Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ominstallera os-x

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-09-19 11:18

Har en ibook g4 800mhz, 640 ram och 60 gb hårddisk som jag tänkte försöka använda för att redigera film (final cut)
Har ju hört att en redigeringsdator bör vara väldigt rensad så jag tänkte därför ominstallera os-x innan jag installerar final cut.
Men jag har ju ingen aning om hur man ominstallerar os-x, hur gör man egentligen?

Om det verkligen behövs, vilken inte är så troligt, då Mac OS X själv diskdefragmenterar och underhåller sig självt, så är det det enklaste i världen.

Bara starta från CD:n eller DVD:n (håll ner "C" vid uppstart med skivan i), följ anvisningarna, välj antingen "arkivera och installera", då får du ett nytt system, men din gamla användarmapp med dina grejer sparas. Eller så väljer du "Formatera och installera", och då formateras givetvis hårddisken först, och sedan installeras ett nytt system. Glöm inte att spara alla viktiga filer på en extern hårddisk/bränn DVD först.

(De här alternativen finns under "Options", en knapp som dyker upp efter att du har valt språk, godkännt avtalet och valt startskiva.

Vill du krångla till det ännu mer, kan du, direkt när installeraren har startat, välja "Skivverktyg" från menyn bredvid äpplet (heter den File/arkiv?), och sedan formatera, felsöka, reparera rättigheter och partitionera hur du vill.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-27 22:25
Ursprungligen av marcushedenstrom:

...då Mac OS X själv diskdefragmenterar och underhåller sig självt...

Behöver man inte program som städar hårddisken? Vet du mer exakt hur OSX sköter fragmentering? Länkar?
¨

• Medlem
  • 2004-09-19 12:13

Starta från installationsskivan (håll ned "c" vid uppstart), och följ instruktionerna. Anvisningaran är gjorda så att en normalsmart apa kan följa dem.

Alternativt kan du bara starta programmet "installera OS X" från skivan. Du kan också starta skivverktyg för att radera disken inifrån installationsprogrammet om du vill.

• Oregistrerad
  • 2004-09-21 16:50

om jag väljer att "formatera och installera" måste jag då ange cd-key (eller vad det nu heter) för att kunna installera? är nämligen inte hemmavid och jag tog helt enkelt bara med mig de tre installations-skivorna...räcker det med dem?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-21 17:22
Ursprungligen av oskarrr:

om jag väljer att "formatera och installera" måste jag då ange cd-key (eller vad det nu heter) för att kunna installera? är nämligen inte hemmavid och jag tog helt enkelt bara med mig de tre installations-skivorna...räcker det med dem?

Ingen CD-key för att installera Mac OS X, bara tuta och köra. Däremot behöver du det till Final Cut Pro om du ska installera det igen.

Tillägg: Det där med att en redigeringsdator ska var rensad är väl inte riktigt så aktuellt längre. Speciellt inte om man kör Final Cut Pro, minns att AVID-programmen ibland var väldigt kinkiga angående det där.

• Oregistrerad
  • 2004-09-21 19:32

kanon att det inte behövs någon cd-key!
men då jag ska formatera om och installera på nytt, finns det där någon möjlighet att välja vilka program jag vill installera? skulle ju väldigt gärna slippa ex. internet explorer och andra program som jag aldrig använder...

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-21 19:36

kanon att det inte behövs någon cd-key!
men då jag ska formatera om och installera på nytt, finns det där någon möjlighet att välja vilka program jag vill installera? skulle ju väldigt gärna slippa ex. internet explorer och andra program som jag aldrig använder...

Nä, det du kan välja under installationen är t.ex. "localized files", dvs språkvarianter (välj bort kinesiskia och alla andra du vet att du aldrig kommer att använda), skrivarrutiner, osv.
IE och anndra program du inte vill ha slänger du all världens väg EFTER installationen.

• Oregistrerad
  • 2004-09-21 19:52
Ursprungligen av Danne V:

IE och anndra program du inte vill ha slänger du all världens väg EFTER installationen.

Jag vet visserligen bara ska vara så enkelt att dra det program man vill ta bort, till papperskorgen...MEN... jag har hört att det ändå kan finnas kvar vissa filer anknytna till programmet, på annat håll vilket ju är jäkligt störigt. Att det ska vara så svårt att få en "ren" dator, dumma apple!

Jag vet visserligen bara ska vara så enkelt att dra det program man vill ta bort, till papperskorgen...MEN... jag har hört att det ändå kan finnas kvar vissa filer anknytna till programmet, på annat håll vilket ju är jäkligt störigt. Att det ska vara så svårt att få en "ren" dator, dumma apple!

Om du har använt programmet finns det minst en preference-fil, eventuellt en hel mapp. Men förutom det kan jag inte lokalisera några andra filer tillhörande Explorer.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-21 20:11

Jo, det finns några filer kvar som kan vara på några Kb, dvs dospelar i princip ingen roll.
Men om du vill slänga t.ex. Explorer, så släng programmet, sedan sök filer med "explorer i namnet" och släng de du finner och vet tillhör programmet, t.ex. "plist"-filen.

Ibland kan andra filer finnaas, t.ex. i Home/Library/Application Support

Men om du vill slänga t.ex. Explorer, så släng programmet, sedan sök filer med "explorer i namnet" och släng de du finner och vet tillhör programmet, t.ex. "plist"-filen.

Ett allmänt tips om man vill rensa ordentligt efter program man slänger är att lägga till kriteriet "synliga och osynliga filer" i sökningen.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-22 08:55
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Ett allmänt tips om man vill rensa ordentligt efter program man slänger är att lägga till kriteriet "synliga och osynliga filer" i sökningen.

Tack Nicklas. Så självklart att jag glömde nämna det.

• Oregistrerad
  • 2004-09-22 09:20

Vid installering av OSX finns det så att man kan anpassa installationen, man kan välja bort språk som man inte behöver, men man kan även välja bort extraprogram, som Internet Explorer osv, inga problem alltså!

Mvh Sören

• Oregistrerad
  • 2004-09-22 10:10
Ursprungligen av SörenP:

Vid installering av OSX finns det så att man kan anpassa installationen, man kan välja bort språk som man inte behöver, men man kan även välja bort extraprogram, som Internet Explorer osv, inga problem alltså!

Mvh Sören

Var i installationen gör man det då?!

• Oregistrerad
  • 2004-09-22 10:24

När man kommit så långt att man har valt skiva att installera på, så kan man i fönstret där det står att man behöver två installationsskivor ner till vänster klicka på en knapp "anpassa" klicka där, så kommer det ett antal val: välja språk, skrivardrivrutiner, bsd-subsystem och extra program, osv, där kan man klicka bort de program som man inte vill ha med, det finns en hel lista där. Hoppas att detta kan vara till hjälp.

Sören

Hur stor plats tar språkfilerna? När man som jag bara har 30 gigabytes hårdisk kanske det är värt att tänka på vid nästa ominstallation.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-21 20:12
Ursprungligen av Kristofer G:

Hur stor plats tar språkfilerna? När man som jag bara har 30 gigabytes hårdisk kanske det är värt att tänka på vid nästa ominstallation.

Om jag inte minns fel så tar dom ganska saftigt utrymme, flera hundra Mb om man tar med alla.
<disclaimer: Har kanske drömt detta>

Du kan ta bort dom i efterhand. Kolla www.versiontracker.com efter nåt som jag tror heter "delocalizer".
<ännu en disclaimer: Kan ha drömt dettta åxå>

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-22 08:20

Om jag inte minns fel så tar dom ganska saftigt utrymme, flera hundra Mb om man tar med alla.
<disclaimer: Har kanske drömt detta>

Så om du noggrannt letar upp varenda sådan fil och tar bort så får du 1% extra ledigt utrymme!

1
Bevaka tråden