Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Till 48 KHz

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skulle behöva ett litet program som automatiskt via drag & drop konverterar aif från 44,1 KHz och upp till 48,x KHz ( är det 48,0 KHz - minns inte ) Såg att min Avid NewsCutter konverterade om filen men jag gör det gärna själv innan jag mailar den till jobbet.

Olle

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-24 00:40

Det är inte drag-n-drop men iTunes grejjar ju lätt den uppgiften. Inställningar - importera - aiff - anpassa - 48000Hz. Ctrl-klicka ljudspåret - konvertera till aiff, et voila.

OK, visste jag inte - tack - får se hur det funkar när jag exporterar från Garageband och in i iTunes. Satt igår kväll och gjorde vinjettmusik till en serie och där jag inte kunde hitta någon vettig musik, skulle bara vara max 9 sekunder och det blev till att fixa en egen lite snutt... härligt att slippa skriva ännu flera STIM-rapporter

Uppdatering: Nix pix - iTunes envisas med att den först ska vara 44,1 KHz - SEDAN kan den göras till 48,0 KHz - urdumt!

Ole

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-24 02:04

Jamen var det inte det du efterfrågade... 44,1 till 48KHz!? När du exporterar till iTunes som du beskriver kan du göra enligt beskrivningen ovan för att göra om det till 48KHz. Om du arbetar i Final Cut kan du också importera 44,1 och köra i timeline, sen renderas det om vid export.

Önskar att jag behärskade ljudredigering på det där sättet just för musik till filmredigering.

Senast redigerat 2004-09-24 02:15
Ursprungligen av Earth:

Jamen var det inte det du efterfrågade... 44,1 till 48KHz!? När du exporterar till iTunes som du beskriver kan du göra enligt beskrivningen ovan för att göra om det till 48KHz. Om du arbetar i Final Cut kan du också importera 44,1 och köra i timeline, sen renderas det om vid export.

Önskar att jag behärskade ljudredigering på det där sättet just för musik till filmredigering.

Jo visst var det så - fast det vore bättre att iTunes fattade att man hade ställt in dess preferencer att spara exporterade Garagebandsnuttar i 48 KHz, det må funka för vanliga CD men gör det inte när deras iLife ( där iTunes och Garageband ingår ) tar hand om det - är ju lite falsk marknadsföring då integrationen haltar. Jag arbetar sällan i FCP men dagligen med Avid NewsCutter... ( Vätnytt, Rapport och Aktuellt ). Problemet som är ganska minimalt beror på att SVT har 48 KHz som standard - BBC valde för många år sedan 44,1 KHz. Hur som så efterlyser i alla fall jag en större integartion mellan appsen, dvs. att Garageband där 48 KHz ingår som exporterings allternativ.

Hur som så blev snutten klar och på måndag sänder vi ett porträtt på Bert Karlsson som ligger i vinjetten - längd 4,37... är i alla fall glad åt att ha kunnat använda en mac på ett annars ganska negativt inställt företag då det gäller macar.

Olle

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2004-09-24 17:26

Itunes känns overkill. Tanka ner gratisprogrammet Soundapp, konverterar mellan olika format och samplingsfrekvenser så fort din dator klarar. Enkelt med drag n drop också. Ovärdeligt program skulle jag säga.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-24 23:27

Öppna din aiff i QuickTime Pro och i File välj Export tryck på Options och välj 48KHz tryck OK spara filen med ev nytt namn.

1
Bevaka tråden