Jag sitter själv med en iBook 500 MHz och har suttit i samma tankar som du; om jag ska byta, vilken modell ska jag då ta?
PowerBooken är med en snabbare systembuss, kraftigare grafikkort en snabbare maskin när det kommer till tunga jobb som spel eller videobearbetning.
iBooken är lite - med betoning på lite - långsammare, men det märker du först när du gör tunga filterjobb i Photoshop, spelar spel eller jobbar med video.
Själv tycker jag att iBooken är den mest prisvärda av de två och kommer troligen inte tappa lika mycket i värde när PBG5 kommer som PBG4 gör. iBooken ÄR mer bärbar och inte tänkt att vara annat än en bärbar dator. PB är med sina prestanda och mer gedigna kontruktion i allt - skal, utgångar, moderkort, systembuss, grafikkort etc. - närmare en ersättning till en stationär dator.
I övrigt kan jag bara hålla med andra talare att köp största hårddisken men köp minnet på annan plats än Apple Store. Sätt i BT från start men vänta med Airport tills du får råd, det kortet kan man trots allt köpa beggat och putta i själv.
iBook säger jag om du inte jobbar med video eller spelar spel.