Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac-ar "tynger ner" pc-nät?????

Tråden skapades och har fått 61 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Tjörn
  • 2004-10-20 00:11

Hah.. 1 Gig/s !!! Tror inte det finns någon "vanlig" mac som klarar av att pusha 1gig data, problemet brukar vara hårddisken.....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-20 08:58

Det kan var så att det är en Mac/flera Macar som är boven, men o.s.ä.f. beror det antagligen inte på det faktum att de är macar men snarare att någon kör programvara på dem som orsakar belastningen. Är det "legitima" applikationer i verksamheten så får ni ta er en funderare hur ni skall ha det, annars är det bara att stänga av dessa.
Det borde inte vara särskillt svårt för en nätverkstekniker att ta reda på från vilken IP-adress och vilken port den belastande strömmen kommer ifrån. Med den informationen borde det, igen, inte vara något problem luska ut vilken applikation det är som orsakar problemet.

Jan-Åke: var snäll med dina nätverktekniker, de brukar vara av ganska känslig natur. Kan de påstå att strömmen kommer från "Macarna", så sitter de på information som antyder det. Den informationen borde de kunna dela med sig till dig så att du kan hjälpa dem isolera felet. Kan de inte lämna mer specifik information är det givetvis väldigt svårt för dig att hjälpa dem, men då få du snällt be skolan låta dem gå på utbildning så de lär sig hur man tar reda på den nödvändiga informationen.

Jag kanske ska rekapitulera sammanhanget, för att inga tveksamheter ska uppstå.
Jag jobbar på ett medieprogram på ett gymnasium. På vår avdelning, en flygelbyggnad som via switchar är ansluten till skolans nät, har vi lite drygt 100 Mac-ar, av varierande art och ålder, iMac, eMac, G4, G5, plus ett antal PowerBookar. Nätet är ett helt vanligt DHCP-Ethernet-nät.

All programvara är självfallet "legitim". Det rör sig om de vanligaste produktionsprogrammen, InDesign, Photoshop, Illustrator, Dreamweaver, Flash, FinalCut, Cubase, DVD SP, Officepaketet osv osv, samtliga väl dokumenterade som tillförlitligt stabila. (Nja... inte Office kanske... men ändå... )

Inga konstigheter, helt normala produktionsprogram.
Självfallet inga virus. Under Blaster-perioden var vi den enda institution i hela kommunen som fungerade som vanligt.

Min befogenhet sträcker sig, utöver undervisningen, enbart "från kontakten i väggen", dvs jag får egentligen inte enligt mina tjänstedirektiv gå in i server-switch-rummen, utan ansvarar bara för datorer med kringutrustning, installationer, konton, konfiguration och liknande inne i lokalerna.
Fram till "kontakten i väggen" ansvarar, i första hand, skolans datatekniker, och i förlängningen, kommunens IT-enhet.
(Det är ju slående att jag, för mitt servicearbete har en (1!) timmes tjänstenedsättning per vecka. 1 tim/v för 100 datorer. Eller snarare... 1 tim/v för 100 Mac-ar... det räcker faktiskt oftast

Hela kommunala nätet är segt och hackigt, och det inträffar med ojämna intervall totalstopp. Då fungerar ingen kommunikation överhuvudtaget, utom inne i vår zon, där allt flyter på normalt.
IT-chefen och de församlade teknikerna, som alla är utpräglade pc-fanatiker, har givetvis aldrig gillat att vi kör Mac, och det har varit många och långa diskussioner där jag hårdnackat vägrat överge Mac-arna. Striden har stundtals varit mycket hård, med låsta positioner och besynnerliga angrepp. Jag ska inte framställa mig själv som något dygdemönster, jag har nog varit rätt elak ibland...

Pichia skrev "...har de information som tyder på det"
Nope, det har de inte. De famlar totalt i blindo, och beter sig på ett sätt som inte inger det minsta förtroende. Deras primära undersökningsmetod var att koppla bort avdelning efter avdelning under några dagar, för att se om eländet upphör då, och alltså lokalisera orsaken genom eliminering. En desperat och vanvettig metod, som orsakat helt omotiverade stillestånd på olika avdelningar, och fullkomligt otänkbar inom normal företagsverksamhet.

Nu har de övergått till att sniffa, och får då resultat som det jag beskrev ovan. "1Gbit streamad audio sänds kontinuerligt"... Från en maskin som skrotades för ett år sedan.

Det är möjligt att man ska "vara snäll" mot nätverkstekniker. Men detta ligger på ett annat, och allvarligare plan.
Vi är tio "gubbar", medelålder cirka 45, som alla har lång erfarenhet från "civila" medielivet, och flertalet av oss har fortfarande vid sidan av undervisningen antingen egen företagsverksamhet eller stadigt återkommande uppdrag, producerar för statliga och kommunala institutioner, STV, SR, förlag och företag. Vi har jämförelsematerial, och är inte direkt några duvungar.

En produktionskedja är aldrig starkare än den svagaste länken, och i åtminstone vårt kommunala sammanhang är IT-verksamheten en länk som är så svag att den knappast existerar.
Det är detta som föranleder mig att ta upp diskussionen i detta forum.

Felet ligger självfallet oftast inte hos den enskilde nätverksteknikern, som nog gör vad han/hon kan, utan problemet är att vederbörande inte kan tillräckligt. Fortbildningen är snudd på obefintlig, och ett antal av nätverksteknikerna är omplacerade från andra arbetsuppgifter i kommunen, utan tillräcklig yrkesutbildning i botten.

Orsaken till detta är naturligtvis IT-ledningen, som vare sig tillsatt personal som klarar att lösa uppkommande problem, eller kommer sig för att ta in externa konsulter med större kompetens, när så behövs.

Jag har tämligen täta kontakter med kollegor på andra orter, och har med en känsla av resignation kunnat konstatera att situationen är likartad där. Den kommunala IT-verksamheten är under all kritik, pga personal med otillräcklig utbildning, och framför allt, en ledning utan perspektiv och insikt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-21 16:05
Ursprungligen av Jan-Åke N:

Jag kanske ska rekapitulera sammanhanget, för att inga tveksamheter ska uppstå.
Jag jobbar på ett medieprogram på ett gymnasium. På vår avdelning, en flygelbyggnad som via switchar är ansluten till skolans nät, har vi lite drygt 100 Mac-ar, av varierande art och ålder, iMac, eMac, G4, G5, plus ett antal PowerBookar. Nätet är ett helt vanligt DHCP-Ethernet-nät.

Hmm, gynmnasium, det är inte så att de busfrön du undervisar ligger ute och drar och delar ut de senaste Hollywood-rullarna från lämplig fildelningstjänst?

/Kalle

  • Oregistrerad
  • 2004-10-21 16:24
Ursprungligen av kalleh:

Hmm, gynmnasium, det är inte så att de busfrön du undervisar ligger ute och drar och delar ut de senaste Hollywood-rullarna från lämplig fildelningstjänst?

/Kalle

Även om det inte är ett rimligt scenario så borde ju för bövulen nätverksteknikerna kunna spåra det ip då, och inte hänvisa till någon burk som inte finns...

Problemet är ju inte huruvida någon burk möjligen kan ligga bakom utan att nätverksteknikerna inte ens kan ge information så man kan hjälpa dom (mer än att slänga ut alla mac:ar och köpa peze).
Det är ju _någons_ inkompetens det handlar om
(Och denne heter inte Jan-Åke )

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-11-13 18:52
Ursprungligen av Jan-Åke N:

Den kommunala IT-verksamheten är under all kritik, pga personal med otillräcklig utbildning, och framför allt, en ledning utan perspektiv och insikt.

Det gäller dessvärre inte bara kommunal verksamhet. Jag brottas dagligen med kompakt inkompetens och något som starkt liknar dumhet (möjligen endast lathet) från IT-ledningshåll. När det gäller macar är ointresset och okunskapen total men inte en på älsklingsområdet MS-produkter finns någon som helst kompetens. Oftast ägnar vi mer tid åt att argumentera för att fel ska åtgärdas än det faktiskt skulle ha tagit att fixa problemen. Man räknar dagarna till herrarna ska gå i pension och de är tyvärr allt för många...

Ursprungligen av pichia:

Jan-Åke: var snäll med dina nätverktekniker, de brukar vara av ganska känslig natur. Kan de påstå att strömmen kommer från "Macarna", så sitter de på information som antyder det.

Ojoj, du har höga tankar om nätverkstekniker

Jag har varit med om att bli beskylld för att "sabotera datorerna" i ett nätverk av en tekniker som dessutom varit i branschen i över 10 år....vad var det då för brutal behandling jag hade utsatt dom stackars Windows NT 4 datorerna (datorn actually, endast en dator) för? Jooo i Internet Explorer 5 så hade jag högerklickat på menyraden, valt "anpassa" och minskat knappstorleken för att få lite mer utrymme på skärmen (14" skärm)....jag trodde först att han skämtade, men nope, det var blodigt allvar :rolleyes:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-13 21:15
Ursprungligen av ingemarl:

Ojoj, du har höga tankar om nätverkstekniker

Jag har varit med om att bli beskylld för att "sabotera datorerna" i ett nätverk av en tekniker som dessutom varit i branschen i över 10 år....vad var det då för brutal behandling jag hade utsatt dom stackars Windows NT 4 datorerna (datorn actually, endast en dator) för? Jooo i Internet Explorer 5 så hade jag högerklickat på menyraden, valt "anpassa" och minskat knappstorleken för att få lite mer utrymme på skärmen (14" skärm)....jag trodde först att han skämtade, men nope, det var blodigt allvar :rolleyes:

Ja, det är just då man skall vara snäll. Hela situationen är ju så absurd, men ändå håller mannen vid sin ståndpunkt. Det finns ingen vettig rationell argument som biter. Då får man leta efter andra vägar. Finns det inga andra vettigare personer att vända sig till för att få bättre hjälp ifrån, så kan man få saker och ting gjorda ändå om man stryker besten medhårs. Lite fjäsk kan göra underverk emellanåt...

  • Medlem
  • 2004-11-24 21:17
Ursprungligen av pichia:

Ja, det är just då man skall vara snäll. Hela situationen är ju så absurd, men ändå håller mannen vid sin ståndpunkt. Det finns ingen vettig rationell argument som biter. Då får man leta efter andra vägar. Finns det inga andra vettigare personer att vända sig till för att få bättre hjälp ifrån, så kan man få saker och ting gjorda ändå om man stryker besten medhårs. Lite fjäsk kan göra underverk emellanåt...

Fast det är väl endå så att IT personalen är där för att hjälpa inte stjälpa, de ska lyssna på våra problem, de ska inte komma till oss med sina problem.

Om jag blir anställd som IT tekniker på SAAB, så ringer inte jag till Bosse på verkstan och frågar varför hans dator tar upp så o så många KB TCP/IP trafik hela tiden. Utan jag tittar, analyserar och fixar.

Så det så ^^

  • Oregistrerad
  • 2004-11-24 21:36
Ursprungligen av DanS:

Fast det är väl endå så att IT personalen är där för att hjälpa inte stjälpa, de ska lyssna på våra problem, de ska inte komma till oss med sina problem.

Det var en ny synvinkel på det hela

Inte funderat på att rycka ut pluggen på eget bevåg under en dag och kolla om de märkt någon skillnad? Naturligtvis utan att berätta att dina macar varit utan uppkoppling under en dag.

Men helt allvarligt - har själv god erfarenhet av sniffning på nät - och SÅ svårt är det tusan med inte.... Kan de presentera några hårda fakta - ip adress, switch uttag - protokoll ( inte bara "streamad audio" ).

Det kanske är så att er nätverkstekniker skulle våga ta hjälp av nån konsult som är specialicerad på att felsöka nät ? Kan tipsa om http://www.nordiclan.se/ som har bra erfarenhet inom detta område..

  • Medlem
  • 2004-12-01 14:26

En liten fråga bara, du skrev högre upp att ni satt på ett helt vanligt standanrd DHCP nätverk, och att ni med Switchar va kopplade till resten av skolans nät.

Den vanligaste standarden på tcp ip nätverk är väl fortfarande 100mb annars har jag missat något stort.

Hur kan ni då streama ut 1gib/s ??
Och om ni gör det kontinuerligt skulle inte det betyda att det vore väldigt (i stort sett omöjligt) för någon annan att komma ut på nätet ?
Och, ja, jag vet, en switch har funktionen 100 upp 100 ner till varje dator, men oftast har väl också skolan 100 mb till kommunens nät, så 1 gb / s streamad audio är i stort sett, omöjlig från en vanlig kommunal skola i dagens läge, eller har jag helt fel ?

Mvh
Dan

DanS

"En liten fråga bara, du skrev högre upp att ni satt på ett helt vanligt standanrd DHCP nätverk, och att ni med Switchar va kopplade till resten av skolans nät.
Den vanligaste standarden på tcp ip nätverk är väl fortfarande 100mb annars har jag missat något stort.
Hur kan ni då streama ut 1gib/s ??"
------------------------------

Nope, det kan vi inte. Det kan ingen. Det är fysiskt omöjligt. Men de kommunala tekniker som var hos oss och sniffade, ansåg att vi gjorde det. När vi påpekade att den maskin de angav som källa, var skrotad sedan något år tillbaka, och antagligen smälts ner för att återvinnas till ölburkar, så ansåg de att vi hade fel.
Skärpta killar.
-------------------------------

"Och om ni gör det kontinuerligt skulle inte det betyda att det vore väldigt (i stort sett omöjligt) för någon annan att komma ut på nätet ? "
------------------------------

Jovisst.
------------------------------
"Och, ja, jag vet, en switch har funktionen 100 upp 100 ner till varje dator, men oftast har väl också skolan 100 mb till kommunens nät, så 1 gb / s streamad audio är i stort sett, omöjlig från en vanlig kommunal skola i dagens läge, eller har jag helt fel ?
Mvh
Dan"

------------------------------

Man kan nog inte ha rättare än du. *S*

Hela historien med kommunala nätet i stan är rena nyårsrevyn...
Det som är det tragiska i historien är att man redan från början bestämde sig för det är våra 100 Mac-ar som lägger krokben för kommunala nätet, utan att ha något som helst på fötterna för påståendet. Men nu har man stängt av (!!!) hela kommunen, I TVÅ OMGÅNGAR (!!! *SSSSSSS*) och släppt på avdelning efter avdelning, i fåfängt hopp om att kunna lokalisera eländet på det sättet.
Men naturligtvis inte lyckats.
The PC-show goes on...

Ursprungligen av Jan-Åke N:

Men nu har man stängt av (!!!) hela kommunen, I TVÅ OMGÅNGAR (!!! *SSSSSSS*) och släppt på avdelning efter avdelning, i fåfängt hopp om att kunna lokalisera eländet på det sättet.

Er kommuns it-tekniker verkar ju vara de mest korkade hittils. Att stänga av internetaccessen på företag/kommuner etc. är ju idag nästan gämförbart med att stänga av strömmen.

  • Medlem
  • 2004-12-12 12:58

Uhhja !

Riktigt skärpta killar.

Men alltså, om din kommun vill så kan jag ta obbet ist. Så byter vi i sama veva till bara macar i hela kommun... ...

Jag kan berätta vad det är som händer i erat kommun nät.

Alla datorer står på att automatiskt uppdatera Windows när det kommer en ny patch, och så när den släpps måndag. 7.00 så börjar hela kommunens 12000 datorer tanka dem.
Konstigt att nätverket ballar ur ?

hahah så jävla knasiga it tekniker ni har.

Din kommuns it-tekniker verkar ju vara på ett ungefär lika bra som min kommuns sk it-enhet...

  • Oregistrerad
  • 2004-12-12 13:40
Ursprungligen av Elo:

Din kommuns it-tekniker verkar ju vara på ett ungefär lika bra som min kommuns sk it-enhet...

Eller som Kling och Klang i Pippi Långstrump…

  • Medlem
  • Harestad
  • 2004-12-12 14:09

Haha, denna tråden var ju riktigt skön att läsa! Jag skulle gärna vilja se "Nätverksteknikerna" när de inser att felet inte ens kommer i närheten av Mac-avdelningen.

  • Medlem
  • 2004-12-26 23:33
Ursprungligen av Ree_Tab:

Haha, denna tråden var ju riktigt skön att läsa! Jag skulle gärna vilja se "Nätverksteknikerna" när de inser att felet inte ens kommer i närheten av Mac-avdelningen.

Tror du att de kommer göra någon min o erkänna att det inte är macarna.
Det är juh killar som sitter på PC datorer i kommunen o leechar grejer eller nåt, fattar vem som helst.

De kommer i slutändan att skylla på en USB hub eller nåt liknande som egentligen inte har något med näverket att göra.
Precis som de alltid gör.

Ha en trevlig fortsättning...

Kram Tomten

I min kommun kommer inte macarna att fungera i kommunens nätverk efter 2006.
Så säger "våra" IT-Tekniker.

Undrar vad de ska byta till... eller så har de missat att Macarna kör TCP/IP...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-12-27 09:12
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Undrar vad de ska byta till... eller så har de missat att Macarna kör TCP/IP...

Hur är Mac-stödet för ActiveDirectory?

  • Oregistrerad
  • 2004-12-27 09:26
Ursprungligen av tjogin:

Hur är Mac-stödet för ActiveDirectory?

Open Directory med AD plug-in (som server)
Klienten har stöd.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-12-27 09:34
Ursprungligen av Pär:

Open Directory med AD plug-in (som server)
Klienten har stöd.

Hmm, ja då kan iaf inte jag komma på varför inte Mac:ar skulle fungera i kommunens nät efter 2006.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-27 09:46
Ursprungligen av tjogin:

Hmm, ja då kan iaf inte jag komma på varför inte Mac:ar skulle fungera i kommunens nät efter 2006.

Det finns säkert något sätt som en händig nätverkstekniker med lite kunskap kan ordna det på

  • Oregistrerad
  • 2004-12-28 20:37
Ursprungligen av tjogin:

Hur är Mac-stödet för ActiveDirectory?

Om du menar klienter, så beror det på vem som har satt upp och konfigurerat Windows-servrarna. En duktig konsult som kan läsa innantill och som förstår skillnad på exempel och verklighet, får ett AD som fungerar kalas för Mac OS X-klienter. I princip allt av värde fungerar.
Tyvärr är 90% av alla AD-implementeringar dåligt gjorda.

Jag besökte en stor förpackningstillverkare som hade en klanderfritt konfigurerat AD och det var fascinerande att "bara logga in" och få samtliga utdelade resurser utan krångel. PC-teknikerna (som precis skall börja med Macar inom företaget) tappade haken och erkände att man var imponerade.

För serversidan är jag lite osäker, men det "borde" fungera med lite pill

Ursprungligen av Mattias Hedman:

I min kommun kommer inte macarna att fungera i kommunens nätverk efter 2006.
Så säger "våra" IT-Tekniker.

Ni ligger efter oss... Här fungerar INGENTING i kommunala nätet... REDAN NU!!!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-12-27 23:11
Ursprungligen av Jan-Åke N:

Ni ligger efter oss... Här fungerar INGENTING i kommunala nätet... REDAN NU!!!

Det var tråktigt att höra att det inte löste sig. Hur fan CP kan man vara ?
Jag kallar PC datorerna för CP, alltså CP datorer !
Det är alltså så illa med CP i nätverk?
Du har så klara bevis, att alla CP nätverk-ansvariga får skämmas med sina kunskaperna!

Så är det med resten av världen, ska man skratta eller gråta ?

Forsätting kommer !

Har observarat denna discussion och är nyfiken att höra hur det har gått.

Bevaka tråden