Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synka iCal utan .mac

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-09-19 12:11

Nån som synkar sin kalender mellan sina datorer utan .mac konto?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-21 01:10

ingen?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-09-21 07:42

Jag gör det.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-21 08:08

hehe....
hur?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-09-21 08:40

Jag har lagt upp en mapp som är webdav-delad på min server. Sen publicerar jag kalendrarna där, och prenumererar på dem på andra datorer. Dessutom har jag lagt upp en kalenderparser så jag kan titta på kalendrarna online.

Har inte .Mac så jag vet inte exakt hur den tjänsten fungerar, men på mitt sätt så kan jag bara redigera kalendrarna på den dator jag publicerar från.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-21 08:49
Ursprungligen av Kalle W:

men på mitt sätt så kan jag bara redigera kalendrarna på den dator jag publicerar från.

synd.
Hela grejjen med synken är att man kan skriva i iCal på alla datorer & synka automatiskt varje timme.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-09-21 09:21
Ursprungligen av dp:

synd.
Hela grejjen med synken är att man kan skriva i iCal på alla datorer & synka automatiskt varje timme.

Precis den funktionen har jag eftersökt länge. Gör på samma sätt som Kalle nu, men igår reggade jag ett testkonto på .Mac, och det är hur smidigt som helst, både iCal och Adressboken synkas klockrent med iSync. Är bra sugen på att skaffa .Mac "på riktigt" när mina 2 mån är över.

Ursprungligen av Kalle W:

Jag har lagt upp en mapp som är webdav-delad på min server. Sen publicerar jag kalendrarna där, och prenumererar på dem på andra datorer. Dessutom har jag lagt upp en kalenderparser så jag kan titta på kalendrarna online.

Har inte .Mac så jag vet inte exakt hur den tjänsten fungerar, men på mitt sätt så kan jag bara redigera kalendrarna på den dator jag publicerar från.

Har precis installerat denna på min hemmaserver - det verkar dock som det inte går att spara ändringar i preferences. Något som någon annan sett detta?

/CX

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-09-22 23:27
Ursprungligen av Charles Xavier:

Har precis installerat denna på min hemmaserver - det verkar dock som det inte går att spara ändringar i preferences. Något som någon annan sett detta?

/CX

Alla ändringar sparas som en kaka i din läsare, så kanske du slagit av cookies?
Annars kan du hårdkoda i inställningsfilen till phpiCalendar.

Någon som hittat en lösning på det här? Alltså.. hur synkar man en iCal-kalender mellan flera Macar och telefon utan .Mac?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-09-21 09:55

Finns en artikel om något som kanske kan vara intressant för er på www.afp548.com. Då använder man sig av phpicalander, mysql och redigerar kalendern/a via internet och prenumerar sedan på den till sina datorer. Men det krävs väll en server antar jag för detta.

http://www.afp548.com/articles/Jaguar/sharedical.html

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-09-21 11:16

Jag gissar att det är iSync som sköter om själva skynkroniseringen av kalenderhändelserna, och att det därför borde vara fullt möjligt för någon händig att peta ihop en motsvarande programvara som sköter synkning och publicering mot valfri webdav-server.

Någon utvecklare som kan och har lust skulle nog kunna tjäna en hacka på shareware-avgifter till alla som inte har .mac. *hint, hint*

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-09-21 12:01
Ursprungligen av Kalle W:

Jag gissar att det är iSync som sköter om själva skynkroniseringen av kalenderhändelserna, och att det därför borde vara fullt möjligt för någon händig att peta ihop en motsvarande programvara som sköter synkning och publicering mot valfri webdav-server.

Någon utvecklare som kan och har lust skulle nog kunna tjäna en hacka på shareware-avgifter till alla som inte har .mac. *hint, hint*

Ja, det hade varit nåt. Som det känns nu är avgiften för .Mac i lite högsta laget för den funktionalitet jag söker. Hade varit fint om de fixat en .Mac-buffé där man plockar de komponenter man vill ha. Men å andra sidan är det ruggigt snyggt integrerat med övriga systemet och iLife-programmen. Vill ha, men tvekar inför kostnaden. :-/ Nån som förresten kört Apple Backup, som kan berätta lite om det funkar bra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-21 12:51

Undrar inte om det kommer bra mycket mer tredje-parts lösningar nu när Apple "öppnar upp" iSync i och med Mac OS X 10.4

vad står de om att apple öppnar upp isync nyfiken

Ursprungligen av freemanen:

vad står de om att apple öppnar upp isync nyfiken

Här: http://www.apple.com/macosx/tiger/sync.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-21 17:32
Ursprungligen av freemanen:

vad står de om att apple öppnar upp isync nyfiken

Saxat från sidan som Leftrustle länkade till:

In Sync with Developers
System-wide availability of sync services means that developers can now easily incorporate syncing capabilities into their applications. Tiger’s sync engine is extendable, so developers can go beyond synchronizing calendars, bookmarks and contact lists.

Ursprungligen av acke:

Saxat från sidan som Leftrustle länkade till:

In Sync with Developers
System-wide availability of sync services means that developers can now easily incorporate syncing capabilities into their applications. Tiger’s sync engine is extendable, so developers can go beyond synchronizing calendars, bookmarks and contact lists.

kan mer modeller av telefoner inkluderas då?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-09-21 18:52
Ursprungligen av freemanen:

kan mer modeller av telefoner inkluderas då?

I förlängningen, ja, om jag fattat det rätt. Om inte tillverkarna själva är intresserade kan åtminstone tredjepartstillverkare fixa stöd för fler telefoner. Eller hur tolkar ni andra det?

  • Oregistrerad
  • 2005-06-28 20:06

Det finns lösningar......

Problemet är att folk inte är så hjälpsamma här längre tyvärr..

1
Bevaka tråden