Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Optiskt eller ljudkort?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-09-22 17:04

Hejsan!

Har tidigare kört med G4 och Audiophile 2496-ljudkort kopplat till min gamla goa stereo.
Mest digitaliserat gamla vinyl-skivor + en del Garageband-lek. Nu införskaffat en G5, 2x1.8 MHz (med optiskt ljudutgång).

Nu funderar jag på:
Audiophile 2496 PCI-kort är inkompatibelt med G5 (visste inte jag eller Apple-supporten i Sverige) , skall dock komma/finns möjligen redan nya 2496-kort som dock ska passa till PCI/PCIX-sloten.

Ska man istället satsa att köra optiskt ut till en reciever? Dvs, skall jag köpa reciever (med optisk lundingång) eller nytt ljudkort?

Vet någon om skillnaden i ljudkvalité är till fördel för den ena eller andra lösningen?

Mvh,
en med G5:a utan vettigt ljud numera!!

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-09-22 17:13

Digital ljudöverföring är att föredra framför analog. Köp en ny receiver!
Och varför inte en AirPort Express också?

• Oregistrerad
  • 2004-11-18 20:20

Det är inte alls sant. Inte alltid. Du kan köra analogt ut från ljudkortet och in i receivern och få samma fina kvalla. Det hänger mycket på D/A-omvandlaren som om du har en billig receiver förmodligen är ganska kass. Oddsen är då större att ljudkortets D/A är bättre och sålunda tjänar du på att köra analogt ut från datorn och in i stereon.

Tro mig, jag har kört båda och jämfört. Du märker ingen skillnad.

Ursprungligen av Macus:

Digital ljudöverföring är att föredra framför analog. Köp en ny receiver!
Och varför inte en AirPort Express också?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-22 17:23

Funderade på Airport Express men såg att Netonnet hade en optisk 5m kabel för 99 kr (+29 kr frakt). Fick den förra v och det funkar perfekt. Suveränt att ha ljud via stereon och datorn samtidigt!

• Medlem
  • 2004-09-22 21:08

Nja, Airport express låter ju iof trevligt, men jag köpte en Netgear basstation (express-hastighet) för ett par veckor sedan, så det får vara.
Det jag funderar över är om någon hört (bokstavligt eller via media ) skillnad i ljudkvalité mellan tex audiophil 2496 och recievers (båda finns ju för runt 1000-lappen). Naturligtvis kan man ju köpa en mkt dyrare reciever för bättre ljud, men det är jag inte beredd till.

• Oregistrerad
  • 2004-09-23 10:23
Ursprungligen av boz:

Hejsan!

Har tidigare kört med G4 och Audiophile 2496-ljudkort kopplat till min gamla goa stereo.
Mest digitaliserat gamla vinyl-skivor + en del Garageband-lek. Nu införskaffat en G5, 2x1.8 MHz (med optiskt ljudutgång).

Nu funderar jag på:
Audiophile 2496 PCI-kort är inkompatibelt med G5 (visste inte jag eller Apple-supporten i Sverige) , skall dock komma/finns möjligen redan nya 2496-kort som dock ska passa till PCI/PCIX-sloten.

Ska man istället satsa att köra optiskt ut till en reciever? Dvs, skall jag köpa reciever (med optisk lundingång) eller nytt ljudkort?

Vet någon om skillnaden i ljudkvalité är till fördel för den ena eller andra lösningen?

Mvh,

Vad är det som gör kortet okompatibelt? Jag trodde alla äldre kort var bakåtkompatiblam, eller rättare sagt, att de nya datorerna kunde använda äldre kort. Är bara nyfiken då jag har ett likadant kort, men det får nog sitta kvar i G4an, var inte helt nöjd.

Vad gäller vad du skall köpa, så beror det helt på vad du vill uppnå och vilket pris du är beredd att betala för att uppnå målet. Jag har ex. i en tråd sett att det finns grammofon med optisk utgång om du bara vill digitalisera vinyl. Bara att något är optiskt behöver ju inte betyda att det är bättre.

Ljudkort är billiga, och recievers är också billiga vid lägsta nivån. Vill man bara ha billigt tror jag inte det har så stor betydelse, men med ett bra ljudkort med separat hörlursutgång kommer man en bit. Budget avgör, är min åsikt.

• Medlem
  • 2004-09-23 14:44

M-Audios Audiophile 2496 är ett PCI-kort som jag trivts utmärkt med, det har fungerat ypperligt för mina syften, dvs 1) spela upp ljud med bra kvalité från dator till stereo, 2) spelar in från (en annan) stereo där jag kopplat in min gamla grammofon och kasettdäck.

Nya G5-or har PCI/PCIX-slotar som "skall" vara bakåtkompatibla med tidigare PCI-kort, detta var jag övertygad om, står så på Apples sajt/i användarhandböcker + att man i Apple supporten säger att det skall gå bra! Döm om min förvåning när ljudkortet är ca 1.5 cm för kort för att trycka i G5-sloten!!
Till slut får jag tag på Luthmans-support (generalagent för kortet) där man väl känner till att gamla 2496-kortet inte går att använda i G5. Man hävdar att Apple ändrat standarden på PCI-sloten (bla längd och spänning) utan att informera ordentligt om detta, så allt är Apples fel!!
Det ska nu finnas nytt 2496-kort (i princip exakt som det gamla) som är G5-anpassat av M-Audio.

Vad jag förstått mera är att de allra flesta andra PCI-kort skall vara helt kompatibla (oavsett vad de är till för), men jag skulle numera starkt rekommendera att kontrollera detta med PCI-kortets general-agent först (Apple verkar ju inte veta något).
Det nya 2496 kortet ska kosta ca 1100 kr. Jag vet alltså precis hur det låter, men hur bra (i jämförelse) låter en receiver för samma peng? Någon som vet?

Om du anser dig vara audiofil, så blir det dyrt att överföra via optiskt kabel, har läst lite tester i bland annat Hifi & Musik, och i alla fall så har den analoga överföringen slagit den optiska på fingrarna. Skall man upp i kvalitet så blir den optiska kabeln rätt dyr, typ 2 - 3 papp .Sedan tillkommer kretsen för den analoga överföringen, den är dyr, alltså är det dyrt att köpa ett kort med en bra optisk krets, samma sak med recivern.

Skall du ha bra ljud för lite pengar, då är MITT förslag antingen Cambridge eller Nad prylar (Det finns dom som inte är överens med mig på den punkten..) En ny reciver för 1100 kr, finns det. Tror inte att ljudet är något vidare i en sådan. Du får nog gå upp en del i pris för att matcha 2496 kortet.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-09-23 15:00

Ljudkortet låter väl inte alls om du inte även hänger på en förstärkare eller receiver samt ett par bra högtalare alternativt aktiva högtalare.

Jag tycker att du skall lägga pengarna på en receiver med minst lika bra DA-omvandling som M-audio har på sina kort. En sån receiver kostar något mer än ett nytt ljudkort, men du vinner i ljudkvalitet i själva överföringen mellan datorn och receivern, om du överför signalen digitalt istället för analogt, samt att en ny förstärkare säkert är bättre än din gamla.

Receivern kan du dessutom använda med andra ljudkällor som kan kopplas in digitalt t ex digital-TV-boxar och/eller CD/DVD-spelare.

Om du istället satsar pengarna på ett nytt ljudkort, låter det sköta DA-omvandlingen och därefter för över signalen analogt till din gamla förstärkare så är nog sannolikheten stor att du kastar pärlor för svinen. Men du kanske har en Mark Levinsson-förstärkare eller liknande?

• Medlem
  • 2004-09-23 15:01

Tack!

Misstänkte nästan att ljudkort borde vara bättre (har dock varken erfarenhet eller annan kunskap att luta mig mot när det gäller jämförelser mellan optiskt ljud och ljudkort). Det får nog bli ett G5-anpassat 2496-kort.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-09-23 15:06
Ursprungligen av boz:

Tack!

Misstänkte nästan att ljudkort borde vara bättre (har dock varken erfarenhet eller annan kunskap att luta mig mot när det gäller jämförelser mellan optiskt ljud och ljudkort). Det får nog bli ett G5-anpassat 2496-kort.

Du har gjort ett felaktigt val, men det är upp till dig.

Varför tror du att Apple har gått över till digitala ljudutgångar om det är sämre?

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-09-23 15:03

En analog överföring ställer betydligt högre krav på kablarnas elektriska egenskaper än en digital. Så länge vi pratar normala avstånd.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-09-23 15:18

Som jämförelse kan jag ta min egen stereoanläggning. Min CD-spelare är kopplad både analogt (5.1) och digitalt till min receiver av samma fabrikat. Det låter avsevärt bättre när jag använder den digitala överföringen än den analoga. Och detta trots att CD-spelarens DA-omvandlare på pappret är bättre än den som sitter i receivern.

Ljudet blir renare och mer detaljerat med den digitala överföringen och DA-omvandling i receivern. Enda förklaringen jag kan tänka mig är att något går förlorat i den analoga överföringen mellan apparaterna.

Den enda anledningen för mig att använda analog överföring överhuvudtaget är för att jag lyssnar på SACD-skivor ibland och de går inte att avlyssnas annat än via analog överföring. En begränsning som Philips och Sony har lagt in.

Ursprungligen av Macus:

Som jämförelse kan jag ta min egen stereoanläggning. Min CD-spelare är kopplad både analogt (5.1) och digitalt till min receiver av samma fabrikat. Det låter avsevärt bättre när jag använder den digitala överföringen än den analoga. Och detta trots att CD-spelarens DA-omvandlare på pappret är bättre än den som sitter i receivern.

Ljudet blir renare och mer detaljerat med den digitala överföringen och DA-omvandling i receivern. Enda förklaringen jag kan tänka mig är att något går förlorat i den analoga överföringen mellan apparaterna.

Njae, jag skulle tro att det snarare beror på att det blir fler ADDA-omvandlingar när du använder den analoga överföringen. (Men det var kanske det du menade..)

EDIT: Men min teori gäller förstås inte om din receiver har helt analog förstärkning.

Men hur är det med externa ljudkort till powerbook för bra ljudAVLYSSNING.
Några ideer om det optimala där?

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-09-23 17:02
Ursprungligen av sisyfos62:

Men hur är det med externa ljudkort till powerbook för bra ljudAVLYSSNING.
Några ideer om det optimala där?

Då hade jag nog satsat på en sån här från M-Audio ifall din receiver har digitala ljuingångar.
http://www.macoteket.se/items.cgi?type=item&cathegory=381661&group=normal&stamp=1095953847&extended_info=380160

Eller en AirPort Express om det bara handlar om att få ut ljudet från iTunes.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-09-23 17:06
Ursprungligen av thomasti:

Njae, jag skulle tro att det snarare beror på att det blir fler ADDA-omvandlingar när du använder den analoga överföringen. (Men det var kanske det du menade..)

EDIT: Men min teori gäller förstås inte om din receiver har helt analog förstärkning.

Nej, det blir bara en DA-omvandling i båda fallen. I det ena fallet så sker omvandlingen i CD-spelaren och i det andra i receivern. Min receiver har en helt analog effektförstärkare. I förförstärkaren finns det visserligen en del digital teknik, men jag kopplar förbi det mesta när jag lyssnar på vanlig tvåkanals stereo.

• Medlem
  • 2004-09-23 16:01

OK!
Som jag skrev tidigare saknade jag kunskaper, varför jag frågade! Nu ser ju det senaste inlägget ut som klar fördel för optiskt ut (använda receiver alltså), så nu blir jag förvirrad igen ;-)! Anser Du, Marcus, att en receiver för 1000-lappen är betydligt bättre än ett ljudkort som 2496?
Jag var inte med på vad Du menar med analog utgång, vanliga inbyggda ljud-utgången? Särskilt ljudkort?

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-09-23 17:12
Ursprungligen av boz:

OK!
Som jag skrev tidigare saknade jag kunskaper, varför jag frågade! Nu ser ju det senaste inlägget ut som klar fördel för optiskt ut (använda receiver alltså), så nu blir jag förvirrad igen ;-)! Anser Du, Marcus, att en receiver för 1000-lappen är betydligt bättre än ett ljudkort som 2496?
Jag var inte med på vad Du menar med analog utgång, vanliga inbyggda ljud-utgången? Särskilt ljudkort?

Jag menar givetvis de analoga utgångarna på m-audios ljudkort. Ljudet borde vara likvärdigt med det analoga ljud jag får ut från min SACD/DVD/CD-spelare.

Mitt råd till dig är att du går till någon som kan ordna en blindtest mellan det ena och det andra alternativet. Jag hade definitivt lagt pengarna på en receiver med digitala ingångar. Men det är klart att den kostar lite mer än 1100 kr. Du får nog räkna med det dubbla åtminstone.

Hämtar följande info från Macotekets hemsida:
"Revolution 7.1 är den ultimata ljud uppgraderingen för din PCI bestyckade Mac. Ett PCI-baserat surround-ljud kort med stöd upp till 7.1 ljud på vilket du kan spela upp DVDs och musik i äkta surround ljud. Detta kort gör även spel mer realistiska med en helt ny spelkänsla, ovan för oss med Mac. Med 7.1 ljud (klarar även 5.1) i 24-bit/192kHz kvalitet garanterar detta kort att ljudet låter som det var menat att låta från kreatören. Designat av M-Audio, en av de största namnen i musik industrin. Ett måste för alla som vill ha surround ljud på sin Mac (utom du med en G5a med optiskt ljud in/ut)."

Med en G5:a med optisk ljudutgång så får man ju ut en PCM-signal som kan innehålla både AC-3 ljud eller DTS. Då blir ju Revolution-kortet helt överflödigt ifall man har en receiver med toslink-ingång.

Senast redigerat 2004-11-02 00:40

Hur tycker du att tex en powerbook 12 av senaste modell är som ljudförmedlare i grunden Macus?
Kan ljud "förbättras" om källan är sisådär? Några erfarenheter av det?

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-09-23 17:43

Om du plockar ut signalen digitalt och använder en bättre DA-omvandlare än den inbyggda, så fungerar ju datorn enbart som en s k CD-transport. Avläsningen av själva skivan är inte på långa vägar lika kritisk för ljudkvaliteten som den efterföljande DA-omvandlingen. Ljudet kan m a o förbättras eller försämras om vi byter till en extern DA-omvandlare. Men det finns gott om bättre DA-omvandlare än den som sitter i PowerBook:arna

En PowerBook 12" fungerar m a o utmärkt som ljudförmedlare så länge vi inte är intresserade av SACD eller DVD-Audio. Men är det komprimerad musik från iTunes vi talar om så är det viktigare att vi inte komprimerar musiken för hårt. Använd helst Apples Lossless Encoder.

Ursprungligen av Macus:

Om du plockar ut signalen digitalt och använder en bättre DA-omvandlare än den inbyggda, så fungerar ju datorn enbart som en s k CD-transport. Avläsningen av själva skivan är inte på långa vägar lika kritisk för ljudkvaliteten som den efterföljande DA-omvandlingen. Ljudet kan m a o förbättras eller försämras om vi byter till en extern DA-omvandlare. Men det finns gott om bättre DA-omvandlare än den som sitter i PowerBook:arna

En PowerBook 12" fungerar m a o utmärkt som ljudförmedlare så länge vi inte är intresserade av SACD eller DVD-Audio. Men är det komprimerad musik från iTunes vi talar om så är det viktigare att vi inte komprimerar musiken för hårt. Använd helst Apples Lossless Encoder.

Tack för mkt givande information!
Men det går att få ut SACD o DVD-Audio också?

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-09-23 18:40
Ursprungligen av sisyfos62:

Tack för mkt givande information!
Men det går att få ut SACD o DVD-Audio också?

Nej tyvärr, men det kanske kommer. I varje fall DVD-Audio.

• Medlem
  • 2004-11-01 22:29

Självklart skall du skaffa stärkare med optisk ingång...

Ursprungligen av boz:

Hejsan!
Nu införskaffat en G5, 2x1.8 MHz (med optiskt ljudutgång).

Mvh,

Det kvalitetsmässigt, bästa sättet att överföra ljud från en G5 till en stereo/hemmabioförstärkare är via den inbyggda digitala, optiska utgången.

Om du har ett ljudkort med digital, optisk ljudutgång så blir det ingen som helst skillnad på ljudet. Däremot kan det finnas ljudkort med digital utgång av phono-typ (dvs inte optisk, kontakten är likadan som till vanliga analoga ljudkontakter av RCA-typ), denna typ av digitalanslutning anses vara ännu bättre de optiska men då pratar vi hifi i 20.000 kronors klass om du skall höra skillnad (då måste givetvis förstärkaren också ha ingångar av denna typ). På ett ljudkort har du troligen också en analog utgång som är bättre än den analoga som sitter i din G5a (dvs hörlursutgången). Om du använder den analoga till förstärkaren så är kanske sladden några meter lång och då försämras ljudet pga detta (du kan i och för sig minska kvalitetsförlusten genom att köpa en mycket dyr sladd...)

Fördelar med optisk ljudöverföring:
- Bättre ljud
- Mindre känsligt för störningar
- Klarar även fler kanaler olika surroundformat (DD, DTS) om du t ex spelar upp en DVD på datorn
- I framtiden kommer Apple att kunna uppgradera kvaliteten i denna utgång enkelt genom enbart programuppdateringar (t ex borde 6.1 och 7.1 ljud komma ganska snart)

Mitt förslag är att du köper en enkel hemmabioförstärkare så kan du i framtiden även köra flerkanalsljud från din G5. En bra och mycket prisvärd hemmabioförstärkare är Yamaha RX-v450 för 2.700:-, mer info:
http://www.inwarehouse.se/hemma/productdetail.aspx?id=e791088&portalId=3

Dessutom: Du vet väl att du kan köpa en adapter för 250:- så kan du koppa G5an till TV via S-Video eller composit video-anslutning---

Att köpa ljudkort är helt meningslöst om man inte jobbar med ljud som yrke eller har extremt höga krav...

• Medlem
  • 2004-11-07 21:04

Det känns lite som den här diskussionen har blivit lite förvirrade. Vad gäller kvalitetsskillnad mellan analoga och digitala signaler så är komentarerna rätt men man måste komma ihåg att någon gång antingen i datorn eller i recivern måste de digitala signalerna omvandlas till analoga (om du inte har aktiva högtalare med digitalingång, typ B&O Beolab5 för ca 150,000 kr), så den kvalitetsförändringen kommer att ske antingen i datorn eller i recivern, så vill du ha bra ljud för du satsa på en bra D/A omvandlare i datorn eller utanför
Sia

1
Bevaka tråden