Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X - > Windows share

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2004-09-24 15:53

Jag har sökt efter information om mitt problem i detta forum men hittar ingen lösning. Ställer nu istället frågan här:

Jag har ett litet lokalt nätverk med en Windows 2003 server. Windows klienter kan utan problm ansluta till utdelade mappar på servern. När jag ska ansluta med min nyinköpta PX med OS X 10.3.5 fungerar det inte. Jag får upp servern i Finder - Nätverk och när jag dubbelklickar får jag upp en dialogruta där det efterfrågas om Arbetsgrupp/Domän, Användarnamn och Lösenord. Jag matar in uppgifterna och då kommer ett felmeddelande i en dialogruta som lyder: "Orginalfilen "THOR" kunde inte öppnas eftersom den inte kunde hittas"

I console.log finns följande felmeddelande:
mount_smbfs: No credentials cache found krb5_cc_get_principal
mount_smbfs: tree connect phase failed: syserr = Permission denied
mount_smbfs: could not login to server THOR: syserr = Permission denied

Någon som vet vad som är fel?

Ursprungligen av tonym:

Jag har sökt efter information om mitt problem i detta forum men hittar ingen lösning. Ställer nu istället frågan här:

Jag har ett litet lokalt nätverk med en Windows 2003 server. Windows klienter kan utan problm ansluta till utdelade mappar på servern. När jag ska ansluta med min nyinköpta PX med OS X 10.3.5 fungerar det inte. Jag får upp servern i Finder - Nätverk och när jag dubbelklickar får jag upp en dialogruta där det efterfrågas om Arbetsgrupp/Domän, Användarnamn och Lösenord. Jag matar in uppgifterna och då kommer ett felmeddelande i en dialogruta som lyder: "Orginalfilen "THOR" kunde inte öppnas eftersom den inte kunde hittas"

I console.log finns följande felmeddelande:
mount_smbfs: No credentials cache found krb5_cc_get_principal
mount_smbfs: tree connect phase failed: syserr = Permission denied
mount_smbfs: could not login to server THOR: syserr = Permission denied

Någon som vet vad som är fel?

Det är Macen som inte kan autentisera mot Win2003 servern med Kerberos. Kolla lösning här: http://99mac.se/forum/showthread.php?t=51057

• Medlem
  • Örebro
  • 2004-09-25 09:45

Tack för hjälpen! Problemet löstes av att jag stängde av SMB krypteringen i Win2003 servern.

1
Bevaka tråden