Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

dmg och dmg.sit??

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-18 01:27

vad är det här för filer? Laddade hem ett program, det lade sig som en skiva man kunde mata ut. Om jag tar bort dessa filer kan jag inte köra programmet... berätta för mig hur det funkar!

Dra filerna från "skivan" till din Applications mapp, sen kan du mata ut skivan och slänga .dmg-filen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-18 01:53

aha! så om man laddat hem något så lägger man det där eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-18 11:52
Ursprungligen av hamp:

aha! så om man laddat hem något så lägger man det där eller?

Ja, de flesta program som man laddar ner behöver man inte installera, utan man bara drar dem från skivavbilden som de kommer i till Program-mappen (eller var du själv vill ha dem - på Mac händer inget om program skulle ligga någon annan stans - du ser ju själv att programmet går att köra även från en låst skivavbild).
Vissa program ska man dock installera och då ligger det en installerare i skivavbilden istf själva programmet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-18 02:09

hamp,

Filändelsen ".dmg" avser en "diskimage", d.v.s. ev avbild av t.ex. en CD-skiva... Dubbelklickar man på en .dmg-fil, öppnas den och läggs som en skiva/enhet på skrivbordet.

.dmg-filer skapar man med programmet Skivverktyg, vilket ligger i mappen Program->Verktygsprogram

Filändelsen ".sit" eller ".sitx" är komprimerade filer eller mappar med filer. Dubbelklickar man på en .sit/.sitx-fil, packas den upp som en mapp/dokument. Vanligtvis hamnar filen i samma mapp som .sit-filen.

.sit/.sitx-filer skapar man med programmet StuffIt/DropStuff, vilket är ett program från företaget Allume Systems StuffIt är det i särklass vanligaste komprimeringsprogrammet på Mac. StuffIt kan även komprimera i format som är vanliga på PC/Unix, såsom ".zip", ".tar" m.fl.

Kontentan av detta är att din fil med filändelsen ".dmg.sit" är en disk-image som även är komprimerad med StuffIt.

Lycka till,

-Torkel

Man kan väl även tillägga att en sit-komprimerad dmg är lite onödigt. Även dmg-fotmatet kan komprimera så det blir tårta på tårta.

Stuffit Expander som packar upp sit-filer kan ta bort ev mellanlagrade filer automatiskt om man vill det. Den funktionen är dock avstängd som default. En sit-packad dmg lämnar i ditt fall kvar både sit-fil och dmg-fil på skrivbordet efter uppackningen. Med funktionen aktiverad så tas sit-filen bort och bara dmg-filen blir kvar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-19 12:11

så efter att jag klickat på dmg filen och den lagt sig på skrivbordet som en skiva/enhet, ska jag dra den dit jag vill ha den och sedan slänga det som ligger på skrivbordet?
svårt att komma in i mac-språket

Den virtuella skivan som lägger sig på skrivbordet innehåller det du vill spara eller installera. Det kan ju variera vad skivan innehåller. Ibland ett program som bara är att köra rätt av men ibland en installerare. Om det är ett körklart program så drar du in en kopia i din programmapp. Är det en installerare så kan du köra den direkt från skivan. Och när programmet är lagt i programmappen eller installationen är klar så kan du kasta alla filer på skrivbordet.

tack för all kunnig hjälp som man får genom att läsa trådarna, detta gjorde att jag troligtvis kommer kunna installera ett bilspelsdemo

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-19 03:55

Och i fallet program behöver du väl aldrig dra över hela den monterade volymen (skapad ifrån ditt klick på dmg-filen) utan det är väl bara själva programikonen i denna som du behöver dra över till applications.

Dvs såhär, inte hela saken åt höger: http://static.flickr.com/81/266046549_f33522ec18_b.jpg

1
Bevaka tråden