Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad tar så mycket utrymme?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en fråga som inte är helt lätt att formulera men här kommer ett försök:

Vad, enligt er mening, tenderar att ta upp mycket plats på HDn? Att slänga program sparar ju sällan mycket plats. Video, foto och mp3 tar naturligtvis mycket plats. Är det så att det finns inställningsfiler och/eller cahefiler som är lätta att missa när man försöker återta lite av det utrymme som det alltid verkar finnas för lite av?

Om någon förstod frågan är jag tacksam mottagare av förslag. Även om det bara är spekulationer så är de varmt välkomna. Finns det dessutom ett litet smart program som kan ge mig en översikt över vad som tar så förtvivlat mycket plats så är det en bonus.

Kolla i Aktivitetskontroll (verktygsprogram), så finner du troligen att du har över 10 GB virtuellt minne.

Tja, flummig fråga. Ett par tankar:

Du kan ju ta kommando-f (Sök) i Finder och söka efter objekt vars Storlek är Större än (t.ex.) 5000 K, så kanske du stöter på en och annan överraskning.

Ett problem enligt min mening är iTunes förinställning att "Kopiera filer till mappen iTunes Music när ett spår läggs till i biblioteket." Resultatet är att folk sitter med dubletter av alla sina MP3-filer. Nej, stäng av den funktionen och hantera dina MP3-filer manuellt. Så får du koll på läget och inga dubletter.

• Medlem
  • 2004-09-21 20:03

Det finns ett gratisprogram som heter whatsize. Det ser ut ungefär som findern men man kan se brevid varje fil/katalog hur mycket utrymme den tar. Bra sett att snabbt se hur mycket allting tar i utrymme på disken.

• Medlem
  • 2004-09-21 22:09

installerar man systemet rakt av får mam med en massa språk och skrivardrivare man inte behöver.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-21 22:27

Det finns ett ganska smart program som heter OmniDiskSweeper (sök på versiontracker.com eller gå direkt till omnigroup.com). Med det programmet kan man söka igenom hela hårddisken snabbt och se vilka mappar/program som tar upp mest plats. Jag tycker det är riktigt smidigt för att hitta de där kolossfilerna som man ändå sällan/aldrig använder,

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-21 22:58

Man kan även låta Findern visa storlekar genom att öppna ett Finder-fönster, trycka cmd-J och kryssa i Size. Kryssa sedan även i kryssrutan längst ner så visar Finder mappars totala storlek. I engelsk version heter den "Calculate all sizes".

Tack alla!

OmniDiskSweeper rockar fett! Hittade 5 GB iMovie media som hade hamnat i fel mapp. Problem solved:)

1
Bevaka tråden