Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

pinga?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-09-16 17:59

<BREV>hej. jobbar på ett callcenter, för en internettoperatör. har lärt mig hur, om det ev. är fel nummer till dns-server, så kan man i windows pinga via CMD (command) eftersom vi har en del mac-kunder, och jag själv kör mac, så skulle jag vilja veta om man på något vis kan pinga en webadress i terminalen eller liknande för att testa dns-nummren. </BREV>

• Oregistrerad
  • 2004-09-16 18:04

vid prompten> Ping 'ip-adressen'

Avsluta med ctrl+C - vill du ha alternativ för paketstorlek m.m. så kolla på "man ping" i terminalen…

Ursprungligen av garp:

<BREV>hej. jobbar på ett callcenter, för en internettoperatör. har lärt mig hur, om det ev. är fel nummer till dns-server, så kan man i windows pinga via CMD (command) eftersom vi har en del mac-kunder, och jag själv kör mac, så skulle jag vilja veta om man på något vis kan pinga en webadress i terminalen eller liknande för att testa dns-nummren. </BREV>

Öppna terminalprogrammet (motsvarar CMD men är tusen gånger bättre) i /Program/Verktyg.
skriv exv:

ping www.dn.se (tryck retur)

eller
traceroute www.dn.se
eller
dig www.dn.se (i svaret ser du längst ner vid "SERVER:" vilken DNS-server du/kunden resolvade:) adressen genom, om någon.

det finns också massor av andra nätverksdiagnostiska program tillgängliga i unix.

Senast redigerat 2004-09-16 18:16
  • Oregistrerad
  • 2004-09-16 19:15

Vill du ha en grafisk variant så finns Nätverksverktyget bland programmen i Mac OS X. Själv föredrar jag terminalen, men det är ju en smaksak.

Är det frågan om tekniskt okunniga stackare som inte har använt terminalen är det trevligare för dem att du kollar upp ip-adress till t.ex. google och ber dem skriva in det direkt i webläsaren istället. De slipper terminalen och du får veta om felet är dns-uppslag eller något annat ändå.

1
Bevaka tråden