Det finns tre Pascal-kompilatorer för OSX/PPC: Metrowerks (som separat nedladdning till CodeWarrior 5 och upp), GPC och Free Pascal. Dessutom ska man inte glömma GNAT, en fri Ada. Jag använder själv MetroWerks, men räknar med att gå över till de andra med tiden, och på kuppen få bättre korsplattformsmöjligheter.
C-maffian älskar tyvärr att tråka de som gillar läsbara språk, så det är nog bäst att ta sina Pascal-frågor till annat håll, lämpligtvis Pascal-mailinglistan som sköts från www.pascal-central.com (tror jag, jag är med i den sedan länge men jag minns inte var man går med).
Sanningen är att det fungerar mycket bra att blanda C och Pascal i samma projekt, och de två språken anropar varandra utan problem. Man kan alltså glatt vara flera utvecklare i samma projekt som använder olika språk, eller så tar man till det språk som gör jobbet bäst för varje delproblem. Dock pratar inte C++ och Object Pascal lika bra med varann, så man får använda "rena" funktionsanrop.
Tyvärr gillar alldeles för många av C-isterna inte att man har avvikande åsikter och älskar att baktala alldeles utmärkta programmeringsspråk, liksom Ada, så man får hålla sig i skymundan för att inte bli mobbad. Det känns lite som skolgården på mellanstadiet. Ofta har dessa personer minimal erfarenhet dessutom, har bara sett Pascal på larviga nybörjarlabbar i första årskurs, och tror i värsta fall att de skulle vara signifikant långsammare än C, att det skulle sakna OO-möjligheter eller något annat dumt. Det sägs att Ada är språket som alla hatar utom de som kan någonting alls om det.