Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med viloläge

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-09-23 09:33

Efter sista säkerhetsuppdatering slutade våran Mac (en G4 733 Mg.) att sätta sig själv i vila, bara skärmen gör det. Alla inställningar är som de ska men fungerar i alla fall inte. Så vi är tvungna att sätta den i vila via äpplet.

Det kanske är bra att veta att för ett par veckor sedan har vi installerat en extra hårddisk men vilan har fungerat som den ska till för 3 eller 4 dagar sedan då (om jag inte minns fel) gjorde den sista säkerhetsuppdatering.

Jag tycker det är viktigt med att vilan fungerar som den ska. Om inte annat betyder det att datorn kanske inte mår bra.

Vad kan man göra?

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-09-23 09:58

Om du kollar i Programuppdateringen en gång till så skall det nog finnas en uppdatering av uppdateringen som förhoppningsvis löser problemen med viloläget.

• Oregistrerad
  • 2004-09-23 10:06
Ursprungligen av Macus:

Om du kollar i Programuppdateringen en gång till så skall det nog finnas en uppdatering av uppdateringen som förhoppningsvis löser problemen med viloläget.

Det verkar inte finnas någon ny programuppdatering ännu. Vad göra???

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-23 10:26

http://www.apple.com/support/downloads/
Du kan välja på tre olika uppdateringar beroende på vilket OS och iChat du har. Kolla de tre översta länkkarna och vad som står inom parenteserna.

• Oregistrerad
  • 2004-09-23 12:11
Ursprungligen av Danne V:

http://www.apple.com/support/downloads/
Du kan välja på tre olika uppdateringar beroende på vilket OS och iChat du har. Kolla de tre översta länkkarna och vad som står inom parenteserna.

Jag gjorde som du föreslog men tyvärr har inte haft nån efekt.

Jag hade ett liknande problem efter säkerhetsuppdateringen. Datorn gick visserligen i vila, men för efter se sådär halv till en minut istället för vanliga 3-4sekunder. Jag ladde ner och körde 1.1-uppdateringen manuellt, men den tycks inte ha bitit för Software Update ville fortfarande att jag skulle installera den.
Nu körde jag den (igen då) via SU, och nu funkar viloläget som det ska igen.

• Oregistrerad
  • 2004-09-23 13:39
Ursprungligen av Michael Nord:

Jag hade ett liknande problem efter säkerhetsuppdateringen. Datorn gick visserligen i vila, men för efter se sådär halv till en minut istället för vanliga 3-4sekunder. Jag ladde ner och körde 1.1-uppdateringen manuellt, men den tycks inte ha bitit för Software Update ville fortfarande att jag skulle installera den.
Nu körde jag den (igen då) via SU, och nu funkar viloläget som det ska igen.

Jag försökte men det gick inte. Jag kan kanske försöka med det du gjorde men vad är SU för något?

SU = Software Update, dvs Programuppdatering (eller vad den nu heter på svenska) i Äpple-menyn.

• Oregistrerad
  • 2004-09-23 14:08
Ursprungligen av Michael Nord:

SU = Software Update, dvs Programuppdatering (eller vad den nu heter på svenska) i Äpple-menyn.

Ja, men när jag använde den, svarar det att "Programvaran behöver inte uppdateras". Så, vad kan jag göra? Det börja kännas lite hopplöss.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-09-23 14:20

Har du den extra hårddisken kopplad internt eller externt?

• Oregistrerad
  • 2004-09-23 14:27
Ursprungligen av Macus:

Har du den extra hårddisken kopplad internt eller externt?

Intern.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-09-23 14:46

Testa att koppla ur den extra hårddisken och undersök om datorn därefter går i vila självmant.

Det kan ju vara något med den nya hårddisken som förhindrar detta. Inte för att jag tror på det, utan för att utesluta den eventuella orsaken i själva felsökningen.

Hårddisken kanske är byglad fel eller har något fel i hårdvaran.

• Oregistrerad
  • 2004-09-24 08:42
Ursprungligen av Macus:

Testa att koppla ur den extra hårddisken och undersök om datorn därefter går i vila självmant.

Det kan ju vara något med den nya hårddisken som förhindrar detta. Inte för att jag tror på det, utan för att utesluta den eventuella orsaken i själva felsökningen.

Hårddisken kanske är byglad fel eller har något fel i hårdvaran.

Nu har det börja att fungera igen, lika plösligt som det slutade. Jag vet inte varför och jag vet inte hur men nu vilar datorn.

Men iTunes hackar sig lite nu när skärmen sätts i viloläge. Men annars allt verkar vara på väg att bli OK igen. Jag bara hoppas att det håller sig.

• Oregistrerad
  • 2004-09-24 08:54

Kan vara någon liten demon som ligger och busar
Jag fick själv döda en i morses för att den sabbade viloläget.
(Min hette 143 R.I.P. tills nästa omstart)

• Oregistrerad
  • 2004-09-24 23:28
Ursprungligen av Pär:

Kan vara någon liten demon som ligger och busar
Jag fick själv döda en i morses för att den sabbade viloläget.
(Min hette 143 R.I.P. tills nästa omstart)

He's back! Och jag tror det handlar om en virus. Det var det du menade med demon, eller...?

Jag körde Virex på users. och så här blev resultatet:

Summary report on /Users/Julias/*
File(s)
Total files: ........... 27409
Clean: ................. 25841
Not scanned: ........... 1421
Possibly Infected: ..... 146
Non-critical Error(s): 1

Cleaning Scan completed at 2004-09-24 23:21:38 +0200

Men jag vet inte om nu är det ren eller inte. I varje fall har det börjat att krongla med viloläget igen, trots genomgången med Virex. ( det har jag även kört flera gånger för att vara säcker) (fast det är jag inte ändå). Det här är tröttsam.

• Oregistrerad
  • 2004-09-25 07:06

Nä, demoner skall vara där - men vissa dummar sig…

[…det är program som ligger och snurrar och väntar på något att göra, viss kan vara så ivriga på at tfå något att göra så de kan krångla med viloläget - i mitt fall en som ligger och kollar efter e ndatabas med tevetider eller så, och eftersom jag dretter i teve så mördade jag den… För att försöka hitta något den vägen så krävs det att man verkligen rannsakar sigsjälv med vad tusan man kan ha tänkt installerat under senaste tiden. Tror i ditt fall att du skal llåta den stå på över natten några dagar (om det går bra) och sedan starta om, och det passar ju bra med en javauppdatering i programuppdateringarna då ]

Har du hittat ett virus får du bums dela med dig - så rara saker…

• Oregistrerad
  • 2004-09-25 23:42
Ursprungligen av Pär:

Nä, demoner skall vara där - men vissa dummar sig…

[…det är program som ligger och snurrar och väntar på något att göra, viss kan vara så ivriga på at tfå något att göra så de kan krångla med viloläget - i mitt fall en som ligger och kollar efter e ndatabas med tevetider eller så, och eftersom jag dretter i teve så mördade jag den… För att försöka hitta något den vägen så krävs det att man verkligen rannsakar sigsjälv med vad tusan man kan ha tänkt installerat under senaste tiden. Tror i ditt fall att du skal llåta den stå på över natten några dagar (om det går bra) och sedan starta om, och det passar ju bra med en javauppdatering i programuppdateringarna då ]

Har du hittat ett virus får du bums dela med dig - så rara saker…

Tack, det ska jag prova. Fast jag vet inte vad det kan vara för program. Jag ska låta vara datorn på i natt för att se vad som händer och sedan starta om.

När det gäller virusar, det var just det jag undrarde över. Däför klistrade svaret jag fick utav VIREX efter jag körde den. Jag vet ganska lite om virus och virusprogram.

Samma problem med viloläge

Ursprungligen av Julia:

Efter sista säkerhetsuppdatering slutade våran Mac (en G4 733 Mg.) att sätta sig själv i vila, bara skärmen gör det. Alla inställningar är som de ska men fungerar i alla fall inte. Så vi är tvungna att sätta den i vila via äpplet.

Det kanske är bra att veta att för ett par veckor sedan har vi installerat en extra hårddisk men vilan har fungerat som den ska till för 3 eller 4 dagar sedan då (om jag inte minns fel) gjorde den sista säkerhetsuppdatering.

Jag tycker det är viktigt med att vilan fungerar som den ska. Om inte annat betyder det att datorn kanske inte mår bra.

Vad kan man göra?

Jag har en iMac G4 med samma problem som Julia. Det finns ingen uppdatering som löser problemet. Jag har försökt att skapa ett nytt konto, slänga .plist-filen + alla andra tricks, men inget hjälper. iMac vill inte vila sig utan min aktiva hjälp.
Ingemar

1
Bevaka tråden