Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför Bluetooth?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-09-16 22:07

Står i begrepp att köpa en ny iBook.

Har kört PC tidigare, därav posten i denna avdelning. Jag tänkte om nån kunde motivera för mig vad man ska ha bluetooth till - det finns ju som option till datorn. Man kan ha en trådlös mus, visst, men det kvittar fett för mig. Vad annars kan man ha BT till när man pratar bärbara datorer? Är det värt att lägga slantar på att få det med när man köper datorn?

Det är trevligt att ha när du skaffar mobil med blåtand.

• Oregistrerad
  • 2004-09-16 22:21
Ursprungligen av Pelle Sten:

Det är trevligt att ha när du skaffar mobil med blåtand.

Ok. Because? Kan man tanka över låtar som mobilsignaler eller?

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-09-16 22:20

http://macnytt.se/news/index.lasso?news_id=6375&part=shownews.inc&s=

Kan ladda hem spel, bilder etc. och slänga över på min mobil. Att köra med trådlös mus är jäkligt gött när du har bärbar dator. Du kommer säkert att ha nytta av det i framtiden så släng i det nu, annars måste du plugga in en i sidan och det finns alltid risk för att man bryter den.

• Oregistrerad
  • 2004-09-16 22:24
Ursprungligen av Fralle:

http://macnytt.se/news/index.lasso?news_id=6375&part=shownews.inc&s=

Kan ladda hem spel, bilder etc. och slänga över på min mobil. Att köra med trådlös mus är jäkligt gött när du har bärbar dator. Du kommer säkert att ha nytta av det i framtiden så släng i det nu, annars måste du plugga in en i sidan och det finns alltid risk för att man bryter den.

Ger det nånting då? Jag tycker man sitter så nära den ändå så att sladden till musen borde kvitta? Eller?

Fast visst, saker som sticker ut från sidan suger. Det stämmer.

Med Salling Clicker kan du göra det mesta verkar det som. http://homepage.mac.com/jonassalling/Shareware/Clicker/

• Oregistrerad
  • 2004-09-16 22:27

För lite ideer:
< http://homepage.mac.com/jonassalling/Shareware/index.html >
< http://www.apple.com/bluetooth/ >

(Det är ju lättare om man hittar nyttan själv…)

Fast visst kan man leva ett bra liv utan bluetooth om man vill…

Man kan även synkronisera adressböcker, kalendrar samt skicka SMS t.ex.

Eftersom Bluetooth är en generell PAN-standard (Personal Arean Network) (observera standard, inget Apple-specifikt. Fler och fler ansluter sig till standarden bland tillverkarna) har den många användningsområden. MÅNGA coola funktioner och användingsområden lär dyka upp framöver. Tro mig: köp med BlueTooth och fundera vidare på vad du vill ha det sill senare. Höjer väl även andrahandsvärdet på datorn. (Jag kommer inte köpa datorn av dig om den inte har BT...

Värt att notera är att man KAN beställa iBook med BT inbyggt även från ÅF, inte bara AppleStore. Men det vill till att det är en sk. direktköpande ÅF som kan beställa från Apple. Detta trodde inte jag, men jag fick förklarat annorlunda för mig av de ÅF som är här på forumet.

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-09-16 22:32

Ja just det, jag kan skicka över mitt schema till min mobil, kan vara jäkligt behändigt om jag någonsin orkar ta tag i det.

• Oregistrerad
  • 2004-09-16 22:39

Jag ser en jävligt bra grej nu: att kopiera adresser och telefonnummer från mobilen in till en textfil eller ett kalenderprogram. GULD värt när mobben blir stulen på krogen. Jag har tänkte skriva av mina nummer länge, men jag ids fan inte göra det för hand.

• Medlem
  • 2004-09-16 22:43
Ursprungligen av petsematary:

Jag ser en jävligt bra grej nu: att kopiera adresser och telefonnummer från mobilen in till en textfil eller ett kalenderprogram. GULD värt när mobben blir stulen på krogen. Jag har tänkte skriva av mina nummer länge, men jag ids fan inte göra det för hand.

Är det så man gör på Windowssidan? Skriver av adresser för hand... pffff.

• Oregistrerad
  • 2004-09-16 22:43

Mnja…
…såntdär brukar ju gå göra via kabel (USB eller seriell) och program på en pezeburk oxå…
…bluetooth handllar mer om smidighet och ständig tillgänglighet.
(Går ju surfa smidigt trådlöst via mobben ex.v. - om man har råd…)

• Oregistrerad
  • 2004-09-17 08:31

Absolut guld värt! Mobiler blir stulna, kvarglömda på sommarstället eller någon annanstans, eller så köper du en ny mobil. Backup, alltså.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-16 23:52

Har man vant sig vid BT och annat godis vill man inte vara utan. Funkar finfint på Macen.

• Oregistrerad
  • 2004-09-17 02:38

Jag kopplar upp PowerBooken och kollar eposten med min NEC e616 över blåtand. Det känns rätt glassigt.

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-09-17 10:18

Finns nåt som är så underbart som teknikprylar??

- Ja, trådlösa teknikprylar.

• Oregistrerad
  • 2004-09-17 11:14

grymt att använda Clicker och byta låt, ställa in volymen osv med mobilen.

I love my BT

Varför Bluetooth ?

Då kan du styra ditt kylskåp i framtiden, ex. 7 eller 8 grader celsius.

• Medlem
  • International user
  • 2004-09-20 20:07

Så fort jag får mina €€ av csn ska det beställas BT

känns nu som att allt som blivit normalt över usb börjar gå över till blåtand.
gps mottagare är ett universal exempel eftersom samma bt gps funkar med alla enheter som har stöd för bt. så slipper man ha olika sladdkonfigurationer till olika enheter (pda, mobil etc).
jag tror att blåtand kommer bli rätt nice om ett tag. som alla påstod att usb skulle bli (men enligt mig aldrig blev) fast utan sladd!
och så dyr är ju inte apples inbyggda modul..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-21 18:28

Min mobil synkar sig själv automatiskt med kalender och adress/telefonnummer när jag är i närheten av datorn.
När någon ringer kommer vem upp på skärmen och iTunes tystnar (pausas). Skulle jag se på film i datorn pausas den när någon ringer. Likaså ringer jag upp med mobilen tystnar iTunes, skitbra då jag lirar fett högt ofta.
I övrigt styr jag iTunes helt med mobilen om jag vill (volym, låtlistor, nästa låt, etc etc).
Jag har själv scriptat ett bildvisningsprogram så jag enkelt kan gå till nästa bild/föregående bild. Skitbra då jag ofta visar bilder på datorn.
SMS kommer upp på datorn. Jag kan skicka SMS från datorn (genom mobilen).

etc.

Skulle jag kunna Applescript skulle jag säkert lekt ihjäl mig.
Blåtand och Sony Ericsson är sjukt bra. Salling Clicker är fint också.

Jag har blivit positivt förvånad över hur väl Bluetooth fungerar och hur snabbt det går att överföra filer (normalt 70-80kb/sek).

Genom att slå på Bluetooth på min bärbara just nu kan jag nå tre mobiltelefoner och två andra datorer, snabbt överföra filer (mobil -> pc -> mac -> mobil om jag vill utan probs) och synka olika tjänster.

Tänk om Wifi fungerade lika bra

Bt

Står i begrepp att köpa en ny iBook.

Har kört PC tidigare, därav posten i denna avdelning. Jag tänkte om nån kunde motivera för mig vad man ska ha bluetooth till - det finns ju som option till datorn. Man kan ha en trådlös mus, visst, men det kvittar fett för mig. Vad annars kan man ha BT till när man pratar bärbara datorer? Är det värt att lägga slantar på att få det med när man köper datorn?

det käcka är att på en Mac hänger allt liksom ihop på ett helt annat sätt, iCal/Adressboken/iSync mm kan dra nytt av varann på ett sätt som en PC aldrig kan. Ligger mobilen brevid burken och det ringer kan du få numret till ringaren över hela skärmen, hans/hennes foto och data "bluppar" upp från adressboken...Det är det här som är det coola.

Sen kommer det fler och fler saker som många säger som använder BT. Det blir rätt gött att slippa alla ämrans sladdar....

jag har vart med länge... har MÅNGA sladdar

• Oregistrerad
  • 2004-09-30 23:58

...sa han och fick cancer av all elektromagnetisk strålning.

Tack för alla tips!

Ursprungligen av Goflorp:

det käcka är att på en Mac hänger allt liksom ihop på ett helt annat sätt, iCal/Adressboken/iSync mm kan dra nytt av varann på ett sätt som en PC aldrig kan. Ligger mobilen brevid burken och det ringer kan du få numret till ringaren över hela skärmen, hans/hennes foto och data "bluppar" upp från adressboken...Det är det här som är det coola.

Sen kommer det fler och fler saker som många säger som använder BT. Det blir rätt gött att slippa alla ämrans sladdar....

jag har vart med länge... har MÅNGA sladdar

Nar jag kopte en PowerBook 12" och en Sony Ericsson T610 forra sommaren blev jag fullstandigt beroenda av Bluetooth. Sedan dess har jag uppgraderat telefonen till en T637 och kopt en Palm Zire 72. Jag kopierar kalendern till telefonen, men har valt att inte synchronisera nagra telefonnummer eftersom alla inte skulle fa plats i telefonens minne; jag antar att en enkel losning skulle vara att skapa en ny grupp i AddressBook som innehaller de kontakter som skall synchroniseras. Att se nagon synca en Palm med USB kanns valdigt alderdomligt for mig nu.

Tva negativa saker:

1. Eftersom jag foredrar Apple's PIM-programvaror framfor Palm Desktop valde jag att for ungefar en manad sedan att installera Apple's conduit. Da jag inte tror att min dator och min Palm skulle kracha eller bli stulna samtidigt gor jag ingen backup av min Palm-mapp. Problemet med Apple's conduit ar att Palm Memos (och vissa andra funktioner) inte langre synchroniseras. Detta gjorde att jag forlorade massor av information som det hade tagit mycket lang tid att sammanstalla. Lyckligtvis kunde nastan allt aterstallas, men jag saknar exempelvis fortfarande PIN for Handelsbankens telefonservice. Alltsa: Varning for Apple's Conduit!!!

2. Mest i experimentsyfte beslutade jag mig for att lagga i princip alla Officedokument pa ett 512MB SD Card. Ideen var att alltid bara med sig sa mycket information som mojligt. Tyvarr gjorde detta att jag plotsligt insag hur langsamt Bluetooth verkligen ar. Jag forde over ungefar 300-350MB, vilket enligt 70-80KB/s torde ta ungefar en och en halv timma; hur som helst, det tog over fem timmar. Varje sync tog sedan oandligt lang tid eftersom officeprogramvaran syncar varje fil individuellt istallet for att forst lata bada devicerna individuellt titta pa vad som har andrats och sedan endast synca det. Hastighetsforbattring verkar inte vara sa langt bort i alla fall. Alltsa: Bluetooth ar riktigt langsamt!!!

Det ar alltid trevligt att ringa upp nagon fran Palmens adressbok och sedan prata i ett tradlost headset utan att behova rora telefonen. Jag skulle absolut inte valja en mobiltelefon utan Bluetooth idag, vilket gjorde att jag i princip bara hade tva modeller att valja mellan nar jag kopte en ny telefon for ungefar en manad sedan. USA ligger helt klart efter Europa nar det galler att marknadsfora tekniker som Bluetooth och WiFi.

Beklagar att det blev sa langt, kan dock prata hur lange som helst om Bluetooth.

Jesper

Jag ser fram emot nar Bluetooth ar tillrackligt snabbt for att overfora musik till iPod Mini...

1
Bevaka tråden