Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iServe

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tror ni att Apple släpper en Xserve Lite (iServe?) för användning som webbserver, kanske med ett bantat OS X Server?

"Personal web server" eller kanske mediaserver?

Det har de väl redan gjort... (Xserve cluster node)

Hoppas det, vore grymt med en liten rackserver som med lätthet går in i en garderob eller under skrivbordet.

Måste dock vara tyst som tusan. Men lägg därtill på ett smart system med mediahantering, så alla användare i hemmet kan dela musikfiler, film, bilder osv. men att man kan reglera vem som har tillgång till vad. Sen dyker filerna automatiskt upp i resp. användares iTunes osv., och man kan sätta egna betyg osv.

Vore en dröm, och drömmar slår tyvärr sällan in...

Xserve Cluster node är inte riktigt vad jag tänker på, den går ju inte att använda annat än i rackmiljö (låter mycket, måste rackmonteras och kostar 30.000 med disk)

Jag tänker mig en iMac G5 utan skärm ungefär.

• Medlem
  • Svedala
  • 2004-09-24 09:30

Jag är skeptisk. Den skulle förmodligen bli för dyr för vanligt folk, och lite för klen för proffsen.
Men om de nu skulle släppa en hoppas jag att en välbekant Apple-modell skulle göra comeback, och vara inspirerad av den här:

• Medlem
  • 2004-09-24 09:47

Förutom en extremlätt bärbar så är en iServe vad jag längtar efter. Tyvärr finns ju inte Qube längre - även om mjukvaran släppts som Open Source. Funderar faktiskt på en iMac i vardagsrummet för mp3:or och hårddiskinspelning.

Jag har en iServe - d v s en iMac indigo, fläktlös, som fungerar som mediastation och server hos mig. Hostar även en del hobbyprojektssajter åt mig

• Oregistrerad
  • 2004-09-27 19:11
Ursprungligen av scooterbabe:

Jag har en iServe - d v s en iMac indigo, fläktlös, som fungerar som mediastation och server hos mig. Hostar även en del hobbyprojektssajter åt mig

Borde ju kunna vara en användning för alla gamla sura iMac(tray)…
Moderkortet sitter ju på "släden" i botten och all strömförsörjning på vänster sidokort (bakifrån sett)…
Bara att skruva upp på väggen å hänga en plansch framför

edit: Shit! Man "behöver" ju ett nätverkskort till om man skall få till den som brandvägg och "bredbandsrouter" (jävla ord!) En "slot" är kanske bätte för den kan ju köra ut på airportkortet…

Senast redigerat 2004-09-27 19:33

Apple PowerMac Cube är en utmärkt iServe! Enda nackdelen är att den saknar mediautgångar för att koppla till TV och stereo. Någon som har tips på hur man löser det på ett snyggt sätt?

Skulle inte en iMac G5 fungera fint som iServe?

Man borde kunna få in en jäkla massa i ett rack om man monterar dom i skenor, höjden motsvarar ungefär 1.5U tror jag. Tyvärr är ju kablaget lite dumt monterat men det borde ju gå att lösa.

Känns onödigt att ha en 17" skärm i va?

Bra att ha när man ska leka med inställningar och med rätt skärmsläckare kommer racket se ut som en julgran (tänk dig 40st iMac G5 med blinkande skärmar)

Doh! Tänkte inte på det!

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-24 21:55

Vore kul om Apple släppte en liten enkel server.
Dock får dom nog kasta ut en del UNIX-folk från den avdelningen om den skall bli lättanvänd. OSX Server går att göra fn så mycket enklare än vad den är nu. Men Apple har satt fel folk till att speca Server-versionen av OSX. Sätt dit människor som förstår användare, m.a.o inte tekniker/programmerare, till att speca detta.
Apple är ju så duktiga på detta annars...

Det skulle nog behövas ett server-alternativ mellan NAS och XServe.
¨

Ursprungligen av bod:

Vore kul om Apple släppte en liten enkel server.
Dock får dom nog kasta ut en del UNIX-folk från den avdelningen om den skall bli lättanvänd. OSX Server går att göra fn så mycket enklare än vad den är nu. Men Apple har satt fel folk till att speca Server-versionen av OSX. Sätt dit människor som förstår användare, m.a.o inte tekniker/programmerare, till att speca detta.
Apple är ju så duktiga på detta annars...

Intressant idé - om Apple började utveckla en dylik lösning så kanske en massa goda saker skulle "spilla över" på utvecklingen av gränssnittet i den vanliga server-versionen av OS X. Om de bestämde sig för att utveckla en användarvänlig iServe skulle de säkert lyckas.

• Medlem
  • Svedala
  • 2004-09-25 13:23

Åter igen, Qube!
Den hade Linux i botten, men sedan ett webgränssnitt som gjorde att man kunde administrera alla tjänster (vad jag vet iallafall) utan att någonsin behöva peta med en terminal.
Något liknande kunde väl Apple göra? En snygg, vit låda som i princip bara har ett ethernet-uttag (kanske lite USB och Firewire och sånt spex) och sedan ett snyggt, lättbegripligt webgränssnitt. På botten ligger en strippad version av Mac OS X Server så klart.
Den som vill peta i konfigfiler får använda ssh, alla andra slipper.

Jag tycker det saknas en "appliance server" och om någon ska uppfinna en lär det ju vara Jobs. En server som bara finns där och inte tar upp plats men ändå rymmer en eller två IDE-diskar. Lite NAS fast med apache oxå.

• Medlem
  • Svedala
  • 2004-09-27 16:48

Man skulle iofs kunna bygga en appliancemjukvara baserad på OpenDarwin specialgjord för Cube, där man har web, filserver, mailserver etc. med ett snyggt och lättanvänt gränssnitt och en enkel installation, men det kräver ju att man har en Cube.
Skänk en till mig och jag börjar koda direkt.

• Medlem
  • Svedala
  • 2004-09-27 19:55

En USB-nätverksdongel skulle väl funka som interface mot Internet?

• Oregistrerad
  • 2004-09-27 20:17
Ursprungligen av nillon:

En USB-nätverksdongel skulle väl funka som interface mot Internet?

Du har en punkt - priset på iMac(tray) steg åter till 700:-
(Om det finns såna grunkor som funkar med OSX/Darwin?)

Kikar man på bild2 så ser man kortet för spänning och under plåten där fläkten satt så anar man låddan för moderkortet…
Det är i princip vad som behövs - slänger man ut CD-driven så kan man knöla in en HD till ovanpå…

Borde gå bygga på 18" x 12" x 2-1/2" bakom en plansch eller i en gammal macIIsi-låda

En enklare server hårdvara skulle vara hur bra som helst.
Jag har just nu två kunder som verkligen skulle behöva detta. De behöver inte en Xserve, G5 känns slöseri. En liten kub vore guld!

• Medlem
  • Svedala
  • 2005-02-12 18:47
Ursprungligen av Mattias Hedman:

En enklare server hårdvara skulle vara hur bra som helst.
Jag har just nu två kunder som verkligen skulle behöva detta. De behöver inte en Xserve, G5 känns slöseri. En liten kub vore guld!

Nu rycker jag upp den här halvgamla tråden. Mac mini?

Mac mini är ju perfekt för ändamålet. Jag har en 1.25GHz maskin med 512MB RAM och Mac OS X 10.3.8 som fungerar fint - den ska sättas i drift i racket nästa vecka.

• Oregistrerad
  • 2005-02-13 08:28
Ursprungligen av Björnström:

Mac mini är ju perfekt för ändamålet. Jag har en 1.25GHz maskin med 512MB RAM och Mac OS X 10.3.8 som fungerar fint - den ska sättas i drift i racket nästa vecka.

Är den redan ödesbestämd eller skall den provas för att se vad den tål…

1
Bevaka tråden