Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Hej. Jag har i och för sig haft min mac ett tag, men det här kvalificerar sig som en nybörjarfråga. Det händer då och då att man vill avinstallera program. Exempelvis när man råkat på dubbla versioner av Quicktime, men också när man råkat installera ett program som man inte vill ha. Hur gör man då? Är det bara att flytta programmet till papperskorgen och tömma. Finns det då inte kvar en massa systemfiler och annat som kan ställa till problem i framtiden?
Det blir i princip aldrig några problem med restfiler, men om du inte vill ha dem kvar så kan du söka på programnamnet, ex quicktime, och slänga resultatet av sökningen med viss urskiljning. Fast du måste inte.
Det är mest .plist-filer det handlar om. Jag har 758 sådana som sammanlagt tar upp 4,7MB. De stör inte på något sätt, och sölar absolut inte ned systemet. snarare kan det vara en (måhända minimal) nackdel att ta bort dem pga att disken blir mer fragmenterad.