Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skrivarserver i OSX

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skulle behöva reglera åtkomsten till en av våra skrivare. (Xerox M24) och något säger mig att man borde kunna använda sig av den skrivarserver som finns inbyggd i OSX-server (10.2). Jag har lyckats med att reglera utskriften, dvs ställa in hur många utskrifter varje användare ska kunna göra, men man kan fortfarande ansluta direkt till skrivaren.

På tex en NT-server kan man tvinga klienterna att använda sig av skrivarserverns utdelning, men denna funktion lyckas jag inte hitta i OSX. Man kan visserligen ställa in skrivaren så att den bara tar emot utskrifter från ett visst IP, men AppleTalk överbryggar detta..

Är det någon som har erfarenhet av detta eller liknande problem? Eller kanske någon annan smart lösning på problemet.

Ps. Skrivaren har en egen kontohantering, men den lyckas inte Xerox att få igång

/Johan

• Medlem
  • International user
  • 2004-09-17 20:44

Denna tråd ska jag följa med intresse. Har samma behov med 3 st Xerox 7700GX.

• Medlem
  • Orranäs
  • 2004-09-17 21:13

och det går inte att stänga av appletalk?

i skrivaren

• Medlem
  • International user
  • 2004-09-17 21:23
Ursprungligen av Tobbe Hj:

och det går inte att stänga av appletalk?

i skrivaren

Man ska inte krångla till det för användarna. Bara sätta upp vissa restriktioner.

• Medlem
  • Orranäs
  • 2004-09-17 21:29

Jag menade inte stänga av appletalk för användarna utan i skrivaren. Johan ville ju att man skulle vara tvungen att ansluta genom skrivarservern. OsX-server kan ju ansluta till skrivaren genom ip, och användarna med appletalk till skrivarservern.

Tanken om att stänga av Apple Talk låter korrekt, men det krånglar till det. Och till råga på allt finns det PC användare i nätverket som kan utnyttja IP för att skriva ut. Tyvärr fungerar inte heller IP-utskrift 100% i Mac-miljö
/Johan

• Oregistrerad
  • 2004-09-18 12:01

Apples tekniker tycker (inofficiellt) att printservern i OS X Server är ett misslyckande. Jag kan hålla med, för vi har bara haft problem med den. Framför allt instabilitet och den slutar att fungera helt hållet. Vad jag förstår bygger den på Xinets programvara.

Skapa två separata nät ett för skrivare och för användare. Låt skrivarenservern ha tillgång till båda och försvara IP-nummer serien till skrivarnätet med ditt liv.
Något annat sätt har jag inte lyckars lösa det på. OS X Server kan inte styra så att vissa skrivare ska synas på nätet eller inte.
Något liknande ska komma i 10.4 Server.

Mac anävndare är ett mindre helvete i större organisationer. De kan för mycket.
Går det segt via skrivarenservern kopplar det upp sig direkt mot skrivaren och hindrar för skrivarservern att göra sitt jobb korrekt.

För jag kan meddela att en Win 2000 skrivarserver inte hanterar detta med direktkopplade klienter mot "sin" skrivare. Den skickar på sina utskrifter och håller den skrivaren på att skriva ut något från en direktkopplad klient försvinner utskriften i cyberrymden. Been there, done that.

Jag har då inga som helst problem med IP-utskrift från OS X. Jag kör det primärt hos alla mina kunder och även själv. Skrivarservern tycker även jag är dålig, använder den extremt sällan.

Senast redigerat 2004-09-18 12:15

Det låter onekligen konstigt att detta inte går att lösa på ett enklare sätt. Mattias du menar alltså att detta är ett problem även i Windowsmiljö?

Det med att skapa två separata nät låter som en möjlig lösning, men det ligger lite utanför mitt kunskapsområde hur man skapar fler nät. Är det krångligt?

/johan

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-09-18 15:02

Du kan använda en ASIP-server (en gammal 604e-burk) som mellanhand för utskrifterna. Den kan nämligen dölja den riktiga skrivaren på Appletalknätet. Sätt upp en kö i ASIP som du lösenordsskyddar, och sen låter du OSXS ha en specialanvändare som den skriver ut med till ASIP-servern.

På det viset kan du kontrollera printquota samtidigt som du förhindrar att någon skriver ut direkt till skrivaren.

En lite meckig väg, men i väntan på att OSXS ska fixa det hela på egen hand...

Det är nästan så att man blir lite nostalgisk

Jag trodde inte att man kunde lösenordskydda kön i ASIP. Kan man skapa olika lösen med olika utskriftskvoter också, eller är det överkurs??

Någon som känner till några extern programvara?

/Johan

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-09-18 17:42

Man kan inte lägga in begränsningar i antal utskrifter (quotas) i ASIP, men att lösenordskydda går bra. Så gör du en kombination av printservrar (klient -> OSXS -> ASIP -> skrivare) så borde det inte bli några problem att uppnå det du vill.

1
Bevaka tråden