Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

nybörjarfrågor

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-17 15:37

nu sitter jag här med min helt nya powerbook 4 12". Har en del frågor.
finns det ingen snabbmeny som liknar den man fick upp i windows när man högerklickade på ikoner?
finns det något program som spelar upp wma filer?

tack på förhand!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-17 15:42

Snabbmeny får du upp om du håller ner Ctrl medan du klickar, eller om du ansluter en extern tvåknapps-mus.

Ang. WMA vet jag tyvärr inte.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-17 15:42
Ursprungligen av hamp:

finns det ingen snabbmeny som liknar den man fick upp i windows när man högerklickade på ikoner?

tack på förhand!

Håll inne ctrl och klicka på en ikon så får du vad du är ute efter.

Windows media player ska väl klara av wma tror jag, macversionen finns på microsoft.com

Ursprungligen av hamp:

tack på förhand!

Windows Media Player för OS/X kan du ladda ner här : http://www.microsoft.com/mac/otherproducts/otherproducts.aspx?pid=windowsmedia

/CMH

• Oregistrerad
  • 2004-09-17 15:56

Det finns ett program som heter Sidetrack som låter dig ange att t.ex. musplattans högra hörn ska funka som högerklick, högra kanten som skroll, etc.
Jag tror att VLC och Mplayer spelar WMA också.

Sök efter programmen på www.versiontracker.com

• Oregistrerad
  • 2004-09-17 15:59

Smidigaste sättet att starta program/öppna dokument/etc är att använda QuickSilver. Du kommer aldrig sakna Start-menyn. Sök efter det på VersionTracker.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-18 01:52

har tankat hem det nu, det verkar ju vara ett med "sökprogram"? eller?
en fråga till... hur avinstallerar man program och vad gör man med alla filer som hamnar på skrivbordet när man laddat hem??

• Oregistrerad
  • 2004-09-18 10:14
Ursprungligen av hamp:

en fråga till... hur avinstallerar man program och vad gör man med alla filer som hamnar på skrivbordet när man laddat hem??

Mitt råd är att du skapar en mapp som är speciellt avsedd till nerladdade filer. Sedan ställer du in Safari på att ladda ner filer till den mappen. Det blir så lätt för mycket på skrivbordet annars...
Jag brukar slänga saker i papperskorgen när jag inte behöver något längre...

• Oregistrerad
  • 2004-09-19 20:03
Ursprungligen av hamp:

Det är ett program för att starta program. Du väljer vilket program du vill starta genom att trycka på ctrl-space (eller välj en egen kombination i inställningarna, jag kör äpple-space) och skriva en del i namnet (t.ex. "wor" för Microsoft Word). Om QS väljer rätt program trycker på du Enter för att starta det, annars kan du välja det i en lista (och QS lär sig vilken du ville starta till nästa gång).
Du kan få den att fungera på samma sätt med dokument, kontakter i adressboken, etc. Extremt smidigt.

• Medlem
  • S.Sandby
  • 2004-09-18 10:04

Avinstallation av program görs enklast genom att dra programikonen till papperskorgen. Man kan stöta på vissa program har en speciell avinstillare (som då medföljer programvaran).

• Medlem
  • 2004-09-18 12:27

iTunes ska numer automatiskt konvertera WMA-filer till AAC/MP3. Om det är en OK lösning för dig.

Annars finns EasyWMA som konverterar WMA-filer:
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/23003

Ursprungligen av eQ:

iTunes ska numer automatiskt konvertera WMA-filer till AAC/MP3. Om det är en OK lösning för dig.

Gäller inte det bara Windowsversionen av iTunes?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-22 11:15

ja, quicksilver har jag lärt mg nu. ett höjdarprogram, jag håller med! har en fråga till:
kan man inte sortera mappar mm i finder efter namn, datum mm? är det det man har "mapkommandon" till?

tack för all hjälp!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-22 15:28
Ursprungligen av hamp:

ja, quicksilver har jag lärt mg nu. ett höjdarprogram, jag håller med! har en fråga till:
kan man inte sortera mappar mm i finder efter namn, datum mm? är det det man har "mapkommandon" till?

Beroende på visningen i fönstret kan du ordna innehållet på olika sätt. Du byter visningsläge i menyn Innehåll. Om du t.ex. väljer "som kolumner" kan du klicka på kolumnrubrikerna för att sortera.

1
Bevaka tråden