Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

cola på minin

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

köpte en ipod mini till tjejen i usa för knappt en månad sen. Idag så hade hon en colaburk som sprack i handväskan och fyllade den snabbt med cola. nu vet jag inte riktigt hur jag skall gå till väga, vågar inte testa och se om den funkar för om det nu finns fukt i den. kan jag öppna den och se efter och typ blåsa lite med hårtork? och i så fall hur öppnar jag den?
tänkte vänta till imorgon innan jag testar om den funkar...riktigt surt....kvittot kan jag inte hitta heller (just flyttat)

ideer? nån som varit med om samma senario och kan ge ett lugnande besked?

tack på förhand
-Linus

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-09-21 22:31
Ursprungligen av 509blkl:

köpte en ipod mini till tjejen i usa för knappt en månad sen. Idag så hade hon en colaburk som sprack i handväskan och fyllade den snabbt med cola. nu vet jag inte riktigt hur jag skall gå till väga, vågar inte testa och se om den funkar för om det nu finns fukt i den. kan jag öppna den och se efter och typ blåsa lite med hårtork? och i så fall hur öppnar jag den?
tänkte vänta till imorgon innan jag testar om den funkar...riktigt surt....kvittot kan jag inte hitta heller (just flyttat)

ideer? nån som varit med om samma senario och kan ge ett lugnande besked?

tack på förhand
-Linus

Har ingen aning om hur du ska gå tillväga, men jag tror knappast att spilld vätska täcks av garantin... tyvärr. Vi får hoppas att hon lyckas få igång den och få många ljuvliga timmar med musik.

• Medlem
  • 2004-09-21 22:39

Sänk ned den i destillerat H2O, helst direkt (det är mao lite sent). Sätt den sedan i ett dragskåp.

Annars är tipset från många manualer att man ska ta ur batteriet (lite svårt) och lägga den i sötvatten...

Cola är inte alls bra för elektronik. Det leder ström, och är klibbigt. Jag tror faktiskt inte att jag har några substantiella tips, men eftersom iPoden är rätt tät, så är väl chansen ganska stor att ingen cola har runnit in i den. Torka av den med en fuktig trasa, och hoppas på det bästa.

Var det Cola light kan det vara en räddning eftersom sötningsmedlet i den inte är av det ledande slaget. Ofta kan det vara bra att vänta tills allt har torkat, typ nån dag eller två, innan man testar om det fungerar. Lycka till, men lite typiskt tjejer är det väl ändå?

• Oregistrerad
  • 2004-09-22 01:45
Ursprungligen av Ian Curtis:

Var det Cola light kan det vara en räddning eftersom sötningsmedlet i den inte är av det ledande slaget. Ofta kan det vara bra att vänta tills allt har torkat, typ nån dag eller två, innan man testar om det fungerar. Lycka till, men lite typiskt tjejer är det väl ändå?

Lite typiskt tjejer att... råka spilla cola på elektronik? Jag har varit med om det tre gånger och ingen av gångerna var det en tjej. Tror inte att könet bestämmer chansen att spilla ut cola.

För appratens del är de största chanserna att poden är tätslutande och inget har kommit in. Annars kan det bli en trist historia, men nån servicetekniker kan nog fixa det om det inte är alltför allvarligt. Koka den i destillerat vatten är nog inte så dumt.

Tror det är kört (om det kommit in i hårddisken; den är ju _ganska_ liten...

• Medlem
  • 2004-09-21 23:59

Hårddisken är garanterat vattentät, men inte elektroniken runt, tyvärr.

Tror inte att nedsänkning i vätska är det smartaste i första hand; det är skillnad på att spilla över och dränka i. Har ni tur har det inte kommit kola annat än in i hörlursuttag och FW-dito. Dela podden och rengör med T-röd och topsi överallt där det ser ut att finnas torkad cola. Har ni tur har det inte kommit kola in i den bortsett från kontakter, och min mobil har jag räddat ett flertal ggr på detta vis efter allt för blöta pubkvällar. Men vänta inte för länge eftersom cola är frätande - bästa är att försöka få bort så fort som möjligt!

testade idag....funkar inte....har inte testat med laddare dock, hur öppnar jag den då? är det bara att trycka eller? (fattar från vilket håll o så)

Vilken smärta. Och så snabbt. Hoppas att detta kan ge lite handledning: http://www.ipodlounge.com/articles_more.php?id=3059_0_8_0_C

DEN FUNKAR!!! vilken lättnad...väntade länge med att ladda den....men så idag när jag gjorde ett försök med laddaren i så vaknade den till liv...man kan tydligen använda den som drinkpinne oxo

Ursprungligen av 509blkl:

DEN FUNKAR!!! vilken lättnad...väntade länge med att ladda den....men så idag när jag gjorde ett försök med laddaren i så vaknade den till liv...man kan tydligen använda den som drinkpinne oxo

Grattis! Hör av dig Apple med din framgångshistoria ...

1
Bevaka tråden