Eftersom priserna på mac nästan är lika överallt så borde en butik kunna sno kunder från de som handlar på nätet. Studenterna lär väl fortsätta att köpa genom Umdac eller Mecenat dock.
Hur ska en stad som inte ens är stor nog för IKEA kunna få en Pro Store?
Vi kommer nog inte att få IKEA hit inom en överskådlig framtid. Ett IKEA i Umeå skulle stjäla Övikskunderna från Sundsvalls IKEA (förutom Umeåkunderna förstås) men samtidigt ligga för lång bort för folket riktigt långt norrut. Som det ser ut nu är det väl i triangeln Piteå-Boden-Luleå som ett IKEA är troligast. Då kan kunder komma även från Finland. Möjligen att Skellefteå skulle kunna få det.
Edit: För övrigt så röstar jag för macpub i Umeå någon gång under mellandagarna, hur låter det?
Skulle vara nice. Kan jag komma så är jag på.
Skulle verkligen uppskatta en Apple-affär i Umeå. Det var så skönt när Dialect hade sin macbutik i hörnet mellan musikanten och hifi-klubben (mitt favorithörn... =).
Ja, det var trevligt när den butiken fanns där, minns att jag köpte Mac OS X 10.0 på världpremiärdagen där!
Men, som nu utflyttat Umebo - vad är Grafit? Har de funnits länge i Umeå, och har de sålt macar? Och kanske framförallt - varför känner jag då inte till dem?
De har funnit rätt länge. De säljer i första hand till den grafiska branschen. De utför också reparationer. De som varit på nån av Apples seminarier i Umeå (brukar vara ett per år eller liknande, gratis och öppna för alla) har kommit i kontakt med Grafit för de brukar vara medarrangörer.