Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stor Mac STÖLD inatt !!!

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ett stort parti G4/533MP (ca 20st) burkar är på drift sedan dom inatt stals vid ett inbrott..

Mer info senare...

[ 06-09-2001: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]

burr kalla kårar var det på en byrå?

Nej från en Högskola i sthlmsområdet..

Återkommer med #SN o mer information under dagen...

• Oregistrerad
  • 2001-09-06 23:55

Förbannat också vad mycket som stjäls!

Ja, stölderna har helt klart ökat de senaste åren. Trots att de flesta har bra larmsystem & skydd, lyckas dem... man ska nog helst inte ha något kontor

Vore ´kul´ att veta vad som stjäls mest. PC eller Mac, naturligtvis i procent av sålda burkar.

Nån som vet?

/ Anders

Det är säkert ingen tvekan om att det är PC. Macarna är inte lika attraktiva för slakt.
Ytterst få stulna PC säljs hela. De slaktas och säljes ut bit för bit.

Det borde finnas ett smidigt sätt att ta reda på om en dator är stulen eller inte, liknande det register som Larmtjänst har:

https://www.larmtjanst.se/u_efter.htm

Jag var i kontakt med svenska Apple tidigare i veckan men dom hänvisade bara till respektive polismyndighet.

Det dyker ju upp begagnade datorer ibland som kanske har ett lite väl lågt pris med avseende på modell och konfiguration.

Jag har funderat på att starta www.macregistret.com där man kan anmäla sin dator stulen

vore ett ganska schysst sätt att hjälpa till. Frågan är om t ex Polisen är intresserade?

Ja du Martin det enda rätta är väl att ta kontakt med polis respektive åklagare och höra efter men det borde inte vara några som helst problem då det vore en bra grej för att stävja stulna datorer och macar i synnerhet...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-03 14:09

Efter ett till inbrottsförsök nu i helgen fick jag idén att man tejpar fast en liten gsm-telefon med fetaste batteriet ovanför dvd´n i en stationär G4´a så blir det som en internationell spårsändare. Tjuvarna lär ju inte kolla innehållet på burkarna i första taget och man kan faktisk gömma en telefon i chassit på en G4 ganska effektivt nu när jag testade..

Laddar man den telefonen med jämna mellanrum och sen vid en ev. stöld ber man "bara" polisen att spåra numret och se om de kan ringa in telefonen... Skulle polisen göra det månne ?

// kimmo

[ 03 April 2002: Meddelandet ändrat av: kimmo ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-03 14:12

Den borde väl kunna laddas automatiskt. Man monterar in telefonen och ansluter laddaren till datorns nätdel. Bra idé förresten! Sälj den till Skandia, Länsförsäkningar eller Trygg-Hansa!

[ 03 April 2002: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

det finns väl ett litet programm (minns för fan inte vad det heter) som liksom meddelar datorns ip till en server och när datorn blir stulen, så kan man hos detta företag i USA kolla om ens datorn varit igång ifrån en annan ip än ens egen .... så tror jag att det i princip funkade

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-03 14:28

Det lär ju inte funka i praktiken då burkarna till 99,9% lär ominstalleras.

// kimmo

De här tjuvarna visste i alla fall vilken sorts dator som var bäst...

för ca en månad sedan blev frida förlag också av med sina burkar

• Medlem
  • 2002-04-10 15:39

Vi hade fyra inbrott förra året och tjuvarna snodde bara G4 :or. Jag tror att macar är välogt attraktiva för tjuvar av flera anledningar:
* Man ser skillnad på mac och mac. En G4 som är värd något är lätt att skilja från en G3 som inte är värd något.
* Macar är dyra
* Macar har trevliga handtag som gör att datorn är lätt att bära. Varje tjuv kan utan problem få med sig två burkar om man tar en i vr hand.

Jag tror att det är svårt att få ut pengar för en noname beige PC.

/Tage

Hmm.. Kom och tänka på en bondfilm där Bonds bil hade en dekal där det stod "inbrottssäker" tjuven struntade givetvis i det. Booom! Bilen exploderade när han krossade rutan!

Det kanske skulle vara något ;D

• Medlem
  • 2002-04-10 16:03

Jodå. Vi hade många kreativa idéer:

* Rakblad under handtagen på G4 :orna.
* GPS-transponder inne i datorn.
* Bygga om AC-kontakten så att man fick 220 volt rakt in på moderkortet om man inte använde våra egna sladdar (som alltid lämnades kvar).
* Överfallsalarm kepigt fastskruvad inne i datorn som tjuter så fort man klipper en låskabel.

osv osv. Inga vidare idéer som ni ser.

/Tage

Överfallslarm, GPS och GSM adaptrar borde gå att tillverka på något kommersiellt effektivt sätt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-10 18:37

Ett smart card som måste sitta instucket i datorn om den ska gå att dra igång. Eller en nyckel som på gamla Quadra 900/950.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-10 23:45

Jag jobbade på en designfirma som fick påhälsning
natten efter flytten till en ny lokal. Det var några år sedan.

Troligen var det någon på flyttfirman som gett ett hett tips inklusive
ritningar på lokalen... Tjuvarna hade gått direkt på de
värdefulla komponenterna och lämnat sådant som inte
gick att sälja därhän. Trist...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-12 11:02

Men de flesta datorer har väl fästen för låsvajer eller?

Det hjälper inte, inte heller om datorerna står i stora lådor.
En avbitartång modell större samt ett spett o sen så är lådan/vajern borta i ett nafs..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-12 11:09
Citat:

Det hjälper inte, inte heller om datorerna står i stora lådor.
En avbitartång modell större samt ett spett o sen så är lådan/vajern borta i ett nafs.

Aj fan. Men blir det inte fula märken på lådan då?

1
Bevaka tråden