Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hgus - Henrik Leffler

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-20 11:39

Vem är hgus? Användarnamnet kommer från att mitt inlogg på skolans datorer är hgus9748, lat som man är så tog jag samma,trodde bara jag skulle skriva något inlägg. Så blev man kvar...

Jag är snart 24 år gammal, och nästan färdig civilekonom från Handelshögskolan i Göteborg (HGU...). Just nu pluggar jag dock en termin psykologi. Har varit med på scen i ett par spex, varit ordförande för all sponsring på kåren, sjunger i manskör (AK), spelar gitarr och har precis börjat ta lektioner för första gången. Bodde fyra år (åk 9 och gymnasiet) i frankrike, så jag har både fransk studentexamen och franskt körkort.

Första macen var pappas IIfx, ett riktigt vilddjur som man förstås inte fick pilla på. Han skriver böcker om bil- och lastbilshistoria, och gör sin egen layout osv. Men vi pillade ändå förstås. Efter ett tag fick vi tag i några spel: Crystal Quest, Shufflepuck Café, Space Quest IV, innan Marathon gjorde entré. Men då hade pappa bytt till en 8500 och en powerbook 5300(c?). Däremellan figurerade en Portable (så j***la häftig... ) och en PB 150 som krånglade, krånglade och krånglade. 8500:an var fin, jag hade 5300an som "min" ett bra tag, och det blev den dator jag fick med mig hemifrån när jag började plugga 2000. Den hade en tendens att frysa lite då och då, men jag lånade ett modem av en kompis iaf så jag kunde fortsätta använda internet. Man suktade efter en vit iBook 500, men det blev ett två år gammalt dasslock istället. Och till helgen blir det en iBook 700. Äntligen!

Måste säga några ord om dasslocket, den har hängt med i två år och är ett under. Den är bekväm med sina rundade hörn och sköna tangentbord, dessutom är den helt ljudlös vid normal användning (dvs bortsett från hd- och cd-läsning, och helt kall. Den har snudd på stötdämpning med sin plast, hakarna är förstås att den har 800x600 upplösning, och är tung och otymplig att släpa på (och jag har släpat mycket ) 10.3 snurrar helt okej med 192mb RAM, men den är ju förstås en raket i 9:an jämförelsevis...

AIM: henrikleffler@mac.com

Kanske kan tillägga att jag även har en sköldpadda som heter Kajsa som jag haft sedan jag var åtta år, att jag gillar god mat och gott vin eller öl, samt musik på vinyl. Dessutom bygger och renoverar jag rörförstärkare, i första hand till Gitarrbruk.

lite "guts"...

ett ljudprov från min senaste förstärkare: "Orange", gammalt...

En rätt skön gammal bild från när jag plåtade mycket...

Och Kajsa!

Senast redigerat 2004-09-20 11:55
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-20 16:11

Mer hylllning till gamla iBook – dasslocket

Hej Henrik

Jag vill bara instämma i det du skriver om dasslocket – gamla iBooken. Fin dator det. Mjuk och rund och go. Skön att skriva på och blir bara snyggare med tiden. Och vita, fina tangenter och tyst och blir aldrig varm och bara fungerar och fungerar, i timme efter timme, dygn efter dygn. Jag kör också med bara 192 MB RAM och ändå har jag t o m lyckats redigera och slutföra stora, tunga filmprojekt i den! Rendering tog väldigt lång tid förstås och det hängde upp sig ibland och jag fick starta om Premiere 6 och så men det fantastiska var att det ö h t gick att genomföra på en sådan liten dator.

Hälsningar Anders

1
Bevaka tråden