Om de program Du skall använda inte är omptimerade för G4ans Altivec (VelocityEngine) så är det bara MHz som räknas. Om de är optimerade (ex.vis Photoshop) är G4 snabbare vid samma MHz. Var cutten går är nog ganska svårt att sia om.
Det beror alltså på vad Du ska ha datorn till.
Det är lika illa som att säga att du lika gärna kan köra G4 istf G5. Det finns vissa program som kan vara lika snabba eller snabbare på en G4 dual 1,25 el 1,42 jämfört med en G5 SP bl.a beroende på vilket grafikkort du har. Men det betyder på intet sätt att det är hugget som stucket.
Det säger jag inte heller. Jag påstår helt enkelt att det spelar roll VAD man ska göra med datorn. Det är en väsentlig skillnad mellan olika datorers praktiska hastighet, beroende på CPU, L1-L2-L3, FSB, Grafikkort, RAM, VRAM, HD, etc. Någonstans finns det en cut i prestanda kurvorna, men jag har som sagt ingen aning om den ger iBook700 långsammare än PB400, eller vad . . .
Vissa driftsfall favoriserar iBook700, andra PB400. Det måste vara upp till var och en att göra den bedömningen för jag tror inte att det finns så utförliga tester tillgängliga. Jag har i alla fall inte sett det. Oftast används Quake som likare, men jag tycker inte att det är ett rättvisande sätt att mäta då det starkt favoriserar ett fett grafikkort.
I NUM, salig i åminnelse, fanns en jämförande test, men den var knappt tillförlitlig. Jag kunde tweaka resultaten för en och samma maskin genom att labba med inställningarna.