiskar, you name it. Man ska dessutom kunna knappa in som en sökparameter vilken mac produkten ska passa till. Det är tom en grej som skulle kunna generera stålar - åf skulle rpöjsa för att vara med i urvalet precis som det fungerar på kelkoo, pricerunner, bokus mfl.

Sista chansen att önska er nyheter...keep 'em coming!

När man håller muspekaren över en avatar kan man inte få se snabb info om personen då? t ex. email,hemsida osv.? vid tryck kanske komma till den personens info sida?

Förändra menyn så den inte ser ut som Applestore's banner tycker jag kanske vore lämpligt?
Se till att saker som skrivs under avataren inte går på bredden och sabbar utseendet totalt för forumet när man kollar på det.. låt det bli en jämn linje..

Mvh

Martin

  • Medlem
  • 2004-10-03 10:01

det vore bra om cookies för utseende inte försvann när man loggade ut. På jobbet loggar jag ut och måste varhe gång jag loggar in ta bort deb stora bilden i topp och byta till vit bakgrund.

Och så utskriftsvänlig sida, som sagt.

Fotogalleriet tillbaka!

Jag har inte läst alla inlägg i denna tråd så detta kanske blir en dublett:
Jag vill slå ett slag för min gamla käpphäst, nämligen den att när en frågeställare anser sig ha fått svar på sin frågeställning så ska denne kunna markera tråden som löst. Det kommer att underlätta värderingen av ymniga sökresultat högst vesäntligt. http://www.phpportalen.net har exempel på en sådan lösning.

  • Medlem
  • 2004-10-03 12:31
Ursprungligen av David Slättne:

Jag har inte läst alla inlägg i denna tråd så detta kanske blir en dublett:
Jag vill slå ett slag för min gamla käpphäst, nämligen den att när en frågeställare anser sig ha fått svar på sin frågeställning så ska denne kunna markera tråden som löst.

Bra idé.

Det var verkligen en kanonidé. Då kan man ju även samla de trådarna i en separat del, som en FAQ.

Ursprungligen av Leftrustle:

Det var verkligen en kanonidé. Då kan man ju även samla de trådarna i en separat del, som en FAQ.

Inte minst för oss som aldrig lär sig! Allvarligt talat skulle det vara en skitbra hjälp inte minst för nybörjare.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-10-04 07:36

Hej svejs.
Nu kollar jag på version 5 i skarpt läge (måndag morgon).
Snyggt!
Men jag saknar listan med forumen för olika program direkt på första sidan. Nu är det inte bara an massa extra klickande, utan dessutom inte särskilt överskådligt.
Går det att fixa, månne?

Ursprungligen av Danne V:

Hej svejs.
Nu kollar jag på version 5 i skarpt läge (måndag morgon).
Snyggt!
Men jag saknar listan med forumen för olika program direkt på första sidan. Nu är det inte bara an massa extra klickande, utan dessutom inte särskilt överskådligt.
Går det att fixa, månne?

Vi gjorde en avvägning - ska vi ha 68 forum för förstasidan? Meningen med varje forum är att varje diskussion ska "märkas" och kunna särskiljas i från andra på ett smidigt sätt vid exempelvis sökning.

Vårt val är att slå ihop dom mest inaktiva forumen "Radannonser Säljes, MacGamers, Apple programvara och Övrig programvara" och istället använda kategorier i respektive forum. Vi sparade totalt 25 forum på förstasidan tack vare det.

Jag håller med dig (annars hade vi inte haft 68 forum innan förändringen) men det blev helt enkelt alldeles för mycket och det här är inte en jättedålig nödlösning.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-10-04 11:10
Ursprungligen av Björnström:

Vi gjorde en avvägning - ska vi ha 68 forum för förstasidan? Meningen med varje forum är att varje diskussion ska "märkas" och kunna särskiljas i från andra på ett smidigt sätt vid exempelvis sökning.

Vårt val är att slå ihop dom mest inaktiva forumen "Radannonser Säljes, MacGamers, Apple programvara och Övrig programvara" och istället använda kategorier i respektive forum. Vi sparade totalt 25 forum på förstasidan tack vare det.

Jag håller med dig (annars hade vi inte haft 68 forum innan förändringen) men det blev helt enkelt alldeles för mycket och det här är inte en jättedålig nödlösning.

OK, fair enough (även om jag inte alls håller med dig. Jag skrollar hellre en bit på första sidan än tvingas klicka runt och leta som nu...).

Men när man nu klickar på länken "Övrig programvara" t.ex., kan ni inte i alla fall lägga upp underavdelningar uppdelade på respektive program som tidigare istället för att ha trådar om alla program hopkastade i en salig röra som det blev nu?

Skulle inte det bli lite mer översiktligt och användarvänligt tror du?

Ursprungligen av Danne V:

OK, fair enough (även om jag inte alls håller med dig. Jag skrollar hellre en bit på första sidan än tvingas klicka runt och leta som nu...).

Men när man nu klickar på länken "Övrig programvara" t.ex., kan ni inte i alla fall lägga upp underavdelningar uppdelade på respektive program som tidigare istället för att ha trådar om alla program hopkastade i en salig röra som det blev nu?

Skulle inte det bli lite mer översiktligt och användarvänligt tror du?

Det låter fullt möjligt - i sökfunktionen inom forumkategorin kan man filtrera olika kategorier och det är nog inte svårt att göra snabbknappar.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-07 10:43
Ursprungligen av Danne V:

OK, fair enough (även om jag inte alls håller med dig. Jag skrollar hellre en bit på första sidan än tvingas klicka runt och leta som nu...).

Men när man nu klickar på länken "Övrig programvara" t.ex., kan ni inte i alla fall lägga upp underavdelningar uppdelade på respektive program som tidigare istället för att ha trådar om alla program hopkastade i en salig röra som det blev nu?

Skulle inte det bli lite mer översiktligt och användarvänligt tror du?

Håller med fullkomligt! Även under "Apple programvara" måste ni skapa undergrupper för de respektive applikationerna. Grymt oöverskådligt som det är nu att tex behöva slåss med en massa garageband och itunesinlägg när man vill läsa om FCE osv. Dvs som det var förut vore kanonbra.

Uppskattar siten och ert jobb oerhört i övrigt!

/J

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-10-04 08:56

Har inte heller läst hela tråden, men vill också påminna om min önskan med ett snabbval för de trådar där jag har varit aktiv och där det finns nya inlägg!

Dessutom behövs det en moderator som håller kolla på inläggens ålder och aktualitet i forumet 'radannonser' och dess subforum. Ett litet men inte helt oviktigt skitjobb som jag kan åta mig om ingan annan känner sig hågad.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-10-04 14:58

Borde inte 99mac ligga i framkant och köra senaste Apache (2.0.52) och PHP 5.0.2?

Ursprungligen av hugin:

Borde inte 99mac ligga i framkant och köra senaste Apache (2.0.52) och PHP 5.0.2?

Haha, det var ju också en fråga
Jag gillar inte att betatesta i produktion men mina kunskaper inom Apache är något begränsade på UNIX-sidan måste jag erkänna. Vi kör Turck MMcache för php-cachning och då tror jag inte det bara är att "byta" utan problem.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-10-04 15:31

Det har ju bl.a. täppts till en hel del säkerhetshål sedan 2.0.48.

http://www.apache.org/dist/httpd/CHANGES_2.0

  • Medlem
  • 2004-10-04 21:29

Har nu inte orkat läst igenom alla inlägg, men en mindre relevant fast ändock skojig funktion vore att någonstans på förstasidan visa G5'ans uptime för stunden.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2004-10-04 21:47

Vet inte om detta har tagits upp redan, men skulle ni kunna göra så att det går att välja att inte visa nyheter när man väljer "Nya inlägg".

Det blir hopplöst rörigt att navigera bland de nya skrivna inläggen när de får trängas med nyheter från alla möjliga håll och kanter.

Snälla?

  • Medlem
  • 2004-10-04 21:50

Jag skulle gärna ha en "nästa"-knapp i botten av långa trådar, i stället för eller i kombination med "sista"-knappen. Och gärna lite fler siffror så att det inte bara är "1, 2, 3, sista".

Den ytterst smidiga länken "dagens aktiva" som förut låg i sidfoten är borta.. Kan den få komma tillbaka? Tack!

  • Medlem
  • 2004-10-05 17:02
Ursprungligen av Johan S:

Den ytterst smidiga länken "dagens aktiva" som förut låg i sidfoten är borta.. Kan den få komma tillbaka? Tack!

Har alltid haft en länk till "Dagens aktiva" saknar denna oxå...!

Bevaka tråden