- macaholic
- Medlem ●
Jag driver en liten firma som arbetar md utveckling i FileMaker och Lasso. I samband med det så kommer jag ju i kontakt med både PC och Mac kunder. För någon vecka sedan fick jag lära mig något nytt om Mac OS X av en kund som egentligen inte kan speciellt mycket om datorer.
Jag såg honom sitta och fibbla med bilder i iPhoto och helt plötsligt tar han tag i en bild och drar den till ikonen för Photoshop!!! Det hade jag ingen aning om att man kunde.
En annan liten kul sak som jag faktiskt inte kände till var att om man har en öppna dialogruta och dra en fil, exempelvis från skrivbordet in i dialogrutan så hoppar dialogrutan till destinationen där filen ligger.
En annan sak som förvånade mig var när en kompis till mig som har ganska mycket musik på sin dator ville bränna ut låtar till en CD-skiva till bilen. Problemet var att musiken var i iTunes formatet AAC och det klarade hans bilstereo inte av.
Jag förklarade honom att han behövda dra sina filer till en mapp på skrivbordet för att sedan dra dem till konverteringsprogrammet och sedan till toast för bränning.
Idag ringde ham mig stolt och berättade att man inte behövde dra dem till skrivbordet utan man kan dra dem direkt från itunes till konverteringsprogrammet och sedan vidare till toast!!! Ingen mellanlagring alls.
Det hör till saken att den herren är snart 60 bast! Han tyckte det kändes ganska naturligt! Det vara bara jag som inte fattade enkelheten.
Jag kände bara att jag ville uttrycka min stolthet över att köra ett operativsystem där alla kan vara med ung som gammal, nybörjare som avancerad användare.
Du kan ju även bara göra en ny playlist i itunes och bränna denna så bränns den som en vanlig musik-cd
Funkar bara om man har en intern cd-brännare som stödjer itunes. Alternativt en extern brännare som stödjer itunes.
Funkar bara om man har en intern cd-brännare som stödjer itunes. Alternativt en extern brännare som stödjer itunes.
Det funkar väl med de flesta brännare, även för PC? I en mac torde det dock ej vara några problem alls, då alla deras brännare såklart stödjer iTunes.
Sedan är det ju en smaksak om man har en bilstereo med mp3-stöd, då får man ju in många låtar på en skiva. Fler än om man bränner ut ren musik, som ändå inte blir av bättre kvalitet då den redan varit mp3/AAC engång i tiden
Jag förklarade honom att han behövda dra sina filer till en mapp på skrivbordet för att sedan dra dem till konverteringsprogrammet och sedan till toast för bränning.
en sak jag undrar bara, varför ville du att han skulle dra dom till skrivbordet först
Hm... det glömde jag kanske att säga.
Ingvar, som min kompis heter har en MP3-spelare i bilen alltså en sån där vanlig bilstereo med stöd för MP3.
Naturligtvis kan man bränna vanliga musikskivor från itunes direkt men nu var det ju inte det han ville.
Med toast kan man ju bränna en vanlig dataskiva som innehåller flera hundra låtar. Problemet är att han har rippat alla låtar i iTunes i formatet AAC. Med andra ord behöver han konvertera ner dem till MP3 innan han bränner ut dem på skiva, eftersom hans spelare inte kan läsa AAC
Ingvar, som min kompis heter har en MP3-spelare i bilen alltså en sån där vanlig bilstereo med stöd för MP3.
Naturligtvis kan man bränna vanliga musikskivor från itunes direkt men nu var det ju inte det han ville.
Med toast kan man ju bränna en vanlig dataskiva som innehåller flera hundra låtar. Problemet är att han har rippat alla låtar i iTunes i formatet AAC. Med andra ord behöver han konvertera ner dem till MP3 innan han bränner ut dem på skiva, eftersom hans spelare inte kan läsa AAC
du kan bränna en dataskiva med mp3 låtar från iTunes. Om man väljer att bränna som "MP3 CD" i iTunes inställningarna så kommer iTunes att bränna en dataskiva med enbart mp3-låtar på
Man kan göra detta i iTunes under inställningar/bränna välj MP3 gör en ny playlist lägg i dom låtar man vill ha och bränn! varför gå över ån efter vatten?
Man kan göra detta i iTunes under inställningar/bränna välj MP3 gör en ny playlist lägg i dom låtar man vill ha och bränn! varför gå över ån efter vatten?
Fungerar inte för mig, när jag försöker bränna kommer det upp "inget av objekten kan brännas till skiva". Man måste nog ha kodat som mp3 från början.
Men när man tänker efter är frågan om en omkodad aac skulle låta särskillt bra. Två förstörande komprimeringar skall nog inte göras på varandra.
Fungerar inte för mig, när jag försöker bränna kommer det upp "inget av objekten kan brännas till skiva". Man måste nog ha kodat som mp3 från början.
Men när man tänker efter är frågan om en omkodad aac skulle låta särskillt bra. Två förstörande komprimeringar skall nog inte göras på varandra.
Precis! Det är inte så enkelt som att ändra i inställningarna bara. Allt ska först omkodas från AAC till mp3, vilket tar en stund... :rolleyes:
hur/var ställer man in så man kan bränna igen på samma cd?
Vilken tur då att iTunes kan konvertera om ACC-filer till mp3-filer direkt i programmet. Här behövs det inte dras någonstans. Konvertera i iTunes, släng i en tom cd-skiva, skapa en ny spellista i iTunes med de låtar du vill ha och bränn sedan i iTunes, hur enkelt som helst.
Vilken tur då att iTunes kan konvertera om ACC-filer till mp3-filer direkt i programmet. Här behövs det inte dras någonstans. Konvertera i iTunes, släng i en tom cd-skiva, skapa en ny spellista i iTunes med de låtar du vill ha och bränn sedan i iTunes, hur enkelt som helst.
Då blir väl problemet att låtarna är i mp3 i iTunes. Jag hade inte velat ha en massa mp3:or i iTunes när jag kan ha ACC.
Jag såg honom sitta och fibbla med bilder i iPhoto och helt plötsligt tar han tag i en bild och drar den till ikonen för Photoshop!!! Det hade jag ingen aning om att man kunde.
Det skulle ha förvånat mig mycket om detta inte hade varit möjligt. I Windows har denna funktion funnits åtminstone sedan Win 98.
/HÖ
Vilket win98-program pratar du om sacred-eagle?
Utforskaren/Filhanteraren (Explorer) tex
I Windows kan man inte dra saker till någon docka så att effekten blir "Öppna filen med det här programmet...". Där måste du först högerklicka för att få upp en meny, vänsterklicka på "Öppna med...", klicka ner scrollen i en dialogruta flera gånger, klicka och markera ett program och klicka på Öppna. Det är minst 4 musklick i Windows och endast 1 med OS X. Vill du dessutom lägga till alternativ i listan är det bara 1 musklick i OS X (dra programmet till dockan), medans Windows är en hel nationalencyklopedie av dialogrutor.
I Windows kan man inte dra saker till någon docka så att effekten blir "Öppna filen med det här programmet...".
jo det kan du, det beror helt upp på programtillverkaren, internet explorer har så ex, ultra-edit32 är ett annat, photoshop ett tredje...osv var snäll och uttala dig inte om saker som du uppenbarligen inte känner till