- Sventa46
- Medlem ●
- Linköping
Hej
Behöver lite argument eftersom jag omnämns i nedanstående sträng på Dagens Industri!
Kan nån ge mig några?
OS X.[0]
C.K. .19:11:18
Anmäl inlägget.
Hur är det som operativsystem? Apple sägs ju vara extremt användarvänligt vilket ju kan vara rätt störande för oss som vill meka med datorn och konfigurera allt möjligt...
OS X.[1]
Aktiesamlaren .19:20:44
Anmäl inlägget.
Fråga sventa46 så kommer han att säga att det är det bästa sen skivat bröd uppfanns.
Jag som inte är lika "biased" och använder Windows 98, XP, OS X och Red Hat Linux säger att OS X är okej, men det har några allvarliga brister, som är förbluffande att Apple inte har fixat till, trots att det vore väldigt enkelt.
Låt mig ta ett exempel. Fönster kan du endast ändra storlek på genom att dra i nedre högre hörnet. Du kan inte dra i något av de andra hörnen och du kan inte dra i någon av sidorna på fönstret. Detta är mycket irriterade om du håller på med något och har flera fönster öppna och kanske måste ändra storlek på något som ligger nere till höger på skärmen. Då måste du först *flytta* fönstret, ändra storlek och sedan dra tillbaka det där det var.
Sen är det faktiskt så att trots att man har en eller flera snabba processorer i burken så är flera saker implementerade med dåliga algoritmer, som gör att det tar *tid*. Det händer ganska ofta att man får vänta på datorn.
En annan sak är att maximera ett fönster inte alltid leder till att det täcker hela skärmen, utan enbart så att du ser allt i fönstret. Men ibland vill du att applikationen verkligen skall täcka hela skärmen, kanske därför att du kommer att fylla fönstret med saker. Till exempel med en web browser så kanske du först vill maximera fönstret och *sedan* gå till en sajt som du vet är stor. Det går inte på Mac OS X eftersom om du inte har något i fönstret och maximerar det så kommer det inte att täcka hela skärmen eftersom OS:et tycker att det inte är nödvändigt.
Det finns mer...
Redigerad 2004-09-22
OS X.[2]
C.K. .19:24:10
Anmäl inlägget.
#1 Men hur mycket kan man ändra och trixa?
OS X.[3]
Giraff .19:33:47
Anmäl inlägget.
#2 Eftersom det finns en unix-kärna längst in kan du förmodligen mecka ganska mycket. Om man gillar kryptiska kommandorader och sånt där gammalt dos-tjafs.
Om det största problemet med Mac OSX är att man inte kan dra i alla kanter på fönstrena, så känns det ju som att du redan vunnit matchen...
Fast om man vill "ändra och trixa" känns väl Terminalen klockren? Det är väl inge hardcore att hacka grafiskt?
Det är ju lätt att påstå att ett operativsystem saknar finesser, om man inte är tillräckligt insatt i det för att hitta finesserna.
Saft ger exempelvis funktionen att surfa i helskärmsläge i Safari, så det är ju fel att påstå att det inte går.
För övrigt så bygger de olika sätten att hantera fönster mycket på menyraden på Mac, som ju börjar i skärmens överkant, så att man slipper tänka på att man ska pricka en meny rätt i höjdled. I Windows hör ju menyerna till fönstret, och om man maximerar så får man nästan menyerna längst upp, men man kan kan fortfarande inte göra den enkla rörelsen att köra upp pekaren så långt man vill, och ändå hitta rätt.
Är det alltid en så stor fördel att kunna "meka" med operativsystemet? Man gör det ju alltid för att lösa ett problem, så det har inget egenvärde. Om man kan utföra det man vill, utan att krångla, så är det väl bara bra.
Om man annars menar "meka" i meningen anpassa operativsystemet efter speciella behov, så är jag inte rätt person att jämföra, eftersom jag ägnat så mycket mer tid åt OS X än åt Windows. Men den allmänna uppfattningen är väl att det rör sig om en gammal fördom mot Macen sedan det gamla operativsystemet. Med UNIX som grund så finns alla möjligheter nu, och dessutom är ju möjligheterna att anpassa systemet med hjälp GUI väldigt stora numera.
Det där med hur man kan ändra fönstren från alla håll är ju rätt smidigt, men var finns Exposé i Windows?
För övrigt så bygger de olika sätten att hantera fönster mycket på menyraden på Mac, som ju börjar i skärmens överkant, så att man slipper tänka på att man ska pricka en meny rätt i höjdled. I Windows hör ju menyerna till fönstret, och om man maximerar så får man nästan menyerna längst upp, men man kan kan fortfarande inte göra den enkla rörelsen att köra upp pekaren så långt man vill, och ändå hitta rätt.
Men det är ju inte det _enda_ skälet att man kan vilja maximera ett fönster; oftast så handlar det väl om att man vill ha rejält med utrymme helt enkelt, exempelvis när man surfar så vill man kunna få plats med en bookmark-sidebar (eller nån annan sidebar) och ändå ha minst 1024 pixlars utrymme över horisontellt. Med Windows har jag iaf aldrig känt behovet att "göra det lättare att träffa fönstermenyraden", det är inte därför jag valt att maximera ett fönster, jag vill ha skärmutrymmet helt enkelt.
Jag är själv relativt nybliven switcher, drygt en månad ungefär tror jag (efter att ha varit "testare" en längre tid med tjejens iBook). När jag blev van med OS X:s gränssnitt så märkte jag att flera av de "styrkor" som jag sett hos windows helt enkelt blev överflödiga med OS X:s gränssnitt, helt enkelt för att man jobbar annorlunda med OS X än med Windows. Dock är detta ett undantag. Fullskärmsknappen, eller maximeraknappen, eller vad den nu kallas (den gröna med ett plus i) anser jag fortfarande inte vara optimal på OS X, den gör fönstret större, men inte fullt så stort som det känns som att den borde göra.
Fullskärmsknappen, eller maximeraknappen, eller vad den nu kallas (den gröna med ett plus i) anser jag fortfarande inte vara optimal på OS X, den gör fönstret större, men inte fullt så stort som det känns som att den borde göra.
Det tråkiga är att zoomknappen (grön) fungerar på olika sätt i olika program.
Men det är helt okey att den visar det som innehåller något, t ex som i webbläsare. I Just Finder tycker jag att den funger rätt dåligt.
Det tråkiga är att zoomknappen (grön) fungerar på olika sätt i olika program.
Men det är helt okey att den visar det som innehåller något, t ex som i webbläsare. I Just Finder tycker jag att den funger rätt dåligt.
Den växlar väl bara mellan de två senaste fönsterinställningarna?
Sign CK vill ha en dator han kan " meka" med , frågan är om mac är lösningen på hans önskan!
Mac kanske är lite för användarvänlig för honom!
Jag rekade unix för honom!
Det lär hålla honom sysselsatt länge tror jag.:)
om vi då ska strunta i semantiken som vissa i det här forumet tycks ha en förkärlek för så är macos x unix, att den sedan inte är en certifierad unix spelar i sammanhanget mindre roll, den enda dito som finns retail för pc är solaris, den kan man köra typ två program på, inte så användbar...
Snabbt användarbyte - förmodligen det enda som fått Steve Jobs att säga att Windows har legat före Mac i något avseende.
Om man inte är helt dum i huvudet så vet man att OS X är det operativsystem som ligger längst fram tekniskt sett just nu. Det går inte att argumentera om det. Longhorn ska ses som motsvarande hopp i teknologi för Windows. Att jämföra med XP är helt enkelt inte rättvist.
Att någon trots det föredrar XP får man väl acceptera, men det bygger inte på XP:s tekniska överlägsenhet.
Skriv det.
Så länge macanvändare fortsätter vara lika otrevliga och motargumenterande som de på mörka sidan kommer Macen framstå som precis lika töntig som PCn.
Det har aldrig fallit dig in att den här töntigheten kanske faller motargumenteraren på läppen? Spelet spelas ju redan, så att säga.
Hur är det som operativsystem? Apple sägs ju vara extremt användarvänligt vilket ju kan vara rätt störande för oss som vill meka med datorn och konfigurera allt möjligt...
Jo, jag brukade också "meka" och "styla" mitt Windoze då det begick sig, även en del i OS9, men med OS X så försvann behovet av att knepa och tweaka. Allt är liksom perfekt. Men det betyder inte att man inte KAN knappra runt bakom det snygga skalet...
Den gröna knappen kan väl mer ses som en anpassning till större skärmar. Väldigt många sitter ju idag med en skärmupplösning som är högre än 1024*768. Däremot är det väldigt få hemsidor som är gjorda för högre upplösning. När man klickar på den gröna zoom knappen anpassas ju fönstret till den aktuella sidans storlek. Med andra ord ändras storleken m.a.p. innehållet på sidan. Behövs det inte mer än säg 1000px bredd så blir inte fönstret större utan lämnar det utrymmet så att man kan ha annat vid sidan om och enkelt komma åt finder eller dra bilder till skrivbordet från en webbsida. Macar har ju betydligt bättre drag and drop än win så att ha tillgång till skrivbordet är för mig ett måste(även om expose har minskat behovet). Får lite klaustrofobi av program som tar hela upp skrivbordet.
Är det verkligen så jobbigt att ändra storlek på fönster i hörnet, för det mesta så tycker jag att dom ligger bra där dom är utan att man behöver flytta på dom. Men skulle man känna sig tvungen till det kan man ju flytta pekaren en halv centimeter åt sidan och ta tag i kanten eftersom fönster går att flytta med alla kanter i osx.
När jag bytte från win till mac retade jag mig på att fönster inte maximerades, men efter några veckor när jag insett möjligheterna det ger att inte ha ett fönster som blockerar blev det motsatt effekt. De gånger jag sitter med en pc nu retar jag mig på det och eftersom alla fönster ligger låsta i programmet i windows så hjälper det inte att man inte maximerar fönstret.
Blev mycket babbel, hoppas nån kanske kan få ut nåt av det...
När jag bytte från win till mac retade jag mig på att fönster inte maximerades, men efter några veckor när jag insett möjligheterna det ger att inte ha ett fönster som blockerar blev det motsatt effekt. De gånger jag sitter med en pc nu retar jag mig på det och eftersom alla fönster ligger låsta i programmet i windows så hjälper det inte att man inte maximerar fönstret.
Precis Fnatte! Själv är jag ny Mac-användare sedan juni i år och i början tyckte jag det var jobbigt med att inte få till ett fönster som helskärm, eftersom det var det jag var van vid. Men nu känner jag precis som du. När jag sitter och pillar i Windows så är jag bara störd av dessa fullskärmsfönster, samt det faktum att menyn inte alltid är längst upp på skärmen. Sen är ju Exposé hur grymt som helst, speciellt sedan jag skaffade en MX510-mus!
Är det verkligen så jobbigt att ....
Näe, det är det inte. Precis som att det inte är så jobbigt att alt-tabba i Windows istället för att använda sköna Expose; precis som att det inte är så jobbigt att träffa fönstermenyraden i Windows trots att den inte alltid ligger i överant som i OS X; precis som att det inte är så jobbigt att i Windows öppna ett bildredigeringsprogram bara för att få ut ett screenshot (medan man i OS X får ut det som fil på skrivbordet direkt); och precis som den mängd andra saker som OS X underlättar, men som inte "verkligen är så jobbigt" i Windows.
Att något inte "verkligen är så jobbigt" är ett uselt argument.